Auteur Topic: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM  (gelezen 93500 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #200 Gepost op: 1-03-2018, 01:25:37 »
Goede vraag. Ik denk dat ik het gehoord heb in de podcast die Erik Leppen had geplaatst in het Moltalk topic:
Maar goed, ik kan je geen beelden geven, want heb het zelf niet gezien. ;)

De eerste keer dat een auto met het kenteken WI-002-DM opviel was als ik het goed heb in afl. 5. Jan en Olcay stapten daar toen allebei in. Er waren toen nog 6 deelnemers in het spel. Daarvoor werden ze vervoerd met busjes. Het zal dan in afl. 4 of eerder zijn geweest, en ik kan het gemist hebben, natuurlijk. Zal eens kijken naar die site, maar ga voor alle afleveringen daar zeker geen tijd hebben vrees ik.

Ik ben niet zo goed in hints maar minstens toch wel een beetje. Volgens mij draait het om de kleur blauw.

Ik denk dat je gewoon gelijk hebt, Avogadro, en je zag het al heel vroeg dus ik denk dat je beter in hints bent dan je denkt ;). Het patroon begon mij pas in afl. 7 op te vallen. Art staat op een lichtblauwe brug een uitleg te geven, eerder deed hij dat al op een donkerblauwe brug. We zien pok veel sfeerbeelden met blauw. De hemel, een paar luiken. Ook de kleding van hemzelf (en Ruben en Olcay) in opdracht 1 bijvoorbeeld. Wat de uitleg betreft: ik denk dat het een mogelijke hint is naar Blues (muziek) of het jazzlabel Blue Note van Ruben.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #201 Gepost op: 1-03-2018, 10:07:41 »
ik denk dat het een mogelijke hint is naar Blues (muziek) of het jazzlabel Blue Note van Ruben.

En ook een beetje naar Art.

Offline Beagle

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #202 Gepost op: 1-03-2018, 11:23:19 »
Elders op het forum werd een ganse theorie gevonden rond het occulte naar Magere Hein.

Ik zie een positievere reeks naar Olcay's naam "Geluk, fortuin"
(bij)geloof?
Cirkels, kruizen, zonnen, manen, sterren, klavers, dubbeltjes, ladders, knoeien met suiker/zout, paardenhoefijzers, wishbones, schoorsteen-bezemvegers, lucky 7, succesbordje, Happy liedje, dancing, circus, 13, 8, allemaal lucky signs van overal ter wereld, eikeblaadjes op haar pet
Ik ben op die denklijn gekomen door een anagram van "Chevrolet" in Olcay's car-a-oke.... The Clover (klaver) in analogie met O's engelse verscheurde foto.
Ook het Jezus-kruis in de wagen - O gebruikte haar zus als mol-mentor of verwijzing naar haar tattoo "God, je bestaat"? Zie ook religieuze schilderij in de Nationale bibliotheek.
Shot van Rooms Hotel, GOD-kloosters.

Een tweede reeks kan ik maken vanuit de Georgische STARTI lettertekens bij Opscheppen
Anagram : It's Art
Emilio zingt Is it me you're looking for? en er volgt een shot van Olcay
Dan hebben we Olcay die op de TSEMI dozen ploft - Anagram It's me
De reeks wordt besloten met Hello It's me, Olcay waarvan de O in het Georgisch een m is.

Een andere reeks die ik zie is Caesar, kroontjes, Koning/koningin, Sjah (schaken), Mogul, Koningin Tamar...allemaal heersers - Olcay, queen of fashion uit zoals beschreven in Waar is de Mol op zoek naar haar roots in Turkije?

Ik zit wel in de knoop met Young Kings get their heads cut off...it's Art...Basquiat...Charlie Parker? Jazz? Die ook een fish van "finish" schilderde die lijkt op een harige tandenstoker....
of gaat het om Most Kingz van Jay Z, met ML King, Jezus en Judas, Caesar en Brutus, getrouwd met Queen B (dode wesp op ROM) en vader van een tweeling? Verwijst dit naar O's star-image? Killer heels...ik ga je mollen. O liep door de gang in het theater op het moment dat ze eigenlijk rustig op haar plaats kon blijven zitten?

