Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten  (gelezen 7993 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - De bom
« Reactie #20 Gepost op: 11-04-2021, 23:54:12 »
Lennart had het wel niet goed begrepen in het begin.

Ja, ofwel was hij een ietwat onnozele kandidaat en is hij dus toch niet de Mol, ofwel is hij dat wel degelijk en speelde hij heel knap de ietwat onnozele kandidaat. Wie het weet mag het zeggen!
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #21 Gepost op: 11-04-2021, 23:59:16 »
Ik denk dat áls een kandidaat t al zou overwegen dat Gilles met zijn voice-over dan alsnog enorm kon sturen hoe t verliep
Ja sowieso wordt er dit seizoen wel wat veel gestuurd, bij de atoombunker opdracht had Gilles ook een belangrijke rol voor het vinden van de code en nu weer. En de keuze voor pasvragen is ook wel weer groot, zo wordt het de mol wel erg makkelijk gemaakt. Is met vrijstellingen hetzelfde natuurlijk, en die zijn dit seizoen ook al veel vergeven. En dat vind ik toch wel een lichtelijk irritatiepuntje, het haalt het spel een beetje onderuit. Maar goed, dat was al zo en zal ook wel zo blijven. Maakt niet uit, blijft een adembenemend programma.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #22 Gepost op: 12-04-2021, 01:48:21 »
Sven had natuurlijk ook kunnen zeggen om dan maar het geld te pakken.
5000 euro voor 1 pasvraag is wel veel.
En je bent toch al niet meer verdacht als je de hele nacht in een tentje aan een rots gaat hangen.

Philip zette wel weer de aanval meteen in. Hij is een vrij agressieve speler. In de zin van zijn mening proberen op te dringen.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #23 Gepost op: 12-04-2021, 01:51:54 »
Ik begrijp de inzet van pasvragen in deze opdracht, maar hoop wel dat ze het de rest van de reeks wat meer piano aan doen met dergelijke troeven. Het begint bijna op WIDM te lijken als het gaat om het kwistig rondstrooien van die begeerde schijfjes.
Woosie down?

Offline sherlock

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #24 Gepost op: 12-04-2021, 02:49:19 »
Wat een prachtige sfeervolle opdracht in al haar eenvoud zeg! Ik heb vanaf het begin tot het einde ademloos zitten kijken en dat komt niet vaak voor.

Dat er geen geld gepakt zou worden wass natuurlijk te verwachten, maar wat Sven doet vind ik wel heel vreemd en niet passend bij hoe ik hem inschat als kandidaat. Tot dusver stond hij vrijwel onderaan mijn lijstje, maar ik ga hem nu toch maar iets meer in de gate houden. Hij doet geen enkele poging om de verdeling andersom te krijgen, waarom zou hij niet voor de 5 pasvragen gaan? En wanneer dat niet zou lukken, waarom gaat hij dan akkoord met de enkele? Ik zou deze in dat geval op de grond gegooid hebben en hebben gedacht: zoek het maar uit met je bende, dan maar beide 0 pasvragen. (Ook al is 1 meer dan niks, een tegenstander 5 geven gaat wel erg ver zeker als je met maar weinig tijd je keuze moet maken en daardoor meer vanuit emotie reageert dan je gezonde verstand) Was hij bang dat Annelotte in dat geval alsnog voor het geld zou zijn gegaan?

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #25 Gepost op: 12-04-2021, 08:17:51 »
Moesten de vijf pasvragen tegelijk ingezet worden omdat het een schijfje met 5 erop was? (Ik heb het nog niet teruggekeken.) Dan is het eigenlijk gewoon een vrijstelling maar is het voordeel toch minder omdat je het niet over meerdere executies kan spreiden. Dan snap ik Sven wel dat hij kiest voor één vraag voordeel ten opzichte van de rest zonder Annelotte (want vrijstelling) in plaats van iedereen (met Annelotte erbij) gelijke kansen. Je moet niet de beste in de test zijn maar alleen maar niet de slechtste.

