Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld  (gelezen 29453 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #40 Gepost op: 22-03-2021, 21:57:12 »
Zelfs zonder stand in Mol zou ik zeggen dat de Mol liever in de laatste linie staat. Het is gewoon de interessantste positie om mee te bepalen over slagen of falen van de opdracht.

Linie 2 is de moeilijkste linie om te zitten, want vanop zo'n afstand moet je toch echt wat geluk hebben ook dat je een aanvaller kan raken. Dus als Mol laat je dit wel over aan 2 kandidaten.
Linie 1 daar kan je nog wel wat verpesten door de 5 antwoorden niet te kennen of een pijl naast te schieten, maar uiteindelijk gaat de gemiddelde kandidaat hier ook veel fouten maken.

Dus als er dan toch geen stand in zou zijn en de Mol zou wel zeker zijn van zijn plek, dan nog zou ik linie 3 kiezen omdat ik daar meer controle heb over het slagen/falen van de opdracht. Aan een pistool zorg ik ervoor dat ik nooit een aanvaller raak en er dus maar 2 van de 3 pistolen effectief gevaarlijk zijn, aan de monitor en de walkie zorg ik voor verwarring en chaos.

En toch... De Mol zit ook gewoon vaak niet op de interessantste positie om te mollen. Dus altijd gevaarlijk om op die basis te beginnen strepen.

Offline vloeistof

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #41 Gepost op: 22-03-2021, 23:53:11 »
Ik wilde kijken of er een manier was om iets meer te weten te komen over de aanvallersgroep, dus ik heb me gefocust op hun rugnummers en op andere uiterlijke kenmerken (haar, kleding/armbandjes onder de motorpakken). De rugnummers komen niet vaak en duidelijk in beeld, maar ik heb hier een overzichtje van de aanvallers gesorteerd op nummer.

1 = man? Kort haar. Ontsnapt als derde.
2 = vrouw. Brunette, krulletjes. Ontsnapt niet, is net te laat bij de molboekjes.
3 = vrouw. Brunette, paardenstaart. Ontsnapt als zesde of zevende en pakt de autosleutel.
4 = ? Ontsnapt niet, is te laat.
5 =  man. Kort haar. Ontsnapt als eerste of tweede. Als eerste neergeschoten door Dami.
6 = Noah. Kan je bij de derde linie een aantal keer herkennen aan donkerblauwe trui, blauw shirt, lichte onderbroek. Ontsnapt waarschijnlijk als vierde
7 = man? Ontsnapt als eerste of tweede.
8 = ? Ontsnapt niet, is te laat.
9 = man. Draagt een groene capuchon. Ontsnapt als zesde of zevende.
10 = man? Ontsnapt als vijfde

Van aanvaller 4 en 8 zie ik nog geen heldere beelden (zonder HD). Mijn vermoeden is dat de vrouw met de blonde vlecht die we tijdens de introductie van de aanvallers zien aanvaller 8 is en dat ze haar haar tijdens de proef anders is gaan dragen (er lijkt niemand te zijn met een blonde vlecht).
Verder valt mij aanvaller 3 op, die bij linie 2 een leidende rol op zich neemt, door haar mede-aanvallers hoorbaar aanwijzingen te geven, waarna ze in één keer de autosleutels weet te pakken. Als ik een gok moet doen, is zij de tweede mol.

Offline sherlock

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #42 Gepost op: 23-03-2021, 02:21:47 »
Wow! Eindelijk na al die jaren de ultieme natte droom van een aantal forummers: er zijn toch 2 mollen ::rofl:: ::rofl::
Alleen wel als elkaars tegenstanders...

Verder ben ik het volledig eens met wat Mollem zei, het is vrij onwaarschijnlijk dat Jens de mol was
Jens was de drone aan het 'besturen / beelden van de drone aan het bekijken. Ik vond dat in theorie een goede molpositie,  tot de twist kwam. Ik vond dat Jens op die plek het helemaal niet goed deed. Denk toch niet dat Jens de eerstgekozen Mol was en dat dus Noah ook niet nu de mol is.