Dus, nog veel om verder uit te spitten....




Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #203 Gepost op: 1-03-2018, 11:34:48 »
Dit vind ik een heel tof overzicht Beagle, dank je!!!

Ik was ook al op zoek naar dingen die verwijzen naar geluk. Zodra Olcay maar bleef scheppen met dat suiker/ zout, werd ik getriggerd. Want ik ken veel mensen waarbij dit staat voor 'geluk'. En inderdaad zijn er nog meer hints te verzinnen, ook dat blauw wat ik sommige mensen hoor zeggen is een verwijzing naar geluk, alsmede kruizen etc. Maar goed, ik wil ook nog eens alles doorspitten om te kijken wat er precies allemaal te vinden is. Liever kijk ik naar kandidaten gedrag en acties, maar dat blijkt dit jaar moeilijk  ;)
Meer L

Offline Beagle

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #204 Gepost op: 1-03-2018, 12:06:41 »
Dit vind ik een heel tof overzicht Beagle, dank je!!!

Ik was ook al op zoek naar dingen die verwijzen naar geluk. Zodra Olcay maar bleef scheppen met dat suiker/ zout, werd ik getriggerd. Want ik ken veel mensen waarbij dit staat voor 'geluk'. En inderdaad zijn er nog meer hints te verzinnen, ook dat blauw wat ik sommige mensen hoor zeggen is een verwijzing naar geluk, alsmede kruizen etc. Maar goed, ik wil ook nog eens alles doorspitten om te kijken wat er precies allemaal te vinden is. Liever kijk ik naar kandidaten gedrag en acties, maar dat blijkt dit jaar moeilijk  ;)

Nog een paar geluksbrengers vergeten : hout (2e grootste hout gebouw ter wereld) was O's aanwijzing, regenboog (te zien in de bergen), tattoo ster op haar pols, wensput/fontein (ergens onderweg naast groot verkeersbord) één van de opvallendste shots is als Simone stilvalt met haar wagen en we een Georgische man een kruis zien slaan voor een ladder. Een schoorsteenveger was moeilijker, maar er zijn wel bezemvegers (SuperTrash) en een shot van een rokende schoorsteen met een kroontje ernaast.
Google eens op lucky charms around the world : ze komen allemaal vroeg of laat voorbij, zelfs een varken ergens bij Art op een bergweide ...  Olcay spreekt zelf over een tierelier (spaarvarken).  de bekende konijnenpoot heb ik nog niet gezien, maar het gezegde kan ook met een mollenpoot.

Ik kijk ook naar het gedrag en ik zie :
Jan over acteren (ik ben belgische, dus niet vertrouwd met zijn gewone doen) maar het viel me vooral op bij de Ron-aankondiging in het theater. Jan is all-over the place met zijn verdeel en heers, we gaan voor het geld... too much to be true

Olcay zie je voortdurend switchen van vertrouwenspersoon naar meedogenloze killer (mes in  Stine?) die knuppels in het hoenderhok gooit en geniet van de chaos.

Ruben is meer een achtergrondfiguur die ingrijpt als het hem te gortig wordt maar die je voortdurend ziet nadenken...

En natuurlijk mollen ze allemaal, ééntje echt en 2 anderen om zichzelf verdacht te maken.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #205 Gepost op: 1-03-2018, 12:44:13 »
Ik zie een positievere reeks naar Olcay's naam "Geluk, fortuin"

Indrukwekkende opsomming, Beagle! Daar zitten veel elementen tussen die het overwegen waard zijn. Al zal maar een deel ervan eventueel tellen en de rest vergezocht zijn, dan nog vind ik het een mooie lijst.


Offline Shenzi26

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #206 Gepost op: 1-03-2018, 14:55:44 »
"Young Kings get their heads cut off".

Jan's tweede naam is Lodewijk.Koning Lodewijk XVI werd op 38 jarige leeftijd onthoofd.
Een onthoofde King John heb ik niet gevonden, helaas  :o

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #207 Gepost op: 1-03-2018, 15:52:38 »
Mooie reeksen, Beagle!

