Okee, ik hap wel.
Je mag me hier aan het eind van het seizoen natuurlijk keihard op afrekenen, maar afgaande op (uiteraard in mijn ogen) een aantal sterke cryptische aanwijzingen en zijn optreden in aflevering 4, ben ik alleen maar gesterkt in mijn overtuiging dat Jeroen de mol is. Ik schat de kans op een instortende Thomastunnel dan ook relatief hoog in. Thomas kan nog steeds de mol zijn, maar zijn optredens in de laatste twee afleveringen waren zo over the top dat ik me niet kan voorstellen dat een echte mol zich meteen al zó duidelijk zou laten gelden. De andere kandidaten zijn echt niet gek. Thomas imiteert Art, imiteert een Belgische mol (handje op de schouder) en imiteert een klassieke onopvallende mol. Briljante acteur, die Thomas, maar alles aan hem is gespeeld. Ook zijn molacties. Een meesterlijke nepperd, maar geen mol.
Het was niet bedoeld als provocatie, sorry als dat zo overkomt. Ik geloof niet zozeer in het zoeken naar een mol o.b.v. hints of cryptisch aanwijzingen, meestal kan je een mol simpelweg vinden door zijn gedrag te analyseren, in combinatie met het wegstrepen van kandidaten die overduidelijk geen mol zijn. Ik denk dat dit een spel is waar bij uitstek Ockhams Scheermes van toepassing is -
Wanneer er verschillende hypotheses zijn die een verschijnsel in gelijke mate kunnen verklaren, wordt vanuit dit principe aangeraden om de hypothese te kiezen die de minste aannames bevat en de minste entiteiten veronderstelt. Dit principe is bij Wie Is De Mol vooralsnog altijd opgegaan en op basis daarvan alleen al lijkt het mij duidelijk.
De verstopte hints zijn voor mij slechts een extraatje, waar ik wel van kan genieten en waar ik zelf ook veel tijd in stop. Ik waardeer je pogingen erg en je hebt ook dingen gevonden die hout snijden (XI met pistolen bijvoorbeeld). Maar ik heb nog geen enkele cryptische aanwijzing naar Jeroen gevonden die mij overtuigt. Slechts "Dat verzeker ik je ook" uit het laatste dagboek wijst in zijn richting, maar dat zou dan gelijk ook de minst cryptische hint uit het programma zijn. En de AVROTROS stopt er achteraf altijd een aantal hints in die op de medefinalisten slaan om het nog een beetje spannend te houden.
De aanwijzingen naar Thomas vind ik vooralsnog erg sterk en simpel uit te leggen: Jefferson/Flanders St, 5115/tijd, "Thomas"op 51:15, de laatste woorden uit de dagboeken die vooralsnog stroken met THOMAS C MOL, de oranje vingerafdruk, zijn hand op de schouder van de afvaller, ga zo maar door. Bovenal, sommige hiervan zijn hints die van te voren moeten zijn gepland, en die daarom geen verdachtmakingen achteraf kunnen zijn.
Ik geloof niet zozeer in toeval dus lijkt het me met Ockham in het achterhoofd erg onwaarschijnlijk dat Thomas toevallig achter de afvaller zit, of dat Art de kleding en andere typische zaken van Thomas zou kopiëren (en vice versa)
Maar dit gezegd hebbende, hoop ik ergens wel dat ik ongelijk heb. Het zou dit seizoen gelijk tot één van de beste ooit maken.