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #26 Gepost op: 12-04-2021, 08:20:49 »
Moesten de vijf pasvragen tegelijk ingezet worden omdat het een schijfje met 5 erop was? (Ik heb het nog niet teruggekeken.) Dan is het eigenlijk gewoon een vrijstelling maar is het voordeel toch minder omdat je het niet over meerdere executies kan spreiden. Dan snap ik Sven wel dat hij kiest voor één vraag voordeel ten opzichte van de rest zonder Annelotte (want vrijstelling) in plaats van iedereen (met Annelotte erbij) gelijke kansen. Je moet niet de beste in de test zijn maar alleen maar niet de slechtste.

Het lijkt er wel op ja.. De verhouding 4:2 had beter geweest denk ik.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #27 Gepost op: 12-04-2021, 08:41:32 »
Samina stond bij de bomstoel en als zij op die stoel terecht was gekomen had ze het spel wel uitgespeeld. Maar sterke speler Sven pikt haar stoel in en zal dus voor de pasvragen gaan spelen. Wat moet een mol hier nog doen? Niks, dus wegwezen, even nippen van pikante saus, jezelf verraden en wegwezen.

Sven heeft of iets gezien aan die stoel of hij vermoedt iets van mol bij Samina, anders pak je die stoel niet.
Hij deed het wel heel opvallend.


Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #28 Gepost op: 12-04-2021, 10:19:49 »
Moesten de vijf pasvragen tegelijk ingezet worden omdat het een schijfje met 5 erop was? (Ik heb het nog niet teruggekeken.) Dan is het eigenlijk gewoon een vrijstelling maar is het voordeel toch minder omdat je het niet over meerdere executies kan spreiden. Dan snap ik Sven wel dat hij kiest voor één vraag voordeel ten opzichte van de rest zonder Annelotte (want vrijstelling) in plaats van iedereen (met Annelotte erbij) gelijke kansen. Je moet niet de beste in de test zijn maar alleen maar niet de slechtste.

Pasvragen sparen is niet iets wat in De Mol de bedoeling is. Ik denk dat zodra het symbolische schijfje binnen is het al in de testcomputer wordt ingegeven.

Ik ga niet akkoord dat de mol hier door de mand moet vallen als slechte leugenaar of zichzelf vroeg kan laten afgaan. Als iemand op een bomstoel wordt weggestemd is een mooie opdracht verpest.

De mol gaat dus:
- Op de goede stoel zitten (Annelotte, Sven)
- Zich voorbereiden om te lijken alsof hij op de goede stoel zit (Philip)

Serieuze minpunten voor de rest.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #29 Gepost op: 12-04-2021, 11:15:29 »
Zodra iedereen zit, weet de mol wie er op de bomstoelen zit. Na de eerste gang kan de mol ook goed inschatten wie er waarschijnlijk tot het einde komen en dan inschatten of die egoïstisch genoeg zijn voor de pasvragen te gaan (zelfs na de 5:1 twist). Vanuit die gedachte zou ik het nog niet vreemd vinden dat de mol zich zou laten wegspelen.

Wat me verder opviel: bij de laatste keuze waren 2/3 overblijvers bomstoelen. Wie er ook gestemd werd, er zou dus een bomstoel overblijven en de pasvragen (of geld) bleven dus mogelijk. Vanuit die gedachte zou je verwachten dat mensen met iemand zou over willen blijven met wie ze goed samen kunnen en willen werken (of ze nou voor geld of pasvragen gaan). Maar dat gebeurt niet: zowel Sven als Annelotte lijken ze te stemmen op wie ze denken die niet op een bomstoel zit. Zeker van Annelotte had ik wel verwacht dat ze een betere band met Jasmien had en dus liever met haar samen zou willen werken. Ik weet verder nog niet wat ik er van moet denken.