Mocht Jens wel de mol geweest zijn (en Noah dus de schaduwmol) heeft hij zijn vertrek echt geheel aan zichzelf te wijten door zijn positie in de game en neemt mijn medelijden met hem flink af, sterker nog: ben ik als kijker achteraf blij dat hij het veld heeft moeten ruimen, zo een strategische blunder maken als mol met voorkennis over wat er op het spel staat, belooft nl weinig goeds voor de rest van de serie.
« Laatst bewerkt op: 23-03-2021, 02:23:55 door sherlock »

Offline Lizard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #43 Gepost op: 23-03-2021, 09:25:23 »
Mooie eerste opdracht, maar wel een wrange nasmaak. Als ik net niet door de selectie was gekomen, had ik maar al te graag in dat maisveld gestaan, maar zo'n last-minute wissel hoeft van mij niet nog een keer. Erg zuur voor Jens.

Lijkt mij ook flink moeilijk om als mol specifiek de stand-in mol uit te schakelen. Met die rookbommen en met iedereen in hetzelfde pak is het behoorlijk lastig om één specifiek persoon te herkennen en uit te schakelen.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #44 Gepost op: 23-03-2021, 10:09:41 »
Zeker een mooie opdracht die goed in elkaar stak. Al vond ik hem niet altijd even duidelijk in beeld gebracht. Zo miste ik vooral bij de eerste linie meer vragen, want we zagen er maar een paar in beeld. Beste plek voor de mol: inderdaad de derde linie.
De uitkomst is jammer voor Jens, maar ja, het blijft de Mol!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #45 Gepost op: 23-03-2021, 10:23:37 »
Was het eigenlijk duidelijk hoe de rollen verdeeld worden? De groep laat Samina eigenlijk beslissen. Philip partnert zichzelf aan Dami. De rest laat het een beetje op zich afkomen.
De mol terughoudend in de eerste opdracht of liet de montage de manouvres niet zien?

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #46 Gepost op: 23-03-2021, 10:31:34 »
Ik vind linie een ook wel vrij krachtig. 3 molboekjes of 5 molboekjes wegspelen is een immens verschil voor de volgende twee linies. Maar linie 3 is natuurlijk wel het beste voor de mol, vol mikken op de andere mol en al je kogels daarvoor houden.

En die test, beste tactiek wat Kevin zegt, doelloos klikken en binnen de 3 of 4 seconden klaar zijn. Zelfs kansrekening moet hier denk ik niet.

Offline vloeistof

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #47 Gepost op: 23-03-2021, 11:42:38 »
In het ideale geval voor de mol gebeuren er twee dingen: 1. hij/zij blijft de mol 2. er komt geen 5000 euro in de pot.

Er wordt veel gesproken over dat de mol wel een schutter zou moeten zijn, om zo zelf de reservemol neer te kunnen schieten. Maar zou een andere methode niet kunnen zijn om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk aanvallers kans maken om de auto te bereiken? Omdat er dan meer competitie is, wordt het op die manier ook lastiger voor de reservemol. De kans op het verliezen van de pot wordt op die manier ook groter. Dus misschien is de tactiek wel om zoveel mogelijk aanvallers door te laten gaan. (wat bij zowel linie 1 als linie 2 lijkt te gebeuren)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #48 Gepost op: 23-03-2021, 13:16:48 »
Dat zou kunnen. Maar ik hou er toch ook rekening mee dat het hele verhaal van de tweede Mol gewoon is om Noah ook verdacht te kunnen laten zijn. In dat geval was er hoefde de Mol niet te vrezen voor zijn plek en kon hij/zij echt in alle linies staan. De kans op linie 1 of 2 wordt dan zelfs wat groter. En stel dat Philip het is, dan heeft hij een mooie onopvallende plek voor zichzelf geregeld en lekker toegekeken hoe de eerste 5.000 euro voor de pot verloren ging.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #49 Gepost op: 23-03-2021, 13:33:13 »
Maar ik hou er toch ook rekening mee dat het hele verhaal van de tweede Mol gewoon is om Noah ook verdacht te kunnen laten zijn.

