Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld  (gelezen 29528 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #80 Gepost op: 25-03-2021, 15:20:53 »
Bij de indeling van de linies viel mij 2 dingen op. In de eerste plaats dat Lennart voor linie 1 direct naar iemand anders wijst onder het motto "Ben jij snugger". Iedereen wil wel graag snugger worden gevonden, dus dikke kans dat je wel 3 liefhebbers krijgt voor deze linie. Philip en Dami kandideren zich voor linie 2 zodat er automatisch 5 kandidaten overblijven voor linie 3.
Het tweede wat opvalt is dat ze in het begin (bovenste deel van foto) zo ongeveer in dezelfde posities staan als na de uiteindelijke indeling (onderste plaatje). Middelste plaatje is bij de keuze voor linie 2.

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #81 Gepost op: 25-03-2021, 17:08:41 »
Ik denk in tegenstelling tot velen hier niet dat de derde linie heel gunstig is voor de mol. Doordat de aanvallers van voren komen is het onmogelijk om de rugnummers te zien en door de rookbommen is het bijna niet te doen postuur of een glimp van haar of kleding te onderscheiden. Als mol ga je dan toch maar in blinde paniek iedereen afschieten omdat je niet wilt riskeren dat de reservemol erdoor komt. De positie van Dami is iets gunstiger; die kon echt het rugnummer zien, maar daar moet je zo snel handelen dat je daar niet echt op kunt anticiperen; als je pas schiet op het moment dat je het rugnummer ziet, ben je waarschijnlijk al te laat. M.a.w. ik denk niet dat de mol hier anders zal doen dan wat een kandidaat zou doen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #82 Gepost op: 25-03-2021, 18:21:28 »
Je zegt dus eigenlijk dat de Mol praktisch kansloos is en maar moet vertrouwen op de goede afloop?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Polenis

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #83 Gepost op: 25-03-2021, 19:29:38 »
Is het niet raar dat Kevin in deze video op zijn gsm mag zitten, terwijl alle andere kandidaten een boek lezen of iets anders aan het doen zijn?

https://www.goplay.be/video/de-mol/zo-beleven-de-kandidaten-de-laatste-minuten-voor-de-start-van-de-mol

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #84 Gepost op: 25-03-2021, 20:58:54 »
Ik ben het met de meesten eens dat de derde linie de beste molpositie is maar de plaats van Dani zou ook kunnen. De mol weet wie de reservemol is van het aanvallende team en de aanvallers zijn genummerd. De mol wil natuurlijk zijn plek verdedigen en de reservemol uitschakelen en eventueel nog andere aanvallers om dan 1 of 2 door te laten naar de auto. Als de reservemol niet bij de 6 overblijvende zit is er voor de eigenlijke mol natuurlijk geen probleem.

Ik denk dat de aanvallers door de productie zijn geholpen nl. met zich losmaken. Er moeten zo veel mogelijk aanvallers vrijkomen want als er geen of weinig loskomen of al door de eerste linie werden uitgeschakeld kregen wij die spectaculaire schietbeelden niet te zien. Er moet één van de aanvallers de auto bereiken, anders kwam die test er niet en ook niet het filmpje op het einde. Daar heeft de mol mede voor moeten zorgen en daarom denk ik dat de mol in linie 3 zat of op de plaats van Dani.

Elk jaar zijn er reservekandidaten en een reservemol, zeker nu in deze coronatijden. Moest er een kandidaat of de mol afhaken bv. wegens ziekte kan er nog een reservekandidaat of -mol worden opgeroepen.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
« Laatst bewerkt op: 25-03-2021, 21:06:53 door Luc »

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #85 Gepost op: 25-03-2021, 21:28:34 »
Hoe zo is het bijzonder als een kandidaat die lang over de test heeft gedaan vreest dat hij daarom af zal vallen? Leg uit. En waarom zegt hij pas als er nog maar 2 kandidaten over zijn dat hij vreest dat hij naar huis moet? En Jens was nota bene ingedeeld bij linie 3 waar de plekken liggen die ertoe doen. En hij neemt daar een rol aan waar hij 0.0 invloed heeft?
En bij de weg, ik denk dat hij niet eens de ambitie had om de Mol te zijn gezien zijn introductie gesprek. Hij zei daar dat hij de groepspot historisch hoog wil maken en de Mol wil ontmaskeren.