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #30 Gepost op: 12-04-2021, 12:08:24 »
Beste opdracht tot nu toe, fantastisch uitgewerkt in alles. ::bravo::

Mee eens ...ook omdat je ,doordat er steeds wat meer info komt, steeds naar een hoger niveau verbazing gaat.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - De bom
« Reactie #31 Gepost op: 12-04-2021, 12:15:25 »
Ja, beetje vertellen hoe de kandidaten moesten denken. ;D

En hiermee wordt het meteen waarschijnlijker dat hij die 5000 inderdaad geimproviseerd heeft in afl. 2, na de verspreking van Philip.

Hoe geniaal zou het zijn als dit tactiek van Samina was om ervoor te zorgen dat iedereen haar nu uitsluit als Mol. Want wie zet zichzelf nou zo snel buitenspel in een opdracht?

Ja, want wie gaat er nu bij voorbaat aan het eten proeven? Dat is een heerlijk ontspannen vervolg voor haar als ze de mol is.

Is er hier een positie die je als Mol wil? Ik denk dat bij voorbaat wel vast stond dat er hier geen geld verdiend ging worden. Als er 7 kandidaten zijn en 2 ervan kiezen voor 5000 euro, dan teken je quasi een doodsvonnis, want die andere 5 kunnen lekker afstrepen.
Als je zeker bent van je mol, kun je het risico nemen en zo flink de pot spekken.

Als Sven toneelspeelt, heeft ie voor mij de hoofdprijs gewonnen.
Ik geloof het niet en denk dat hij moe was en gewoon snel wilde zitten. Te moe ook om een discussie aan te gaan, zijn hoofd was leeg. Hij heeft heimwee ook nog. Dus als hij naar huis had gemoeten, had hij het niet erg gevonden. Dus ging hij niet voor meer.
« Laatst bewerkt op: 12-04-2021, 12:27:09 door Run »

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #32 Gepost op: 12-04-2021, 12:27:35 »
Zeker van Annelotte had ik wel verwacht dat ze een betere band met Jasmien had en dus liever met haar samen zou willen werken. Ik weet verder nog niet wat ik er van moet denken.

Wat mij überhaupt opviel is dat Sven op geen enkel moment opperde om te loten om die pasvragen. Hoe simpel is het om Annelotte op te dragen die twee schijven achter haar rug om te husselen en hem er eentje te laten kiezen blind. Eerlijk, maar het wordt niet eens geopperd.
Maar als Jasmien bij het eindduo had gezeten dan waren we verzekerd geweest van een zwaar onderhandelingsspel. Zij is de hardste vind ik in dat opzicht. Dus niet iemand waarop je in zo'n positie zit te wachten..
« Laatst bewerkt op: 12-04-2021, 12:29:31 door Nat007 »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #33 Gepost op: 12-04-2021, 12:34:39 »
Wat mij überhaupt opviel is dat Sven op geen enkel moment opperde om te loten om die pasvragen. Hoe simpel is het om Annelotte op te dragen die twee schijven achter haar rug om te husselen en hem er eentje te laten kiezen blind. Eerlijk, maar het wordt niet eens geopperd.
Maar als Jasmien bij het eindduo had gezeten dan waren we verzekerd geweest van een zwaar onderhandelingsspel. Zij is de hardste vind ik in dat opzicht. Dus niet iemand waarop je in zo'n positie zit te wachten..
Annelotte had er wel zin in. Die was helemaal niet moe, had zich niet uitgeput bij het voetballen, had voor de tv gezeten dus was fit voor de strijd.
Ik geloof dat ik in een tunnel zit, het begint er iets te dik bovenop te liggen met Annelotte.  :)
« Laatst bewerkt op: 12-04-2021, 12:36:27 door Run »

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #34 Gepost op: 12-04-2021, 12:49:53 »
Annelotte had er wel zin in. Die was helemaal niet moe, had zich niet uitgeput bij het voetballen, had voor de tv gezeten dus was fit voor de strijd.
Ik geloof dat ik in een tunnel zit, het begint er iets te dik bovenop te liggen met Annelotte.  :)