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #208 Gepost op: 1-03-2018, 15:53:07 »
De titel van de eerste opdracht had weer een vreemde spatie en spelling...
Geluids mix
M IX
M 9
De negende mannelijke mol?
(De teller staat op 8 nu, als ik goed heb geteld...)

Offline Beagle

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #209 Gepost op: 1-03-2018, 15:54:10 »
"Young Kings get their heads cut off".

Jan's tweede naam is Lodewijk.Koning Lodewijk XVI werd op 38 jarige leeftijd onthoofd.
Een onthoofde King John heb ik niet gevonden, helaas  :o

Ja, en Jay Z kan gelezen als J 2 als nep papa van een 2ling of it takes 2...to tango with Olcay in de brugopdracht.

Dat is net het leuke aan hintsnuffelen.... het kan alle kanten uit.

Ik ben wel van 1 ding overtuigd: de georgische Starti spandoek betekent zeker iets. Start is echt niet starti in het georgisch....en  dus dient als aandachtstrekker en methode/richting aanwijzer.



Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #210 Gepost op: 1-03-2018, 16:14:35 »
De titel van de eerste opdracht had weer een vreemde spatie en spelling...
Geluids mix
M IX
M 9
De negende mannelijke mol?
(De teller staat op 8 nu, als ik goed heb geteld...)

Of 'M I X': Mol Is 10. En de 10e letter is een J. ;D

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #211 Gepost op: 1-03-2018, 16:48:03 »
(...)
Ik ben wel van 1 ding overtuigd: de georgische Starti spandoek betekent zeker iets. Start is echt niet starti in het georgisch....en  dus dient als aandachtstrekker en methode/richting aanwijzer.
Zou goed kunnen. Starti  = opstijgen in het Ests.  ::tandpastasmiley::  Voor zover ik het kan nagaan betekent 'starti' in het Georgisch inderdaad niets.
Zouden de twee stukjes hout (in de vorm van een 'L', zoals te zien in het Molboekje, nog iets betekenen? Vanwege jouw opmerking over 'hout als geluksbrenger'?

Edit: Op de site van 'mens en samenleving' vind ik als één van de(talloze) geluksbrengers: Over je rechterschouder naar de nieuwe maan kijken. Ik ben benieuwd of de maan, waarover Olcay het steeds heeft, in de volgende aflevering een nieuwe maan blijkt.    En of er iemand over de rechterschouder naar kijkt, natuurlijk. :)
« Laatst bewerkt op: 1-03-2018, 16:57:03 door Marisa »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #212 Gepost op: 2-03-2018, 09:36:36 »
Simone valt af. De Mol in zijn dagboek: ‘We zijn nu nog maar met z’n drieën. Twee finalisten en ik. De Mol’ Is daarmee de 2-mollentheorie nu definitief van de baan? Ik verwacht toch nog wel een plottwist. De aanwijzingen in afl. 4 t/m 7 zijn voor mij veel te sterk om nu overboord te gooien.
Ik kan 2 scenario’s bedenken:

– Simone komt terug. Lijkt onwaarschijnlijk, en toch. Art: ‘Dus met die overtuiging ga je naar huis’. Klinkt wat dubbelzinnig. Hij lijkt ook niet zo aangeslagen. In het dagboek van de afvaller: ‘ben ik nou degene die afvalt in de halve finale?’ Een vraag, geen antwoord. ‘Ik wilde de mol ontmaskeren en volgens mij heb ik dat gedaan alleen niet in de finale (of zit ik toch verkeerd, help!)’. Zit ze toch verkeerd? Wel de finale? In de vooruitblik zegt Art ‘welkom finalisten’, maar we zien ze niet. Kenteken FAJ-677 hebben we eerder gezien, dus de finale is mogelijk vlakbij Tbilisi. En. zit ze niet gewoon achter het stuur daar, in dat laatste beeld van de vooruitblik?

