Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten  (gelezen 8076 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #40 Gepost op: 12-04-2021, 14:17:48 »
Had ik al wat over gezegd. Als de ander de pasvragen niet accepteert kan hij jou de keuze geven om alsnog de stolp met geld open te maken of anders de bom gewoon af te laten gaan. Natuurlijk kan de mol weigeren om de stolp met geld open te maken, maar daarmee maakt hij zich dan niet sympathiek. Dit gedoe kan allemaal makkelijk voorkomen worden.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #41 Gepost op: 12-04-2021, 14:17:52 »
Als mol wil je toch juist zelf de stolp openmaken... Dan kan de ander sowieso niet meer opstaan om voor het geld te gaan.
Kon dat niet?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #42 Gepost op: 12-04-2021, 14:18:44 »
Kon dat niet?
Nee, want dan gaat de bom af. Maar... zie mijn vorige post.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #43 Gepost op: 12-04-2021, 14:22:14 »
Had ik al wat over gezegd. Als de ander de pasvragen niet accepteert kan hij jou de keuze geven om alsnog de stolp met geld open te maken of anders de bom gewoon af te laten gaan. Natuurlijk kan de mol weigeren om de stolp met geld open te maken, maar daarmee maakt hij zich dan niet sympathiek. Dit gedoe kan allemaal makkelijk voorkomen worden.
De mol zou dan gaan voor 1 pasvraag en de ander 5, en de discussie daarover net zo lang laten duren tot de tijd om was.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #44 Gepost op: 12-04-2021, 14:22:19 »
Sven is als een van de weinige Annelotte al redelijk op het spoor. Je mol 5 pasvragen gunnen kan geen kwaad. En het blijft de mol België, maar de yolo-all-in-mentaliteit van iedereen is een pasvraag goud met minstens vijf tegenkandidaten zonder pasvragen.
Als Sven toch zo zeker is dat Annelotte de mol is, kan hij toch beter eerst proberen om het geld toch maar door te drukken wanneer zij haar 5 pasvragen niet wilt afstaan aan hem?

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #45 Gepost op: 12-04-2021, 14:23:03 »
De mol zou dan gaan voor 1 pasvraag en de ander 5, en de discussie daarover net zo lang laten duren tot de tijd om was.
De mol zou exact kunnen doen wat Sven nu gedaan heeft. Als kandidaat vind ik dit een beetje een rare beslissing.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #46 Gepost op: 12-04-2021, 14:28:25 »
De mol zou exact kunnen doen wat Sven nu gedaan heeft. Als kandidaat vind ik dit een beetje een rare beslissing.
Als hij fit was geweest, had hij misschien onderhandeld maar hij was zichtbaar doodop. Het is natuurlijk geen toeval dat de kandidaten zich zo uitgesloofd hadden, mensen die fysiek uitgeput zijn, zijn minder goed in psychische opdrachten daarna.
Annelotte speelde duidelijk spelletjes, eerst door tijd te rekken met wat er stond bij de stolp, daarna met geklets over dat zij zo haar best had gedaan, ze al de hele tijd voor de hond zorgde, en hij zo goed bezig was dat 1 pasvraag voldoende was bla bla bla, daar werd hij helemaal gek van. Logisch dat hij toen opmerkte: ben jij de mol? En toen zakte hij weer in, 1 pasvraag, ok dan.
Als Sven dit speelt dan tja, petje af voor de makers. Wat een acteurs in België!
Maar tot nu toe geloof ik dat niet.
« Laatst bewerkt op: 12-04-2021, 14:34:46 door Run »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #47 Gepost op: 12-04-2021, 14:41:32 »
De mol zou dan gaan voor 1 pasvraag en de ander 5, en de discussie daarover net zo lang laten duren tot de tijd om was.
Dat is precies wat ik zei. De mol laat de andere kandidaat kiezen en die kiest de 5 pasvragen. Dan schoorvoetend akkoord gaan met die ene pasvraag.
Doet me trouwens denken aan die mop van die pastoor en kapelaan die op restaurant gingen en allebei als hoofdgerecht een schol bestelden.
De ober kwam terug met een grote schaal met hierop één grote en één kleine schol. Niemand wou als eerste zijn vis opscheppen. Uiteindelijk pakt de kapelaan de grote vis. Waarop de pastoor zegt dat hij dit niet erg netjes vindt en dat hij dit nooit gedaan zou hebben. De kapelaan: wat zou jij hebben gedaan dan? De pastoor: ik had de kleinste genomen. De kapelaan: ik zie het probleem niet, want die heb je nu toch.

Offline vloeistof

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #48 Gepost op: 12-04-2021, 14:41:56 »
Er vielen mij een paar dingen op bij deze opdracht. Eerst over de rol van Gilles:

-   Gilles uit in zijn voice-overs verdachtmakingen naar iedereen, behalve naar Annelotte
-   Degene die er per ronde uitvliegen, zijn ook steeds de mensen die die ronde door Gilles verdacht zijn gemaakt
-   Gilles vraagt aan Annelotte om de stemmen van de eerste ronde te tonen en Annelotte lijkt haar betrouwbaarheid te willen onderstrepen door bij het tellen de namen te tonen aan de rest.

