Dan is het nu tijd voor de top 10 van Duitsland!
1 punt
Mongolië
Oh… ik dacht dat het nummer begon met zo’n traditionele klank, komt er eerst nog een minuut videoclip achteraan. Maar we zijn hier om het nummer te beoordelen en dat is uhm verrassend. Goed wil ik het niet noemen, want ik zou het niet dagelijks luisteren (zou ik ook niet aanraden omdat je anders gek wordt van dat Yuve Yuve), maar deze song blijft wel hangen. Plusplunten voor traditionele klanken en instrumenten gecombineerd met rockklanken. (6,5)
2 punten
Letland
Ja hier word ik wel blij van, gitaartje, leuk deuntje. Liedje zit wel redelijk simpel in elkaar, u u u u u u u u u u… 3 punten (6,7)
3 punten
IJsland
Ik hoop dat hij het als muzikant verder schopt dan die 112 wedstrijden in het profvoetbal. Dit is gewoon een leuk liedje! (6,8)
4 punten
Spanje
Liedje is leuk, de beat is lekker, de Spaanse klanken ook. Daar word ik altijd blij van. Maar voor vrolijke Spaanse klanken vind ik dit nog magertjes. Ik had nog veel meer swingende klanken verwacht eigenlijk, wat meer uptempo nog, waarmee je dat echte zomergevoel krijgt. Dan had dit nummer de top 3 kunnen halen. (7,0)
5 punten
Nieuw-Zeeland
Heerlijk fijn rustig en mooi nummer, fijne stem. Het nummer maakt me ook een beetje melancholisch, want inderdaad de jaren gaan voorbij... Engelstalig, maar wel goed genoeg voor punten. Op een bepaald moment is het wel zo dat het nummer een beetje voortkabbelt. Rolt of kabbelt dan net zo voort als de jaren waar hij over zingt. (7,3)
6 punten
Noorwegen
Goede Scandinavische song, in het begin nog een beetje saai, daarom een middenmoter, maar komt gaandeweg meer op gang. Zijn uithalen zijn ook loepzuiver. Is een potentiële winnaar denk ik (7,5)
7 punten
Oekraïne
Ik dacht eerst welke kant gaat dit op qua stijl? Het nummer heeft iets dat je steeds blijft verrassen qua stijl. Het is een uhm… ja bijzonder nummer met een leuk deuntje ook wel. Al moeten ze het niet per se van de zang hebben, blijft het wel hangen. Zo kan het dus ook als het om Oostblokmuziek gaat. (7,7)
8 punten
Frankrijk
Dit is wat ik zocht! Een nummer waarvan je meteen denkt: dit had ik in kunnen zenden. Lekker vrolijk zomers nummer, waarvan het refrein ook nog eens blijft hangen. Dit behoort voor mij zeker tot de beste 10 nummers en is denk ik ook een kanshebbers voor de winst. (8,5)
10 punten
Libanon
Libanon heeft een prima nummer uitgekozen om te debuteren. Toen ik las over Arabische klanken, had ik nog net iets meer echt traditioneel Arabische klanken en invloeden verwacht. Lange intro ook. Maar wel gewoon een erg goed nummer! (8,7)
12 punten
Brazilië
Gewaagde originele keuze! Meerstemmigheid komt goed uit de verf, heerlijk die swingende Braziliaanse klanken. Mijn absolute favoriet van dit festival! (9,0)
Voor een overzicht van de landen die buiten de punten gevallen zijn zie:
-
plaatsen 34 t/m 21 (slecht en onvoldoende)
-
plaatsen 20 t/m 11 (onvoldoende vervolg, middenmoot en net geen punten)