– Simone komt niet terug, een finale voor 3. In dat geval kan ik me niet zo goed voorstellen hoe een molduo het tegen 1 kandidaat moet opnemen, maar misschien hebben de makers daar iets op gevonden.

Speculeren heeft geen zin, dus maar gewoon de aanwijzingen van deze week. De grootste stukken van de taart zijn vergeven in afl 4 t/m 7, maar er resteren genoeg kruimeltjes. De woordkeuze van Stine bv. komt m.i. niet toevallig nog eens terug: 'dit is een miraculeuze mollenstreek'. Ook Art gebruikt regelmatig 2 opeenvolgende woorden met een m. (Een mooi moment om eens een tussenstand op te meten met jullie) Maar wat vooral opvalt is dat hij continu woorden gebruikt met lettercombinatie RO, OR, OER, OOR, OREN etc. Ik heb via de ondertitels eens geturfd hoe vaak dat was bij de lettercombinatie OOR. In afl. 4 en 5 komt die resp. 97x en 126x voor, waarvan in bijna 40% van de gevallen gebruikt door Art. In afl. 6 en 7 was dat 119x en 81x, waarvan in 34% en 25% van de gevallen gebruikt door Art. Veel dus, vergeleken bij de rest.

In belangrijke termen komen de combinaties ook vaak voor (zie eerdere post), dat lijstje lijkt wel eindeloos. RO(M): Grottenklooster, geldstroom, Romanov paleis. OOR/OREN: koor/koren, kuuroord, en eerder: coördinaten, wachtwoord, geldtoren, nagel verloren, dubbele moord, spoor, prachtvoorstelling, koude oorlog radarsignalen verstoord (2x). ‘De mol molt bijna voortdurend naar hartelust. Al is het soms kantjeboord’ (2x, ook 2x m). Poort van het voornaamste der edele metalen (2x), Een klassieke locatie die als muziek in de oren klinkt. etc.
OREN verwijst m.i. naar de muziek van Ruben, maar ook naar de oren van de zebra die Olcay, hoe bizar ook, aanwijzen in de zebrahint. Het is een anagram van R EN O. In de leader zijn O R E N de extra letters rond WIE (in WIE-IS-DE-MOL). En er wordt meer gespeeld met letters. Molcast (M Olca ST), Rustavelli (Ru ST), Stoere machines (ST O e R). ST staat dan voor SuperTrash, of gewoon Ssst… niet verder vertellen. Een code op de muur bij opdr 4.3 die me dwars zat: Schuttiner → ST-Hein truc. En zien we Ruben nu al 2 weken achtereen kauwen op… een STROotje? In de dagboeken heeft de mol het verschillende keren over een eenzame taak. 1-1-samen. In afl 8: Wat een rol! Graven en grissen.

Meer visuele mogelijke hints in afl 8:
– In een aantal koren wijken 2 mensen af van de etiquette. In koor 1 (zie ook leader topic) hebben 2 mannen geen sjerp om. In koor 5 hebben 2 meisjes hun hoofddoek naar achteren, hun haar los. En in koor 3 hebben 2 mannen hun linkerhand op hun heupwapen, terwijl de rest beide handen daarop houdt (foto 1). Het beeld van de handen van de 2 afwijkende mannen komt zelfs even kort apart langs.
– Een poster op de muur: een koptelefoon (oren, daar heb je ze weer), en het cijfer 11 (foto 2). 11 en 11:11 zagen we al vaker langskomen.
– Opnieuw een motor met zijspan. Net als in een eerdere aflevering, geparkeerd voor het hotel. Ook opnieuw veel bruggen (Ruben/Gulsen).
– Als Jan met Olcay wandelt zien we potjes honing opgestapeld. Opvallend: een potje gele naast een lege plek. Ook vaak 2 mannen op een bankje. Bij het eerste koppel passeert er eerst een witte auto, dan een zwarte, weer een ander koppel zit bij het spoor. Twee witte koeien en een zwarte koe passeren 2 graafmachines.
– Mix = 1009 = 2018/2 (met dank aan Hulpmol)
– Ruben in de biecht: ik denk ook dat we elkaar... een beetje kunnen helpen. Hij vormt na ‘elkaar’ met zijn mond even een O. Op een ander verschijnt hij precies in beeld bij het woord ‘verdubbeld’.
– HKO op de wetsuits. (De K in in de vorm van een stip en een pijltje, was dit het idee voor de hint in afl. 7?) Hein stip pijltje Olcay. Een toevalstreffer, het merk heeft nu eenmaal dat logo, maar waarom hem dan ook niet gebruiken?
- Een terugverwijzing naar de poster op de muur in afl. 7. (foto 3)
– Een hint in de vooruitblik?? Moliti. Mol 1+1.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2018, 11:05:05 door Newbie2 »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #213 Gepost op: 2-03-2018, 10:53:29 »
Simone valt af. De Mol in zijn dagboek: ‘We zijn nu nog maar met z’n drieën. Twee finalisten en ik. De Mol.’ Is daarmee de 2-mollentheorie nu definitief van de baan?

