Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten  (gelezen 8101 keer)

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #60 Gepost op: 13-04-2021, 09:34:58 »
Mooie opdracht, maar om de mol te vinden kan je er héél weinig mee vrees ik. Al kwam Samina nog het meest kandidaats over.

Niet dom van Sven om een nadelig compromis toch te sluiten, je wint 1 pasvraag tov de andere kandidaten wat al een mooi voordeel is. Speelt hij het hard voor 5 pasvragen dan denk ik dat ze met lege handen (of geld overblijven). Dan geeft hij uiteindelijk zijn 1 pasvraag op voor 5000 euro, wat laconieke Sven ook niet boeit. Annelotte is ook wel een sympathiek lid van de groep, die gunde hij volgens mij wel de vrijstelling.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #61 Gepost op: 13-04-2021, 10:57:04 »
Zou er een link zijn tussen de twee opdrachten Dominostenen en de Bom. Het zijn toch soortgelijke opdrachten "de kandidaat gaat voor pasvragen".  Maar ook dan heb je weer twee insteken.
De kandidaat die geen pasvraag had bij domino gaat er nu voor strijden (dat zijn er nogal wat) of
de mol gaf zichzelf een excuus door bij dominostenen niet voor pasvragen te gaan, en nu de schade in te willen halen, want ja Katrien en Jasmien hadden ook pasvragen.

Lennart: ging bij domino voor geld, en wil bij de bom voor pasvragen
Annelotte: wilde bij domino voor pasvragen en bij de bom weer
Philip: wilde bij domino voor pasvragen en bij de bom weer
Jasmien: wilde bij domino voor pasvragen en bij de bom weer
Katrien: ging mee bij domino met Jasmien voor pasvragen en wil dat nu weer.
Sven: ging bij domino niet voor pasvragen (te duur) maar bij de bom wel.
Samina: ging bij domino voor pasvragen en bij de bom verraad ze zichzelf.

Ik kom hierop omdat bij de bom Samina er nog wel in slaagt in de korte tijd die ze aan tafel zit, zie plaatje, om aan die opdracht te refereren, alvorens ze zichzelf verraad. Dit nadat Jasmien zei dat iedereen toch wel voor pasvragen zou gaan. Het wil er bij mij niet in dat Samina zo kandidaats zou zijn om nog over geld te beginnen zonder goede reden te hebben.

Trouwens niet alleen Samina had van haar eten geproefd, de anderen ook. Van Lennart zien we dat. Annelotte zal ook van haar eten geproefd hebben. Zie hoe haar pupillen zich verwijden op het moment dat ze hoort dat degene op een bomstoel geen pikant eten hebben. Plaatje twee. Dikke streep door Annelotte als mol.
« Laatst bewerkt op: 13-04-2021, 11:08:49 door foxhunter »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #62 Gepost op: 13-04-2021, 11:39:34 »
Waarom zou de mol gaan voor een pasvraag? Als de kandidaat met een pasvraag opstond betekende dat nog altijd niet meteen geld, dan was het gewoon niets zolang Annelotte een pasvraag in haar hand had. Niets mooier dan de mol die even de vijf pasvragen binnensleept.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #63 Gepost op: 13-04-2021, 13:41:41 »
De belangen van de kandidaten en de mol zijn in beide opdrachten hetzelfde. Want pasvragen is geld uit de pot of niet verdiend. De mol hoeft alleen maar te peilen of er genoeg animo is c.q. de discussie aan te wakkeren om voor pasvragen te gaan. Als je bij de domino's die interesse al opgestookt hebt dan hoef je dat bij de bom minder te doen, want er zijn genoeg kandidaten die zich te kort gedaan voelen. Als je bij de domino's niet gestookt hebt dan zou je het hier eens kunnen doen om de kandidaten te prikkelen. Jasmien doet dat prima bij de bom. De verbale strijd die wij bij de domino's zagen heeft ook zijn weerslag op hoe kandidaten in deze opdracht de bom staan.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #64 Gepost op: 13-04-2021, 13:57:56 »
De mol hoeft niet per de voor pasvragen te gaan. Hij wil geen geld in de pot en dat kan ook door de twee bomstoelen te ontdekken en die eruit te laten stemmen. Als de bom afgaat is er geen geld verdiend en zijn er geen pasvragen in het spel, toch?