Rustig maar  ::schaam:: het was alleen een observatie dat hij direct al enorm zenuwachtig was. Ik geef ook aan dat hij op het laatst wel als een kandidaat reageert dus was aler allerminst zeker van . Ben het eens met wat je schrijft verder, goede argumenten tegen jens/noah.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #86 Gepost op: 26-03-2021, 00:09:10 »
Ik denk dat de aanvallers door de productie zijn geholpen nl. met zich losmaken.
Ik denk niet dat dit nodig was. Reken maar even mee. De eerste aanvallers waren los na 20 minuten. Als je domweg alle codes probeert dan moet je gemiddeld 500 codes proberen. De eerste zal hier onder zitten, maar laten we voor het gemak uitgaan van 500.
Je zet 2 cijfers vast en dan probeer je alle 10 de mogelijkheden van het laatste cijfer. Dit moet je 50 keer doen. Dat betekent dat je dus 20 x 60 / 50 = 22 seconden hebt om voor een combinatie alle 10 de eindcijfers te controleren. Zou toch moeten lukken? En dan zullen de gelukkigen (veel) minder dan 500 combinaties moeten controleren, dus misschien hebben ze wel 1 minuut per eindcijfer.

Overigens zijn dit soort cijfersloten heel makkelijk te openen. Je trekt aan de stang van het slot om druk op de schijven de zetten. Dan draai je aan het wieltje dat het verst van de stang zit. Bij het juiste cijfer voel je een soort weerstand. Laat dit cijfer dan staan en doe hetzelfde met de overige cijfers.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #87 Gepost op: 26-03-2021, 09:14:31 »
Ik heb nog eens nagedacht over deze opdracht. Hoe vreemd het ook klinkt, maar de beste tactiek van de mol is om in linie 3 te geraken en vooral mis te schieten! Waarom vraag je nu.
Als er inderdaad 2 mollen zijn dan lijkt het mij voor de hand te liggen dat beide mollen gebriefd zijn voor deze opdracht om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken. Dit is ook nodig voor het vervolg van de opdracht. Wat zal dan de tactiek zijn van de aanvaller mol? In de eerste plaats met zoveel mogelijk aanvallers bij linie 3 aankomen. Aangekomen bij linie 3 laat je andere aanvallers voor gaan, zodat linie 3 hier hun paintball geweren op leeg kunnen schieten. De niet-mol aanvallers weten immers niet dat de munitie beperkt is en waarom zou je gewoon niet proberen om met een groepje tegelijk als eerste proberen de auto te bereiken. Ook omdat de eerste wint. De aanvaller mol wacht tot de geweren leeg zijn en kan ongehinderd de auto bereiken.
Om dit plannetje om zeep te helpen hoeft de verdedigende mol er alleen maar voor te zorgen er zo min mogelijk aanvallers worden afgeschoten, zodat een snelle aanvaller de auto kan bereiken terwijl de aanvaller mol nog op zijn moment aan het wachten is. Dit is niet moeilijk omdat zo'n aanvaller toch al een voorsprong heeft in de linie. Wat de verdedigende mol hierbij ook heel goed helpt is als hij weet wie hij in ieder geval NIET moet uitschakelen. Bijvoorbeeld een herkenbare snelle jongen van 18 met de naam Noah.
Wat ook handig om te weten is voor zowel de aanvallende als verdedigende mol is dat het veld asymmetrisch is. Twee geweren aan één kant (Annelotte en Jasmien), één geweer aan de andere kant (Lennart). Welke kant zou je nemen? Hé, waarom hebben de 2 dames hun paintball geweer al leeggeschoten terwijl vriend Lennart nog kogels heeft? Je zou hier toch wel wat van denken?
Die naam van Lennart heb ik toch net in dit draadje gelezen. Was dat niet degene die begon met "Jij bent toch snugger" om vooral maar andere kandidaten in linie 1 te krijgen zodat linie 3 voor hem zou overblijven? De puzzelstukjes vallen op zijn plaats.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #88 Gepost op: 26-03-2021, 10:50:17 »
Wat de verdedigende mol hierbij ook heel goed helpt is als hij weet wie hij in ieder geval NIET moet uitschakelen. Bijvoorbeeld een herkenbare snelle jongen van 18 met de naam Noah.