Het lijkt er dus op dat Gilles op meerdere momenten meehelpt om Annelotte als betrouwbaar over te laten komen, o. a. door anderen verdacht te maken. Als Annelotte een mol met voorkennis is, zou dit een geslaagde strategie zijn, omdat ze tot het einde blijft, maar één stem krijgt en er mede voor zorgt dat er geen geld wordt verdiend.

Stemmen op de bomstoelzitters:

-   Er wordt tweemaal gestemd op iemand die op de bom zit: één keer door Philip op Annelotte in de tweede ronde, één keer door Jasmien op Sven in de derde ronde. Philip uit in zijn laatste ronde verdachtmakingen naar iedereen.
Als Philip een mol met voorkennis is, dan lijkt zijn strategie om zichzelf ten koste van iedereen (bomstoelzitters of niet) door te laten gaan.
Jasmien heeft geen andere keuze dan op iemand stemmen die op een bomstoel zit. Als zij de mol is met voorkennis en het was gelukt om Sven weg te stemmen, was zij de enige kandidaat die kon opstaan en zo meer controle had over kiezen voor pasvragen of voor geld.

Sven’s reddende gedrag naar Annelotte:

-   Als Philip Annelotte verdacht maakt in de tweede ronde door te zeggen dat ze rood wordt, zegt Sven dat ze niet roder is dan normaal. Als Katrien zegt dat ze Annelotte niet verdacht vindt, zegt Sven dat hij dit ook vindt. Als Sven een mol is met voorkennis, lijkt hij de andere persoon op de bomstoel te willen redden. Waarom zou hij dat doen? De enige reden om dat te doen, is zodat hij dan zelf kan opstaan en controle heeft over het pakken van geld of pasvragen. Maar dit doet hij niet.
« Laatst bewerkt op: 12-04-2021, 14:51:51 door vloeistof »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #49 Gepost op: 12-04-2021, 14:52:21 »
Er vielen mij een paar dingen op bij deze opdracht. Eerst over de rol van Gilles:

-   Gilles uit in zijn voice-overs verdachtmakingen naar iedereen, behalve naar Annelotte
-   Degene die er per ronde uitvliegen, zijn ook steeds de mensen die die ronde door Gilles verdacht zijn gemaakt
-   Gilles vraagt aan Annelotte om de stemmen van de eerste ronde te tonen en Annelotte lijkt haar betrouwbaarheid te willen onderstrepen door bij het tellen de namen te tonen aan de rest.

Het lijkt er dus op dat Gilles op meerdere momenten meehelpt om Annelotte als betrouwbaar over te laten komen, o. a. door anderen verdacht te maken.
Het viel mij ook op dat Gilles de mol (Annelotte) 'helpt', bijv. als ze bij de stolp staat en leest over 1 versus 5 pasvragen. Dan zegt Gilles: 'Annelotte weet niet of ze dit moet vertellen' en 'Annelotte wacht met te vertellen wat er staat' zodat Annelotte tijd kan rekken. (Of iets dergelijks want ik kan het niet terugkijken op Goplay, krijg weer geen beeld.)
Terwijl hij in het begin juist aanzette om iets te zeggen: 'Lennart merkt op dat er een bom op tafel ligt. ' Toen Lennart niets zei, Gilles: 'Samina merkt op dat er een bom op tafel ligt', oftewel het was de bedoeling dat de kandidaten deden wat Gilles zei.
« Laatst bewerkt op: 12-04-2021, 14:56:15 door Run »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #50 Gepost op: 12-04-2021, 14:54:13 »
Leukste opdracht van het seizoen!
Enig minpuntje: de 6 pasvragen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #51 Gepost op: 12-04-2021, 15:05:19 »
Het viel mij ook op dat Gilles de mol (Annelotte) 'helpt', bijv. als ze bij de stolp staat en leest over 1 versus 5 pasvragen. Dan zegt Gilles: 'Annelotte weet niet of ze dit moet vertellen' en 'Annelotte wacht met te vertellen wat er staat' zodat Annelotte tijd kan rekken. (Of iets dergelijks want ik kan het niet terugkijken op Goplay, krijg weer geen beeld.)
Terwijl hij in het begin juist aanzette om iets te zeggen: 'Lennart merkt op dat er een bom op tafel ligt. ' Toen Lennart niets zei, Gilles: 'Samina merkt op dat er een bom op tafel ligt', oftewel het was de bedoeling dat de kandidaten deden wat Gilles zei.
Gilles zegt: Annelotte schrok en vroeg zich meteen af of ze Sven wel de waarheid moest vertellen. En daarna: Maar Annelotte bleef staan.
Wat Gilles hier zei stond volgens mij gewoon in het script en ik denk dat hij precies hetzelfde had gezegd als een andere kandidaat hier had gestaan. Vermoedelijk had hij wel andere namen gebruikt in deze zinnen ;)