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #65 Gepost op: 13-04-2021, 13:59:10 »
Het is natuurlijk heel raar dat ze niet geloot hebben. Annelotte eerst van: eerlijk delen en daarna gaat ze voluit de strijd aan om voor zichzelf de vijf te behouden.
Sven zal nu wel een bloedhekel aan haar hebben vrees ik.

Twee kandidaten zouden gewoon geloot hebben of alsnog een discussie over de 5000 wel of niet. Dus de mol was onder hen twee.
« Laatst bewerkt op: 13-04-2021, 14:01:05 door Run »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #66 Gepost op: 13-04-2021, 15:32:39 »
Het is natuurlijk heel raar dat ze niet geloot hebben. Annelotte eerst van: eerlijk delen en daarna gaat ze voluit de strijd aan om voor zichzelf de vijf te behouden.
Sven zal nu wel een bloedhekel aan haar hebben vrees ik.

Twee kandidaten zouden gewoon geloot hebben of alsnog een discussie over de 5000 wel of niet. Dus de mol was onder hen twee.


Welnee, de Mol stond allang lekker buiten. Die vertrouwde terecht op het egoïsme van de twee kandidaten binnen. Annelotte speelt het spel heel sterk. Ik zie haar steeds meer als winnaar. Ben benieuwd wie er samen met haar de finale gaat halen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #67 Gepost op: 13-04-2021, 16:01:17 »
Er vielen mij een paar dingen op bij deze opdracht. Eerst over de rol van Gilles:

-   Gilles uit in zijn voice-overs verdachtmakingen naar iedereen, behalve naar Annelotte
-   Degene die er per ronde uitvliegen, zijn ook steeds de mensen die die ronde door Gilles verdacht zijn gemaakt
-   Gilles vraagt aan Annelotte om de stemmen van de eerste ronde te tonen en Annelotte lijkt haar betrouwbaarheid te willen onderstrepen door bij het tellen de namen te tonen aan de rest.

Het lijkt er dus op dat Gilles op meerdere momenten meehelpt om Annelotte als betrouwbaar over te laten komen, o. a. door anderen verdacht te maken. Als Annelotte een mol met voorkennis is, zou dit een geslaagde strategie zijn, omdat ze tot het einde blijft, maar één stem krijgt en er mede voor zorgt dat er geen geld wordt verdiend.

Ik ga ervan uit dat Gilles weet wie er op de bomplekken zit, door in zijn teksten te sturen en te beinvloeden kan hij sturen naar een mooie finale met de twee bomzitters.

Stemmen op de bomstoelzitters:

-   Er wordt tweemaal gestemd op iemand die op de bom zit: één keer door Philip op Annelotte in de tweede ronde, één keer door Jasmien op Sven in de derde ronde. Philip uit in zijn laatste ronde verdachtmakingen naar iedereen.
Als Philip een mol met voorkennis is, dan lijkt zijn strategie om zichzelf ten koste van iedereen (bomstoelzitters of niet) door te laten gaan.
Jasmien heeft geen andere keuze dan op iemand stemmen die op een bomstoel zit. Als zij de mol is met voorkennis en het was gelukt om Sven weg te stemmen, was zij de enige kandidaat die kon opstaan en zo meer controle had over kiezen voor pasvragen of voor geld.

Feit dat Sven overblijft en met 1 pasvraag komt te zitten, doet mij juist vermoeden dat hij controle over het spel wilde en dus ook controle over de €5.000 uit de pot houden. €5.000 is voor de mol een flink bedrag. Erop gokken dat kandidaten sowieso voor een pasvraag gaan kan, maar blijft een gok. Ik vond het vreemd dat Jasmien zo lang bleef zitten terwijl het mij overduidelijk leek bij het pittig eten dat zij niet op een bomstoel zat...

