RATATATATA! Imanuelle op de kermis verdient Gouden Kalf
WIDM-recap: Elke zondagochtend bespreken we op Parool.nl de nieuwste aflevering van Wie is de Mol 2017, met een terugblik, theorieën en een voorspelling voor de Mol van dit jaar. Dit is onze nabeschouwing van aflevering 2.
Voordat dit jaar de vraag kan worden beantwoord wié de mol is, moeten we er blijkbaar eerst achter komen wáár de mol is.
In aflevering 1 werden de kandidaten gesplitst in een helikoptergroep en een witte bestelbusgroep, beide met een andere bestemming, in aflevering 2 bleven zes mogelijke mollen onwetend in Portland achter, terwijl Jeroen Kijk in de Vegte, Diederik Jekel en Roos Schlikker ieder een eigen avontuur beleefden.
Roos maakte waarschijnlijk de meeste kilometers: ze ging eventjes op en neer naar Las Vegas, een stad op ruim twee uur vliegen van Portland. Diederik mocht het iets rustiger aandoen: hij bleef televisie kijken op een hotelkamer.
Niet het eten kwam uit mijn onderbuik, maar een geluid
Sanne Wallis de Vries
Is de splitsing in twee groepen een nieuwe strategie van de televisiemakers, om een frisse draai te geven aan Wie is de Mol?, na het teleurstellende seizoen van vorig jaar?
Rechtbank
Het biedt in ieder geval genoeg aanknopingspunten voor een spannende zoektocht, maar roept voorlopig ook vragen op. In aflevering 1 werd de splitsing nog uitgelegd (wie een ticket vond, mocht mee met de helikopter), maar waarom dit keer Jeroen, Diederik en Roos apart werden genomen, bleef onduidelijk. En waarom stellen de andere kandidaten er geen vragen over?
Het weggevoerde drietal moest in de rechtbank, tegen de zes overige kandidaten (de 'jury'), vertellen wat ze hadden meegemaakt. Maar wie was de leugenaar? De jury moest hem/haar eruit pikken, terwijl de leugenaar een vrijstelling kon winnen. Ook waarom Diederik mocht liegen en Roos en Jeroen de waarheid vertelden, werd niet uitgelegd.
De in Portland achtergebleven kandidaten hadden toen al een opdracht uitgevoerd in een verlaten kermis, waar ze snipers moesten ontwijken en voor geld een ritje in een attractie moesten maken.
Gouden Kalf
Aanvankelijk leek Sanne Wallis de Vries hier de show te stelen. "Ik haat de kermis," vertelde ze tegen de camera, maar vervolgens stapte ze wel in de meest uitdagende attractie van het complete terrein, waar ze 'uueeeiiwwwww' schreeuwend een ritje maakte. "Niet het eten kwam uit mijn onderbuik, maar een geluid," zo luidde haar commentaar.
Maar het grappigste geluid kwam uiteindelijk van Imanuelle Grives, die probeerde uit te leggen wat ze had gedaan toen een sniper het op haar had gemunt. "RATATATATA! Ik bleef ademen, en ja hoor, ik zag een sluipschutter, ik zag 'm wel. Ik ging richting de bloembak en RATATATATA! Ik rende alsof de Amerikaanse politie achter me aanzat, ik was wég!"
Mol of geen mol, deze dame verdient een Gouden Kalf.
Maar Wie is de Mol?
Niet Yvonne Coldeweijer, die had ingezet op Roos, maar inmiddels weer thuiszit.
Diederik dan? Hij vertelde een opvallende leugen over zijn avontuur, met daarin een hoofdrol voor vader en moeder bever (Jeroen en Roos?) en hun zes kleine bevertjes (de jury?). Eén kandidaat had echter geen plek in het verhaal (Diederik).
Of is het Sigrid ten Napel, die opeens de hele tijd een bril draagt, net als Momfer de Mol uit de Fabeltjeskrant. Nog meer munitie voor de verdenking werd aan het begin van aflevering 2 gegeven, toen in sneltreinvaart enkele woorden voorbij kwamen, waaronder 'voorste'. Daarna was het woord 'hint' te zien op een A4tje. En wie stond er de hele aflevering ten allen tijde vooraan? Inderdaad, Sigrid ten Napel.