Als er wordt gezegd "niemand is zeker van zijn plek", dan ga ik er echt vanuit dat ook de mol niet zeker was. Er zijn veel onzekerheden in dit spel, maar je moet er toch vanuit kunnen gaan dat de makers niet liegen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #50 Gepost op: 23-03-2021, 13:48:08 »
Een opdracht waarbij de belangen van de mol hetzelfde zijn als de belangen van de kandidaten is geen opdracht in mijn optiek. Daarom acht ik het heel onwaarschijnlijk dat er een reserve mol zat bij de aanvallers. Deze twist moesten ze er alleen aan geven om Noah niet voor de bus te gooien als mol.
Er is geen enkele toegevoegde waarde, alleen een extra risico dat er één iemand buiten de productie (en de mol zelf + 1 vertrouweling) zijn mond voorbij praat.

Verder vraag ik mij af of ze bij linie 1 ook mochten voorzeggen. Bij het opnoemen van de namen van vrouwelijke kandidaten had met name Katrien toch kunnen helpen?

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #51 Gepost op: 23-03-2021, 13:54:09 »
Een opdracht waarbij de belangen van de mol hetzelfde zijn als de belangen van de kandidaten is geen opdracht in mijn optiek. Daarom acht ik het heel onwaarschijnlijk dat er een reserve mol zat bij de aanvallers. Deze twist moesten ze er alleen aan geven om Noah niet voor de bus te gooien als mol.
Er is geen enkele toegevoegde waarde, alleen een extra risico dat er één iemand buiten de productie (en de mol zelf + 1 vertrouweling) zijn mond voorbij praat.
Als de makers op het einde van de aflevering duidelijk en ondubbelzinnig vertellen dat er in beide groepen een mol aanwezig was en de originele mol dus ook moest vrezen voor zijn plek dan is dat ook zo. Ze hebben al eerder aangegeven dat ze nooit liegen of bewust valse hints bv in het programma steken, ik geloof dan ook 100% wat er gezegd wordt. Als er dan toch gelogen wordt zoals Gilles DC 1 keer heeft gedaan in Vietnam wordt dat expliciet op voorhand vermeld aan de kandidaten en de kijkers.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #52 Gepost op: 23-03-2021, 13:54:59 »
Verder vraag ik mij af of ze bij linie 1 ook mochten voorzeggen. Bij het opnoemen van de namen van vrouwelijke kandidaten had met name Katrien toch kunnen helpen?
Tuurlijk mocht dat niet, het was net de bedoeling dat je de vraag die je trok alleen oploste.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #53 Gepost op: 23-03-2021, 13:58:06 »
Als de makers op het einde van de aflevering duidelijk en ondubbelzinnig vertellen dat er in beide groepen een mol aanwezig was en de originele mol dus ook moest vrezen voor zijn plek dan is dat ook zo. Ze hebben al eerder aangegeven dat ze nooit liegen of bewust valse hints bv in het programma steken, ik geloof dan ook 100% wat er gezegd wordt. Als er dan toch gelogen wordt zoals Gilles DC 1 keer heeft gedaan in Vietnam wordt dat expliciet op voorhand vermeld aan de kandidaten en de kijkers.
Dit heeft niets met liegen of bewust valse hints geven te doen naar mijn mening. Dit is gewoon noodzaak en als zodanig uit te leggen achteraf.

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #54 Gepost op: 23-03-2021, 13:59:48 »
Ik was nog eens aan het nadenken over deze opdracht. Zoals al waker werd gezegd, is linie 3 veruit het meest interessant als Mol, maar na even nadenken is linie 2 dat misschien ook wel.