Sven’s reddende gedrag naar Annelotte:
-   Als Philip Annelotte verdacht maakt in de tweede ronde door te zeggen dat ze rood wordt, zegt Sven dat ze niet roder is dan normaal. Als Katrien zegt dat ze Annelotte niet verdacht vindt, zegt Sven dat hij dit ook vindt. Als Sven een mol is met voorkennis, lijkt hij de andere persoon op de bomstoel te willen redden. Waarom zou hij dat doen? De enige reden om dat te doen, is zodat hij dan zelf kan opstaan en controle heeft over het pakken van geld of pasvragen. Maar dit doet hij niet.
Maar hij besliste wel heel snel toen ze overbleven om voor pasvragen te gaan. Toen dat bereikt was maakte het hem niet meer uit. Annelotte de 5 pasvragen.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #68 Gepost op: 13-04-2021, 17:11:50 »
Er werd hier ergens gevraagd of er link zou zijn tussen domino stenen en de eetproef. Ja het zal zeker zo zijn dat de dominostenen bewust geplaatst is voor deze proef om de kans dat er voor geld word gespeeld nog kleiner. Dit maakt voor mij het kiezen voor pasvragen bij de dominostenen nog wat molser, hoewel het gegeven nog steeds blijft dat de anderen zien wat er geprint word.

Verder lees ik soms de opmerking dat er niet op basis van de stoel een trigger is maar op basis van de personen. Noem me naief maar daar geloof ik dus niks van.
De mol zal vast de instructie hebben gekregen om bv een bomstoel te bemachtigen , maar als dat niet lukte dan aanvaarden de makers dat en gaan ze niet het normale eten toch aan de mol aanbieden  ( we hebben in de ontknopingen van afgelopen seizoenen al meer mislukte molacties gezien ).


Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #69 Gepost op: 13-04-2021, 21:07:40 »
Zou er geen hint van Gilles in zijn tekst hebben gezeten, om de mol te informeren over wie er op de bomstoelen zitten? Door bijvoorbeeld alleen de mensen aan te spreken die niet op een bomstoel zitten, kan de mol afleiden wie dit zijn. (Of afleiden wie die andere is).

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #70 Gepost op: 13-04-2021, 21:10:06 »
Het lijkt mij een simpele truc om gewoon de mol een 'bomstoel' te geven, maakt niet uit waar die gaat zitten. Het risico is namelijk veel te groot dat het opvalt dat de mol op een bepaalde stoel wil zitten. Die draadjes onder de stoel zijn heus geen echte ontstekingen. Gilles zit aan de knoppen en die laat een lampje rood branden en die laat lawaai en rook afgaan.

Kan toch ook niet, iemand gaat op een stoel zitten, er gebeurt niets, en als die opstaat gebeurt er ook niets behalve als er nog iemand opstaat  dan zou er een bom afgaan. Echt niet!
« Laatst bewerkt op: 13-04-2021, 21:12:54 door Run »

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #71 Gepost op: 13-04-2021, 23:11:27 »
Het lijkt mij een simpele truc om gewoon de mol een 'bomstoel' te geven, maakt niet uit waar die gaat zitten. Het risico is namelijk veel te groot dat het opvalt dat de mol op een bepaalde stoel wil zitten. Die draadjes onder de stoel zijn heus geen echte ontstekingen. Gilles zit aan de knoppen en die laat een lampje rood branden en die laat lawaai en rook afgaan.

Kan toch ook niet, iemand gaat op een stoel zitten, er gebeurt niets, en als die opstaat gebeurt er ook niets behalve als er nog iemand opstaat  dan zou er een bom afgaan. Echt niet!
Daar geloof ik niet in! De makers zijn echt wel zo eerlijk om iedereen een eerlijke kans te geven om op de bomstoelen terecht te komen. Als de mol daar wilt zitten, wat in mijn ogen ook niet noodzakelijk is, dan moet die zich zelf maar die positie krijgen. En wat dat laatste dat je zegt betreft, dat is gewoon het mechanisme/principe van een mijn. Dat kan dus wel echt!

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #72 Gepost op: 13-04-2021, 23:20:50 »
Ik vond het toch interessant om nog eens te kijken naar de 1e stemronde.