Offline vloeistof

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #52 Gepost op: 12-04-2021, 15:06:43 »
Het viel mij ook op dat Gilles de mol (Annelotte) 'helpt', bijv. als ze bij de stolp staat en leest over 1 versus 5 pasvragen. Dan zegt Gilles: 'Annelotte weet niet of ze dit moet vertellen' en 'Annelotte wacht met te vertellen wat er staat' zodat Annelotte tijd kan rekken. (Of iets dergelijks want ik kan het niet terugkijken op Goplay, krijg weer geen beeld.)
Terwijl hij in het begin juist aanzette om iets te zeggen: 'Lennart merkt op dat er een bom op tafel ligt. ' Toen Lennart niets zei, Gilles: 'Samina merkt op dat er een bom op tafel ligt', oftewel het was de bedoeling dat de kandidaten deden wat Gilles zei.

Ja, als Annelotte de mol is en geen voorkennis had over waar de bom zat, dan zou de hulp van Gilles haar ook hebben geholpen als ze niet op een bomstoel terecht was gekomen. Gilles had dan de aandacht van haar afgeleid en zij had zelfs als mol een voordeel gehad als ze als laatst was overgebleven en zelf niet op een bomstoel zat: ze had dan sowieso moeten opstaan en had daardoor (net als nu) de controle over gaan voor geld of pasvragen.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #53 Gepost op: 12-04-2021, 17:55:17 »
Sven had hier het spel veel harder kunnen spelen.
Wat als hij had gezegd dat 5:1 nergens op slaat en dat ze voor geld moet gaan en zo niet staat hij op.  Daarmee is annelotte als kandidaat overruled, want als kandidaat is 5000 beter dan niets en zou je daar geneigd zijn in mee te gaan.
Annelotte als mol zou hier voor een moeilijk iets staan, ze zou de discussie moeten aangaan om persoonlijk gewin te kiezen boven groepspot , maar teveel aarzeling zou haar molverdenking enorm doen stijgen.

Erg veel psychologie in deze opdracht, lekker.

Zou een mol zich hier zo zeker voelen dat ze zichzelf meteen buitenspel zet en er blind op vertrouwd dat de uitkomst 0 euro is.?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #54 Gepost op: 12-04-2021, 19:36:06 »
Zou een mol zich hier zo zeker voelen dat ze zichzelf meteen buitenspel zet en er blind op vertrouwd dat de uitkomst 0 euro is.?

Ze?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #55 Gepost op: 12-04-2021, 21:09:03 »
Als hij fit was geweest, had hij misschien onderhandeld maar hij was zichtbaar doodop. Het is natuurlijk geen toeval dat de kandidaten zich zo uitgesloofd hadden, mensen die fysiek uitgeput zijn, zijn minder goed in psychische opdrachten daarna.
Deze opdracht werd pas de dag na de hike en bike-opdracht gespeeld en Sven had ook kunnen slapen want hij en Philip werden al iets na middernacht uit hun tent aan de rotswand gehaald.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #56 Gepost op: 12-04-2021, 22:25:26 »
Geweldig mooi in beeld gebracht! ::bravo::
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #57 Gepost op: 12-04-2021, 22:31:59 »
Sceptisch misschien, maar denken we dat er echt bepaalde stoelen op 1 of andere manier uitgerust waren, of dat mogelijk pas bij het uitdelen van het eten definitief bepaald werd welke stoelen 'bomstoelen' waren op basis van wie er zaten?

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #58 Gepost op: 12-04-2021, 23:00:02 »
Moesten de vijf pasvragen tegelijk ingezet worden omdat het een schijfje met 5 erop was? (Ik heb het nog niet teruggekeken.)

Pasvragen zijn geen fysieke schijfjes en je kunt dus ook niets bewaren. Nu toevallig wel, omdat de proef erom vroeg, maar normaal niet. Een pasvraag geldt altijd voor de komende test.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #59 Gepost op: 12-04-2021, 23:29:56 »
Oh man, deze opdracht had nog wel twee keer zolang mogen duren, hoe geweldig dat Gilles het a l'improviste aan elkaar vertelde, geweldig! Hoe hij kandidaten/mol voor schut zette en het vuur aan de schenen zette met zijn commentaar  ::tandpastasmiley::

Moet de Mol nu spelen dat hij slecht kan liegen?
Dat Samina meteen verklapt dat haar eten pittig was, was misschien uitlokking om dat bij meer kandidaten zo te doen?
Sven weer verdacht met het initiatief om op een bomplek te gaan zitten. Hij bleef met weinig moeite over leek het. niemand stemde hem weg (verbeter me als het niet zo is -ik heb het overzicht nog niet na 1 keer kijken-) en hij maakte weinig woorden vuil. Hij nam toen ook weer het initiatief, 'geen zever, pasvragen', en deed daarna nul moeite om Annelotte van de 5 vragen te houden. Dat kwam mij allemaal zo mols over, ik kan er bijna niet meer omheen. Of Sven heeft een serieus communicatieprobleem.