Maar had Annelotte niet het juiste aantal teefjes geteld bij de hondenopdracht?
(Overruled door Philip). En nu pikte ze ook Sven op de herfstbeelden op meen ik
maar moet nog een keer terugkijken.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #35 Gepost op: 12-04-2021, 12:55:02 »
Wat mij überhaupt opviel is dat Sven op geen enkel moment opperde om te loten om die pasvragen. Hoe simpel is het om Annelotte op te dragen die twee schijven achter haar rug om te husselen en hem er eentje te laten kiezen blind. Eerlijk, maar het wordt niet eens geopperd.
Maar als Jasmien bij het eindduo had gezeten dan waren we verzekerd geweest van een zwaar onderhandelingsspel. Zij is de hardste vind ik in dat opzicht. Dus niet iemand waarop je in zo'n positie zit te wachten..

Sven is als een van de weinige Annelotte al redelijk op het spoor. Je mol 5 pasvragen gunnen kan geen kwaad. En het blijft de mol België, maar de yolo-all-in-mentaliteit van iedereen is een pasvraag goud met minstens vijf tegenkandidaten zonder pasvragen.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #36 Gepost op: 12-04-2021, 12:59:28 »
Sven is als een van de weinige Annelotte al redelijk op het spoor. Je mol 5 pasvragen gunnen kan geen kwaad. En het blijft de mol België, maar de yolo-all-in-mentaliteit van iedereen is een pasvraag goud met minstens vijf tegenkandidaten zonder pasvragen.

Maar zou hij haar dan straight up vragen of ze de mol niet is? Voordat hij haar die 5 pasvragen gunde? Maakt Sven zelf alleen maar verdachter in mijn ogen (tunnel)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #37 Gepost op: 12-04-2021, 13:11:10 »
Maar had Annelotte niet het juiste aantal teefjes geteld bij de hondenopdracht?
(Overruled door Philip). En nu pikte ze ook Sven op de herfstbeelden op meen ik
maar moet nog een keer terugkijken.
Juist dáár werd ze voor mij flink verdacht, ze zaten op 6 teefjes en Annelotte maakte er toen 7 van door van een mannetje een teefje te maken. Toen men al lang en breed aan het rekenen was, kwam ze er doorheen met: misschien was het toch 6, wetende dat ze een hoofdrekende Philip ermee stoorde en dat het niet zou landen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #38 Gepost op: 12-04-2021, 14:00:32 »
Fantastische opdracht dit. Je kan er gif op innemen dat iedereen voor de pasvragen gaat gaan. Stel nu even dat de bomstoelen bezet blijven tot de laatste twee en dat één van die twee de mol is. Wat zou je als mol doen? Pasvragen interesseren je niet, als er maar geen geld in de pot komt. Als je de stolp met de pasvragen openmaakt en je pakt zelf het schijfje van 1 pasvraag, dan kun je net zo goed MOL op je voorhoofd plakken. Pak je de 5 pasvragen, dan loop je het risico dat de andere kandidaat aan gaat dringen om toch maar het geld te pakken. Weliswaar zou jij die stolp open moeten maken want de ander mag niet opstaan. Het kan dus uitdraaien op helemaal niets, maar daar maak je jezelf niet erg geliefd mee.

Wat als mol veel handiger is, is om de andere kandidaat de 5 pasvragen te laten pakken vanaf het begin. Dan hoef je alleen nog maar een beetje voor de vorm tegen te sputteren en op het laatste moment, spannend, toe te geven. Doel bereikt, €0 in de pot. De andere kandidaten zullen begrijpen dat dit scenario onvermijdelijk was.

Dus moeten we kijken hoe er is bepaald wie de stolp open ging maken. En dan zien we dat Annelotte voorstelt om zelf de stolp open te maken, terwijl ze ook gewoon de eer aan Sven had kunnen laten.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #39 Gepost op: 12-04-2021, 14:13:46 »
Als mol wil je toch juist zelf de stolp openmaken... Dan kan de ander sowieso niet meer opstaan om voor het geld te gaan.
Wit is ook een kleur!