Auteur Topic: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart  (gelezen 70390 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #200 Gepost op: 7-01-2018, 22:52:12 »
Even om mijn schaakkennis op te frissen: De witte en zwarte koning staan op een lijn, net als de koninginnen. Maakt het dan nog uit of het voor bijvoorbeeld zwart, v.l.n.r., eerst koning staat en daarnaast de koningin? (of omgekeerd).
Dit lijkt me voor de speelwijze weinig uit te maken omdat het spel in spiegelbeeld nog steeds hetzelfde spel is... als je begrijpt wat ik bedoel.

De dames moeten op hun eigen kleur staan. Wit op wit, zwart op zwart.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #201 Gepost op: 7-01-2018, 22:56:30 »
Regel: De dame staat altijd op haar eigen kleur. Ezelbruggetje: ze matcht haar outfit met haar omgeving.
De koning vult de plek naast haar op. Daarmee is de set-up van een schaakspel dus nooit symmetrisch.
De zwarte witte dame staat hier dus "fout" omdat ze op een zwart vlak staat. De dame en de koning zijn dus omgewisseld.

Misschien toch een hint?
Het shot is iig duidelijk in beeld. En de 8 cijfers x 8 letters velden van het schaakbord zijn misschien te linken aan de vakken op de kaart?

(gecorrigeerd - Tijnelia, thanks)
« Laatst bewerkt op: 7-01-2018, 23:03:19 door annebeestje »

Offline Tijnelia

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #202 Gepost op: 7-01-2018, 22:59:15 »
Dus de witte dame staat fout. Deze staat op een zwart vlakje.
Met als gevolg dat haar echtgenoot, de witte koning, ook niet op de juiste plek staat.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #203 Gepost op: 7-01-2018, 23:07:58 »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Elf-11

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #204 Gepost op: 7-01-2018, 23:20:54 »
Regel: De dame staat altijd op haar eigen kleur. Ezelbruggetje: ze matcht haar outfit met haar omgeving.
De koning vult de plek naast haar op. Daarmee is de set-up van een schaakspel dus nooit symmetrisch.
De zwarte witte dame staat hier dus "fout" omdat ze op een zwart vlak staat. De dame en de koning zijn dus omgewisseld.

Misschien toch een hint?
Het shot is iig duidelijk in beeld. En de 8 cijfers x 8 letters velden van het schaakbord zijn misschien te linken aan de vakken op de kaart?

(gecorrigeerd - Tijnelia, thanks)

Zit er iemand in zo’n uiterste van de kaart.
Wat ik me bedenk; de witte heer staat dus ook verkeert en dit shot wordt gegeven bij het enige koppel met twee heren....

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #205 Gepost op: 7-01-2018, 23:22:52 »
Nee. Geen metro. Carry on..!



(Wel een Art ;-)
« Laatst bewerkt op: 7-01-2018, 23:26:39 door annebeestje »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #206 Gepost op: 7-01-2018, 23:30:33 »
Heb met veel aandacht alles gelezen. Wat ik mis is de vraag:

"Hoe komen de vermiste 3 kandidaten naar Tblisi?" Zit de MOL daarbij? En waarom dan? Of juist niet?

Ja, niet lopend, dat snap ik. Maar de anderen hebben hun ticket gevonden in de kluisjes. Wat hebben de anderen moeten doen om hun ticket te verkrijgen?

Verder nog wat opmerkingen:
WIDM is inderdaad erg hard soms maar ik vind het in dit geval niet OK dat Ron na, zonder de andere 8 kandidaten te hebben kunnen observeren en na maar 1 opdracht, al afvalt.
In geval van een "normale" eerste dag is na een gezamenlijke test een rood scherm OK.
Zou deze gang van zaken apart met elke kandidaat besproken zijn?

Art, MOL nr 1, mist een zin. Denk dat dat een hint is naar afl. 2

Er zijn 4 kandidaten foetsie. Eén, Ron, weten wij waardoor, maar de andere 3 dan?
Waar zijn die gebleven?

Ik hecht niet veel waarde aan Moltalk, hoor daar vaak dezelfde dingen zeggen die al op het Forum staan. En Margriet gedraagt zich nog steeds als een beetje gemene mol.

Vond het wel vreemd dat de anderen geen test hoefden te maken, alhoewel ik denk dat dit te maken heeft met afl. 2.
Afl. 1 en 2 zullen samen wel één geheel gaan vormen.

