Ik heb deze tunnel hard verdedigd, maar het blijft lastig met Bas, en ik blijf twijfelen. Ik ben er nog niet uit deze week.
Nog iets, de anderen zullen ook beseffen dat de onvoorbereide mol een apart moment nodig heeft.
Dit vind ik zowel voor als tegen Bas spreken. Hij wordt al bijna automatisch verdacht doordat hij een nacht afgezonderd is geweest. Aan de andere kant kon de Mol ook wel eens een lange briefing gebruiken.
en had die duidelijke nepvalpartij ("Auw fuck...nee het is niks" )
Dit vind ik inderdaad heel mols van Bas. Hij wilde duidelijk dat die vrijstelling gevonden werd. Waarom, als kandidaat??? Heel raar moment om te gaan nepmollen, zo krap in de tijd.
Hm ja, goed punt dat Bas als eerste in die jeep zat. Het geld was ook verdiend als alleen hij binnen het uur in de jeep zat denk ik als ik Gilles' uitleg goed interpreteer.
Die uitleg zit ik ook mee. (1) Gold zijn vrijstelling ook als hij niet in de jeep zat? (Nee, denk ik). (2) Moest er minstens 1 bevrijder mee in de jeep? (Ik dacht ook van niet). Als het antwoord op beide vragen nee is, valt de eindsprint van Bas als Mol moeilijk te verklaren.
Hmm ja ik blijf erbij dat ik in Bas zijn positie zitten niet de beste molpositie vind.
Tenzij hij een speciale missie had: op de groep schieten. Dan is die positie opeens heel mols. En er is aanleiding in de beelden om te gaan denken dat Bas inderdaad heeft meegeschoten. Een opengebroken bed, een helm erop, een geweer waar hij meteen naar kijkt als hij de cel uitkomt. Plus verschillende beelden op momenten dat Joeri zegt "opletten" waaruit je zou kunnen afleiden dat niet alle schutters Vietnamees waren. Aan de andere kant ligt het ook misschien voor de hand dat wij op dit idee komen (het was het eerste waar ik aan dacht als stevige Bas-verdenker), en worden er wat kruimels gestrooid om het te voeden.
Ze maken het ons niet makkelijk, en Bas doet af en toe ook nog even zijn duit in het zakje. Maar doet hij dat nou als Mol, of als kandidaat? Hoofdpijn-dossier, die Bas.
EDIT: De verfbom teruggezien, en daar is me nog een klein dingetje opgevallen. Bas zien we in het begin maar 1 vraag stellen, aan Martijn, 'wat hij met het spel spelen bedoelt'. Op zich een onschuldige vraag, en verder doet Bas niet mee aan de discussie. Dat Bruno vervolgens aan Kaat èn Bas vraagt of ze het goed vinden om een rondje te doen viel me op, want Kaat was actief maar Bas niet. Maar als je goed kijkt zie je dat ook de volgende vraag van Bas 'Wat is je vrees om nu moeite te doen om Eva terug te halen' (aan Elisabet) waarschijnlijk al aan het begin was. Die vraag is naar achteren gehaald in de montage, als we al een hele discussie tussen de andere kandidaten gezien hebben, en ook Eva al in beeld hebben gehad. E.e.a. is te zien aan de kaart van de opdracht die Joeri leest. Die had hij in het begin al bestudeerd en teruggegeven, en ligt bij Axel. Maar bij de tweede vraag van Bas heeft Joeri hem weer voor zich.
De beelden zijn niet chronologisch gemonteerd. Je zou hieruit kunnen afleiden dat Bas niet teveel op mag vallen, als hij al dadelijk allerlei meningen op tafel wil zien. Hij was in het begin mogelijk toch actiever dan het nu lijkt, en heeft de discussie en verdeeldheid (door niet met de meerderheid mee te gaan) daarmee dan meer op gang geholpen dan wij nu te zien krijgen.