En waardoor was Noah herkenbaar? Inderdaad, doordat hij als enige geen handschoenen had. Zoals ik al eerder schreef, was Noah dus de destinated substitute. Noah is dus niet de Mol, net zo min als Jens dat was. Maar Lennart is het wel!
 ::vergroot::

PS: Hoewel het natuurlijk niet honderd procent zeker was dat het zou slagen, zou hier dan toch sprake zijn van scripted reality want Noah zou dan instructies hebben gehad en hebben geweten dat hij een betere kans had dan de andere aanvallers. Als Noah op het slagveld goed heeft opgelet, dan kan hij ook concluderen wie dan de Mol is.
« Laatst bewerkt op: 26-03-2021, 11:07:56 door Tunnelgraver »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #89 Gepost op: 26-03-2021, 11:09:19 »
Waar ik ook al aan hintte is dat de sturende rol van Lennart bij de indeling van de linies erg opvalt (voor zover we dit te zien krijgen).
Bij linie 1 zoals gezegd komt Lennart meteen met de opmerking richting Jens, "jij bent toch snugger". En slimme mensen werden gevraagd voor linie 1 en wie wil er niet aangemerkt worden als slim? Jens komt uiteindelijk niet in linie 1, maar zie later.

Bij linie 2 biedt Dami zich aan. Je kunt zien dat Lennart hier iets zegt maar het geluid krijgen we niet te horen. Vervolgens zegt Samina: "en jij Philip". Op dat moment heeft Lennart zijn armen achter zijn rug en zijn houding straalt uit, mij moet je niet hebben. Dus waarschijnlijk heeft hij hier iets gezegd over Philip. Hij draait ook zijn hoofd richting Philip.

Dan zit hij al in linie 3. Dan is het alleen zaak om niet de rol van drone operator te krijgen. Aangezien Jens eerder was aangemerkt als "snugger" en hij nog vrij is, ligt het enigszins voor de hand dat Samina hem aanwijst. Samina zegt tegen Jens: "jij bent handig, jij de drone?". Lennart kijkt op dat moment ook al richting Jens. Het is Lennart gelukt om een paintball geweer in handen te krijgen om hiermee te kunnen gaan missen en daarmee zijn rol als Mol veilig te stellen. Met als extra bonus dat er geen €5000 in de pot komt. En het was sowieso natuurlijk wel de bedoeling dat er iemand door zou komen en de kans dat je iedereen tegen kan houden met een beperkt aantal kogels is wel erg klein. Iemand doorlaten is veel makkelijker omdat er heel veel manieren zijn om mis te schieten.

Edit
En als er 2 kandidaten zijn die rechten hebben gestudeerd, dan ga je een timmerman voorstellen als er gezocht wordt naar zoals Samina dat zegt "mensen met verstand". Ik neem aan dat ze hiermee bedoelt mensen die in hun werk vooral werken met hun verstand. Zelf heeft Lennart waarschijnlijk iets gestudeerd als Sociale Pedagogiek, want hij is "opvoeder" zoals ze dit in België noemen. In ieder geval zou hij zichzelf wel moeten kwalificeren als iemand met verstand, zou ik denken.
« Laatst bewerkt op: 26-03-2021, 11:49:42 door MartinJ »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #90 Gepost op: 26-03-2021, 12:05:08 »
Inderdaad heeft Lennart een duidelijk sturende rol bij de verdeling. Grappig dat het al mijn schot-voor-de-boeg-Mol was slechts op basis van het voorstelfilmpje. Maar jouw analyse bevestigt dit nog eens.

Dat de Mol zijn hachje probeert te redden, is logisch en daar heb ik geen problemen mee. Wat ik minder vind, is dat de DP-mol minder kans heeft gehad omdat Noah als destinated substitute een veel betere kans had dan die DP-Mol*. Bovendien heeft Noah nu een voorsprong op de andere kandidaten in het spel, want hij kan beredeneren dat de echte Mol waarschijnlijk bij de schutters stond en als hij goed heeft opgelet, dan weet hij zelfs wie hem feitelijk door liet lopen.

* Feitelijk is de DP-Mol genaaid doordat de productie per se wilde dat een aanvaller in de auto zou komen en men die bewuste aanvaller eigenlijk al had uitgekozen. Hopelijk mag die DP-Mol dan in 2022 zijn/haar opwachting maken.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #91 Gepost op: 26-03-2021, 12:25:52 »
Wat ik trouwens niet begrijp dat ik hier veel reacties lees van molloten die het ontzettend zielig vinden voor Jens dat hij naar huis moest vóór het vertrek naar Duitsland. En dat ze dit eigenlijk niet konden maken.


Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
. Veel kijkers en molloten hebben soms moeite met de hardheid van het spel, maar hey. De hardheid hoort erbij dus accepteer het.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #92 Gepost op: 26-03-2021, 12:54:13 »
@Tunnelgraver. Ik weet niet of de DP mol erg genaaid is. In de eerste plaats heeft iedere DPer maar een kans van 1 op 10 om mee te mogen doen. Als de geselecteerde mol niet voor elkaar had gekregen om de juiste positie in deze opdracht te krijgen, of anders te werk was gegaan dan had de DP mol ook wel voordeel volgens mij. Stel ze schieten wel iedereen af. Kogels op en DP mol rent naar de auto. Bingo.
Hij weet in ieder geval wie zijn tegenstander is en andersom is het wat moeilijker.