De dubbele moord in het theater intrigeert wel. 2 mensen vermoord, 2 mensen weg. RON alsnog en ????? nog een afvaller.
Zou me niets verbazen als de 3 vermisten (en Ron?) terug worden gevonden in het theater.

Hoe zijn de duo's eigenlijk tot stand gekomen? Random? Of in overleg? Of.......

Jelsir zou het bij het rechte eind kunnen hebben met zijn kloktijd en conclusie Jean Marc is de MOL.We zullen zien. Wel goed gevonden!

In de eerste aflevering zit meestal een min of meer duidelijke hint verborgen!

Het is een hak op de tak verhaal geworden, sorry! Ben benieuw naar jullie reactie, speciaal op vraag 1.


Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #207 Gepost op: 7-01-2018, 23:39:04 »
De zwarte koning en dame staan goed. De witte zijn verwisseld. Zei iemand hier nu dat Stine schaakt? En tweeling is?

Ja, Stine vertelt in een van haar boeken daar een leuke anekdote over. Zie het Stine-topic waarin ik dat geplaatst heb.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #208 Gepost op: 7-01-2018, 23:41:00 »
"Hoe komen de vermiste 3 kandidaten naar Tblisi?" Zit de MOL daarbij? En waarom dan? Of juist niet?

Ja, niet lopend, dat snap ik. Maar de anderen hebben hun ticket gevonden in de kluisjes. Wat hebben de anderen moeten doen om hun ticket te verkrijgen?
Dat zien we vermoedelijk volgende week nog wel.

Citaat
Vond het wel vreemd dat de anderen geen test hoefden te maken, alhoewel ik denk dat dit te maken heeft met afl. 2.
Dit is in de aflevering gezegd: als ze de kluis op tijd zouden vinden was dat in feite een vrijstelling, en hoefden ze de test niet te maken.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #209 Gepost op: 7-01-2018, 23:43:32 »
Zit er iemand in zo’n uiterste van de kaart.
Wat ik me bedenk; de witte heer staat dus ook verkeert en dit shot wordt gegeven bij het enige koppel met twee heren....


En de twee heren hebben allbei een wit shirt aan.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #210 Gepost op: 7-01-2018, 23:45:27 »
"Hoe komen de vermiste 3 kandidaten naar Tblisi?"

Ja, niet lopend, dat snap ik. Maar de anderen hebben hun ticket gevonden in de kluisjes. Wat hebben de anderen moeten doen om hun ticket te verkrijgen?

Zij kregen hun ticket uiteraard na hun geslaagde test. Alleen moet je zoiets natuurlijk niet noodzakelijk in beeld hebben, omdat het voor zich spreekt dat die andere 3 gewoon dat ticket krijgen zonder hun opdracht correct uit te voeren.

Vond het wel vreemd dat de anderen geen test hoefden te maken, alhoewel ik denk dat dit te maken heeft met afl. 2.
Afl. 1 en 2 zullen samen wel één geheel gaan vormen.

Nee, dat is niet vreemd. De uitleg van de opdracht was zeer duidelijk daarover.

Zou me niets verbazen als de 3 vermisten (en Ron?) terug worden gevonden in het theater.

Loes en Jan zijn al te zien in de promo van volgende week terwijl ze toeschouwer zijn in het theater. Dus ook dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #211 Gepost op: 7-01-2018, 23:46:28 »
Dat zien we vermoedelijk volgende week nog wel.
Dit is in de aflevering gezegd: als ze de kluis op tijd zouden vinden was dat in feite een vrijstelling, en hoefden ze de test niet te maken.

Ja, dat is waarschijnlijk waar. Maar ben benieuwd naar de theorie erachter.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #212 Gepost op: 7-01-2018, 23:50:18 »
Nou ja, die tickets in de kluis waren natuurlijk ook geen echte tickets, maar was natuurlijk prachtige tv. Natuurlijk zijn Jan, Loes en Jean-Marc ook ingevlogen, maar ik denk niet dat ze per se een "ticket overhandigd kregen". :P

Het feit dat Loes, Jan en Jean-Marc in het volgende week filmpje wél gewoon te zien zijn, maar niet bij de Holy Trinity Cathedral in Tbilisi in aflevering 1, is des te interessanter. Waarom is de groep niet compleet, met uitzondering van Ron natuurlijk, aangekomen in Tbilisi. Gaat hier nog iets mee zijn in aflevering 2, of voegen Loes, Jan en Jean-Marc zich de volgende dag bij het ontbijt bij de groep?
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #213 Gepost op: 7-01-2018, 23:50:45 »
Even voor de duidelijkheid.
Dat schaakbord en de klok waren er al voor WIDM
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #214 Gepost op: 7-01-2018, 23:52:54 »
Je zou wel verwachten dat een schaakbord in de Oekraïne goed opgesteld staat.... het lijkt dus inderdaad bewust zo neergezet....