1: Lennart - Jasmien
2: Katrien - Jasmien
3: Samina - Lennart
4: Samina - Philip
5: Samina - Lennart
6: Samina - Lennart
7: Samina - Lennart

Samina stemde dus op Lennart - Jasmien of Katrien - Jasmien
Lennart stemde op Katrien - Jasmien of Samina - Philip

De belangrijke vraag hierbij is: Probeer je als kandidaat ook de mol eruit te stemmen, zodat die geen invloed meer zal hebben?
In dit geval kan de tactiek van Samina wel slim zijn: expres ''verklappen'' dat je pikant eten hebt zodat het sowieso niet opvalt dat er veel stemmen voor jou zullen zijn.
Je kan natuurlijk ook proberen om samen met de mol zo ver mogelijk te komen (omdat die niet voor het geld zal gaan). Opvallend daarbij is dus dat Sven en Annelotte sowieso geen enkele stem krijgen.


Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #73 Gepost op: 14-04-2021, 07:32:34 »
Zou er geen hint van Gilles in zijn tekst hebben gezeten, om de mol te informeren over wie er op de bomstoelen zitten? Door bijvoorbeeld alleen de mensen aan te spreken die niet op een bomstoel zitten, kan de mol afleiden wie dit zijn. (Of afleiden wie die andere is).

Een goede vraag is het halve werk.  Zie plaatje voor een mogelijk antwoord.
Antwoord: Gilles noemt de namen van degene die de stemmen mag tellen? Annelotte, Sven, Jasmien.
Vorig jaar bij parachute springen zei Gilles "Zo pas" toen er gekozen was voor pasvragen.

Mol wist misschien niet welke stoelen de bomstoelen waren en kon oprecht als kandidaat reageren op het nieuws van de scherp gekruide gerechten. Dat zie je bij Annelotte. Niet alleen Samina zal geproefd hebben.

Stel Annelotte heeft van haar eten geproefd en krijgt het sterke gekruide maaltijden verhaal te horen. Dan kan zij oprecht reageren dat ze op een bomstoel zit (zie de foto van haar wijd gesperde ogen bij https://be.wieisdemol.com/forum/2021/?topic=70812.msg2396879#msg2396879 ).

Pas later krijgt ze dan van Gilles te horen dat Annelotte en Sven op een bomstoel zitten.

Alleen is het signaal dat Sven op een bom stoel zit wel pas verderop in het spel. Als Annelotte de mol is krijgt ze die info pas later in de opdracht aangereikt.
Vanuit Sven bezien is dit dan logischer, dat je bij de eerste stemronde te horen krijgt dat Annelotte op de andere stoel zit, dan bij Annelottte die pas na de tweede stemronde weet wie de andere bomstoel heeft.

Je kan ook zeggen: Annelotte kan niet liegen (voorstelfilmpje) en wordt daarom zolang mogelijk in de status van kandidaat gehouden. Dat ze zelf op een bomstoel zat wist ze - als kandidaat - aan de hand van de kruiden, dat kan ze helemaal uitspelen en pas als ze nog met zijn drieën over zijn krijgt Annelotte de informatie dat Sven de andere bom stoel heeft door de mededeling van Gilles dat Sven gaat tellen. Dan heeft ze een groot gedeelte van de opdracht als kandidaat gespeeld om haar spel zo natuurlijk mogelijk te houden.

« Laatst bewerkt op: 14-04-2021, 18:50:41 door foxhunter »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #74 Gepost op: 14-04-2021, 09:32:15 »
Maar wie konden er dan iets met die tip van Gilles? Hij bestond uit twee stappen, dus dan wisten alleen degenen die de eerste twee rondes overleefden wie er op een bomstoel zaten. Jasmien wist dat op dat moment ook al, zij wist dat ze er zelf niet op zat. Dus voor haar had die tip geen zin. Houd je over: Annelotte en Sven. Maar als een van hen de mol is, had die zijn eigen naam niet getipt hoeven krijgen, want het eten en drinken gaf genoeg zekerheid.