Wat dat voordeel van Noah betreft was ik wel benieuwd wie hij zou noemen als verdachte. Maar dat krijgen we niet te zien. Noah hoeft niets te weten volgens mij en het is natuurlijk de vraag of het hem opvalt in het vuur van de strijd dat hij steeds wordt gemist. Lennart zal echt wel hebben geschoten, maar kan ook gewoon niet zo'n goede schutter zijn. In ieder geval een goede reden om Noah ook maar even in de gaten te houden, hoe hij zich gedraagt tegenover Lennart.

Wat mij ook opviel is dat we bij de test Lennart horen zeggen: "Ik amuseer me rot rot rot. Het is fantastisch". Klinkt niet als een kandidaat die bang is om zo meteen naar huis te moeten. Ik voel een tunnel aankomen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #93 Gepost op: 26-03-2021, 13:31:06 »
Wat mij ook opviel is dat we bij de test Lennart horen zeggen: "Ik amuseer me rot rot rot. Het is fantastisch". Klinkt niet als een kandidaat die bang is om zo meteen naar huis te moeten. Ik voel een tunnel aankomen.

Een aardig stevig fundament voor die tunnel hebben we hiermee in ieder geval alvast gelegd.   8)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #94 Gepost op: 26-03-2021, 13:40:21 »
Een aardig stevig fundament voor die tunnel hebben we hiermee in ieder geval alvast gelegd.   8)
Wel jammer dat Lennart het thema 'Dieren' vond bij de koekoeksklokken. Dat leidde tot een goed antwoord van Annelotte en Jasmien, en 500 euro in de pot. Anderen brachten ook geld in bij opdr. 2 en 3, maar het vinden van een thema dat gekoppeld is aan een makkelijke vraag lijkt me voor de Mol echt niet nodig. Hij mag dan wel verdacht zijn in het maïsveld, maar Lennart is in opdr. 2 en 3 toch wel weer gedaald op mijn verdachtenlijstje.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #95 Gepost op: 26-03-2021, 13:41:10 »
Het wachten is nu alleen nog op een opdracht waarin Noah beroemde hits moet raden. Bijvoorbeeld de grootste hit van Daft Punk: Get Lucky.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #96 Gepost op: 26-03-2021, 13:54:05 »
Wel jammer dat Lennart het thema 'Dieren' vond bij de koekoeksklokken. Dat leidde tot een goed antwoord van Annelotte en Jasmien, en 500 euro in de pot. Anderen brachten ook geld in bij opdr. 2 en 3, maar het vinden van een thema dat gekoppeld is aan een makkelijke vraag lijkt me voor de Mol echt niet nodig. Hij mag dan wel verdacht zijn in het maïsveld, maar Lennart is in opdr. 2 en 3 toch wel weer gedaald op mijn verdachtenlijstje.
Zo jammer is dat niet. Annelotte had als thema's Gênant moment, bijnamen en dieren. Op het moment dat het thema Dieren wordt genoemd door Lennart heeft Annelotte al haar bijnaam (Lottepoes) genoemd en weten we al alles van die BH die zorgde voor een gênant moment. Er was dus nog maar één thema over waar ze zich op moesten concentreren. En toen het thema Dieren werd doorgegeven waren Annelotte en Jasmien al bijna los.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #97 Gepost op: 26-03-2021, 14:02:11 »
Oké, maar Lennart kon toch niet weten hoe ver men was?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #98 Gepost op: 26-03-2021, 14:12:42 »
Daar heb je dan wel weer gelijk in. Maar als Mol zou hij de categorieën hebben gekend en kunnen weten dat Annelotte voor Gênant Moment en Bijnamen niet veel tijd nodig zou hebben. Kwam er ook vrij snel uit. Ik denk sowieso dat ze best wel genoeg tijd hadden voor alle 3 de categorien. En er zat een hele tijd tussen het begin van de opdracht en het moment dat die klok ging slaan. De kandidaten moesten ook eerst naar die winkel lopen. Maar laten we terug on topic gaan anders krijgen we nog op de kop van de Moderatoren.
« Laatst bewerkt op: 26-03-2021, 14:14:54 door MartinJ »

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #99 Gepost op: 26-03-2021, 15:27:35 »
Ik lees hier steeds dat Noah was aangewezen om de auto te halen...

Lijkt mij dat hij gewoon even veel kans had als de andere powerrangers toch? ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!