Overigens kan ik van Stine niet vinden dat ze nog steeds schaakt (in elk geval niet in competitieverband)


edit: in bovenstaande foto staat het bord wel goed opgesteld.
Er is dus ofwel mee geknoeid door de productie, ofwel na het spelen van een partij door twee cafegasten is het bord verkeerd opgezet.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2018, 00:00:17 door de_witte »
Wit is ook een kleur!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #215 Gepost op: 7-01-2018, 23:53:04 »
We weten inmiddels allemaal al hoe het zit, maar de oplettende kijker kon in de eerste seconden van het spel al zien, dat de deelnemers (als koppel) niet in hetzelfde hotel zaten. Daarmee was nog niet gezegd dat ze daarom ook in een andere stad zaten.


Kijk maar eens naar de vloerbedekking in de gang waar ze lopen.


Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #216 Gepost op: 7-01-2018, 23:53:16 »
Zij kregen hun ticket uiteraard na hun geslaagde test. Alleen moet je zoiets natuurlijk niet noodzakelijk in beeld hebben, omdat het voor zich spreekt dat die andere 3 gewoon dat ticket krijgen zonder hun opdracht correct uit te voeren.



Dat is dan oneerlijk. De anderen hebben moeite moeten doen om de opdrachten uit te voeren en de kluis te vinden en diegenen die daar niet in slaagden krijgen zomaar hun ticket?
Dat gaat er bij mij niet in! Natuurlijk komen zij ook naar Tblisi, maar zomaar, zonder tegenprestatie, geloof ik niet. Of er moet veel geld voor worden betaald, achteraf? Verzin maar wat.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #217 Gepost op: 7-01-2018, 23:54:58 »
Ze hebben al een prijs betaald voor hun ticket: namelijk de kans lopen om eruit te vliegen. Plus dat hun verdiende geld niet in de pot ging komen. Het gevolg van het niet vinden (en openen) van de kluis was niet, niet mee gaan naar Tbilisi, maar de kans lopen om niet naar Tbilisi te gaan.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #218 Gepost op: 7-01-2018, 23:56:32 »
Het feit dat Loes, Jan en Jean-Marc in het volgende week filmpje wél gewoon te zien zijn, maar niet bij de Holy Trinity Cathedral in Tbilisi in aflevering 1, is des te interessanter. Waarom is de groep niet compleet, met uitzondering van Ron natuurlijk, aangekomen in Tbilisi. Gaat hier nog iets mee zijn in aflevering 2, of voegen Loes, Jan en Jean-Marc zich de volgende dag bij het ontbijt bij de groep?

Ik denk dat men dat effect wou creëren van 'dit zijn de kandidaten die de opdracht tot een goed einde brachten en de anderen konden het niet', want er is inderdaad geen reden dat de mensen uit Moskou en Kiev later zouden zijn dan de mensen uit Almaty.

Dat is dan oneerlijk. De anderen hebben moeite moeten doen om de opdrachten uit te voeren en de kluis te vinden en diegenen die daar niet in slaagden krijgen zomaar hun ticket?
Dat gaat er bij mij niet in! Natuurlijk komen zij ook naar Tblisi, maar zomaar, zonder tegenprestatie, geloof ik niet. Of er moet veel geld voor worden betaald, achteraf? Verzin maar wat.

Wacht... De kandidaten die de opdracht tot een goed einde hebben gebracht, hebben enkel gewonnen dat ze geen test moeten maken. De andere 3 krijgen uiteraard een vliegtuigticket naar de uiteindelijke seizoensbestemming om het spel te kunnen spelen als ze een groen scherm hebben.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] 6 januari - Een verhaal apart
« Reactie #219 Gepost op: 7-01-2018, 23:57:04 »
We weten inmiddels allemaal al hoe het zit, maar de oplettende kijker kon in de eerste seconden van het spel al zien, dat de deelnemers (als koppel) niet in hetzelfde hotel zaten. Daarmee was nog niet gezegd dat ze daarom ook in een andere stad zaten.


Kijk maar eens naar de vloerbedekking in de gang waar ze lopen.




op dat moment dacht ik aan verschillende hotels in dezelfde stad...
Wit is ook een kleur!