Dus ja, opvallend is het wel, maar twee namen noemen via die tip is teveel.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #75 Gepost op: 14-04-2021, 22:17:56 »
Wow wat een gave opdracht. En er zitten toch wel wat kandidaten in die een aardig potje blufpoker kunnen spelen. Tja, hier hoeft de mol toch niet veel te doen denk ik. Ik denk dat vrijwel alle kandidaten toch wel voor pasvragen gaan en idd helemaal na de domino-opdracht waar de meesten toch ook voor de pasvragen gingen.
Geweldig ook met dat verhaal van Gilles erbij. Ik heb echt genoten van deze opdracht.  :D

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #76 Gepost op: 14-04-2021, 22:28:44 »


Feit dat Sven overblijft en met 1 pasvraag komt te zitten, doet mij juist vermoeden dat hij controle over het spel wilde en dus ook controle over de €5.000 uit de pot houden. €5.000 is voor de mol een flink bedrag. Erop gokken dat kandidaten sowieso voor een pasvraag gaan kan, maar blijft een gok. Ik vond het vreemd dat Jasmien zo lang bleef zitten terwijl het mij overduidelijk leek bij het pittig eten dat zij niet op een bomstoel zat...
Maar hij besliste wel heel snel toen ze overbleven om voor pasvragen te gaan. Toen dat bereikt was maakte het hem niet meer uit. Annelotte de 5 pasvragen.

Ja, dat zou zomaar kunnen.
Annelotte vind ik hier ook mols doordat ze alles op scherp zet en als ze de mol is, is dit een fantastisch moment.  ::ok:: Maar ik denk ook dat ze met deze actie ook de aandacht op zichzelf legt. Wil je dat als mol?

Ik denk uiteindelijk dat de mol hier wat subtieler te werk is gegaan en dat maakt Sven (in mijn ogen) meer verdacht.

Samina vind ik hier onverdacht, omdat ze zichzelf meteen uitschakelt. Als ze dat heeft gedaan met de reden om vertrouwen te winnen als mol (zodat iedereen je afstreept), dan heeft dat gewerkt. Maar ze had daarna geen enkele invloed meer op het verloop. Ik kan me niet voorstellen dat de mol dat wenselijk vindt.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #77 Gepost op: 14-04-2021, 23:04:37 »
Ik vond Annelotte bij de start van de opdracht ook heel verdacht. De nadruk in de montage wordt op Sven gelegd omdat die ook snel een stoel kiest. Maar daarvoor zie je Annelotte al zenuwachtig heen en weer hinken en vanuit haar ooghoeken naar een stoel kijken. Ook na het kiezen lijkt ze een lach te moeten onderdrukken.

Kan natuurlijk ook vanuit de opdrachtspanning zijn
You'll never walk alone

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #78 Gepost op: 14-04-2021, 23:25:01 »
Samina refereert nog even fijntjes dat bij de domino er ook twee groepen voor pasvragen zijn gegaan. Sven en Annelotte horen daarbij en zitten op een bomstoel. Zii zullen vinden dat zij nu recht hebben op die pasvragen. Door zichzelf te verraden voelen deze twee hun kansen al stijgen. En zoals door anderen genoemd, wij zien niet in deze openbare stemming wie er op haar stemmen.
Ze stribbelt nog wat tegen voor de vorm. Erg teleurgesteld was ze niet.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Een bom met lekker eten
« Reactie #79 Gepost op: 15-04-2021, 12:53:18 »
Maar ik vind Sven zijn houding in de laatste 5 minuten onverklaarbaar, geeft alle initiatief aan Annelotte die de 5 pasvragen in haar schoot geworpen krijgt, en wordt een soort van apathisch met zijn ene pasvraag in z'n hand. Snoert Annelotte hooghartig de mond (met z'n vogeltjesdans-hand beweging -zie afbeelding). Temperamentvolle Sven in de hitte van de strijd, laat alles lopen, volkomen passief. Ongebvoelig voor Gilles zijn pogingen via de voiceover. Raar.

Annelotte heeft het super -kandidaats- gedaan. Zodra ze de stolp heeft geopend selecteert ze al voor op het feit dat ze voor de 5 pasvragen gaat, "U gaat niet blij zijn met de verdeling", oftewel, Sven, jij krijgt 1 pasvraag, ik neem de 5. Gilles doet er nog wat voiceoverteksten bij, dat Sven de boel op scherp kan zetten door de 5 te eisen maar daar reageert Sven niet op. Annelotte had dat ook kunnen doen, maar gezien Sven zijn passiviteit weet ze al bijna zeker dat die 5 vragen voor haar zijn.
Sven kijkt alleen maar chagrijnig voor zich uit.