Linie 2 bevindt zich vlak voor de laatste linie, dus hier kan het als Mol handig zijn om ervoor te zorgen dat er heel veel tegenstanders in één keer door kunnen stromen naar de derde linie. De afstand tussen het geweer en de sleutel blijft wel nog steeds best groot, dus ook als kandidaat zou je hier makkelijk kunnen falen. Toch zou ik het als Mol begrijpen dat je hier wilt zijn, want je kan zoals ik juist aanhaalde met zekerheid in één keer veel tegenstanders laten doorgaan (en vermijden dat er niet veel kandidaten linie 3 bereiken, want het moet maar eens gebeuren...). Als we nu specifiek kijken naar Philip: hij moet maar even heel subtiel een klein beetje duwen op dat ding tijdens het schieten en Dami schiet al mis. Zo komt alle schuld bij Dami en niet bij Philip... Gevolg: er kan een grote groep kandidaten doorstromen naar de volgende linie. De invloed van Philip is zeker ook belangrijk, hij staat er niet zomaar te kijken naar wat Dami doet. Dat wordt toch een beetje onderschat volgens mij, ook al is het niet de meest perfecte positie als Mol (dat is linie 3 uiteraard).

Nadeel voor linie 2 is dat je misschien niet meteen het postuur van de andere Mol kan herkennen. Uiteindelijk blijft de kans wel maar 1/10 dat diegene het uiteindelijk zal halen. Daarvoor niet mollen zou ik echt stom vinden, want 5.000 euro blijft veel. Exact hetzelfde geldt ook voor linie 1, want daar kan je ook niet specifieke kandidaten uitschakelen. Enkel bij linie 3 (Annelotte, Jasmien en Lennart) kan dat en daarom is dat ook de beste molpositie. Alhoewel er ook rookbommen aanwezig zijn...  ::vergroot::  Dus ik vraag me af in hoeverre je eigenlijk echt iemand kan herkennen.

Ik denk dat je overal perfect kan mollen, behalve als coördinator en drone-operator. De voorkeur voor een bepaalde linie zal sterk afhangen van hoe de Mol het hele spel lang zich wil voordoen en met welke tactiek die wil spelen.



De makers gaan echt niet liegen over deze twist hoor ;)
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #55 Gepost op: 23-03-2021, 16:21:05 »
De veel gehoorde klacht dat we de verdeling niet zien van de kandidaten over de opdracht. Waarom stond slimmerik Jasmien niet in de eerste linie, maar met een gun in de derde? En Sven bij de slimmeriken? In de eerste linie had je toch de Justice league Kevin & Jasmien en vaatarts Katrien of leraar Philip verwacht.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #56 Gepost op: 23-03-2021, 16:50:06 »
Dit heeft niets met liegen of bewust valse hints geven te doen naar mijn mening. Dit is gewoon noodzaak en als zodanig uit te leggen achteraf.
Dit heeft net alles met liegen te maken... Het wordt heel duidelijk getoond en gezegd in de aflevering dat er in beide groepen een mol zit, dus als dat niet zo is dan is dat weldegelijk liegen!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #57 Gepost op: 23-03-2021, 17:48:46 »
Wat jij wil. Ik geloof alleen niet dat ze hierover niet zouden liegen.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #58 Gepost op: 23-03-2021, 20:21:39 »
Wat jij wil. Ik geloof alleen niet dat ze hierover niet zouden liegen.
Maar hoezo kan je een programma als dit dan nog 'vertrouwen' als ze gewoon zomaar liegen? Ik snap echt niet waarom je denkt dat ze hierover zouden liegen, dat doen ze gewoon niet.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #59 Gepost op: 23-03-2021, 20:46:00 »
Maar hoezo kan je een programma als dit dan nog 'vertrouwen' als ze gewoon zomaar liegen? Ik snap echt niet waarom je denkt dat ze hierover zouden liegen, dat doen ze gewoon niet.
Dat zit hem in het woordje "zomaar". Het is niet zomaar liegen. Het is liegen omdat dit nodig is voor het juist functioneren van het programma.