Ja. ;D

Wat betreft de foto's:
- Dat kruis door baan 7 is omdat je in sommige onderdelen van het kajak of rafting een poortje stroomopwaarts moet nemen. Het kruis duidt dus aan dat je het poortje langs de andere kant moet nemen. Dat krijgen ze niet weg omdat de baan nog opgesteld was zoals bij het EK rafting van vorig jaar.
- En de hoofdtelefoon met 11 krijg je ook niet weg uit beeld omdat je daar een audiotour kan volgen en nummertje 11 waarschijnlijk met die plek correspondeert.

Het zijn dus zaken waar de productie geen invloed op had.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #214 Gepost op: 2-03-2018, 10:59:56 »
Het zijn dus zaken waar de productie geen invloed op had.

Dat weet ik, maar ze kunnen een bestaande situatie natuurlijk wel gebruiken om er een aanwijzing van te maken. Dat hebben ze volgens mij al een aantal keren gedaan.

Ik zal trouwens mijn cijfertjes nog even aanpassen, ik heb het verkeerd overgenomen uit mijn tabelletje zie ik. En grottenklooster toevoegen, die was ik vergeten.

Wat alle kruizen betreft die we het hele seizoen zagen: die interpreteer ik nu als een +, een koppelteken.

Nou ja, spannend, we zullen zien morgen!

EDIT: aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2018, 11:06:38 door Newbie2 »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #215 Gepost op: 2-03-2018, 11:02:07 »
Nou ja, spannend, we zullen zien morgen!

We zien niets morgen. ::ohno:: Enkel een Art die de spanning er nog een week gaat inhouden.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #216 Gepost op: 2-03-2018, 11:11:59 »
Daar verheug ik mij nu al weer op. Geweldig seizoen! Respect voor de bedenkers, de makers en alle MOLLEN!!

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #217 Gepost op: 2-03-2018, 19:09:06 »
Noem me lui, maar ik zoek voor mijn blog naar de beste hints voor de 3 finalisten. Wat zijn die eigenlijk? Alles wat ik klaar had liggen ging over Stine of Simone :-[ 
...óf niet!

Offline Beagle

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #218 Gepost op: 3-03-2018, 13:05:22 »
We horen Thriller, maar Olcay doet Moonwalk (hoort bij Billie Jean)
Anagram mol on KAW(K-Way?)
We zien Olcay als enige met een Calvin Klein aan de rits van haar wetsuit.
C(ee) val in klein
C(ee) inval in kle
Tijdens de geldstroom komen er een aantal (onflatterende) beelden van Olcay's knieën in beeld. We zien kleurweerspiegelingen op die plekken. Tijdens Jan's duik komen er letters in beeld : OVI HKO en van de .K zien we enkel de L vorm.
Nu andere dingen te doen, maar misschien kunnen echte molloten hier iets verder mee?

De noppen zijn ook erg in overeenstemming met Olcay's jasje dat ze aan land draagt.

In diezelfde scene zien we ook nog 37 (leeftijd Olcay of C(ee) G?

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte