Macedonië
1. Hoe vet dat je die artiest gewoon hebt gecontacteerd! Het nummer begint lekker. Tof om Balkanklanken door te horen dringen in een verder popnummer. Wel heb ik af en toe het gevoel dat ik naar een schlager zit te luisteren waar ik niet bij mee kan zingen. Maar dit krijgt wel punten!
2. Deze wint het van Frankrijk, op originaliteit en op het contacteren van de artiest. Verder natuurlijk wel een Balkanschlager dus nou ook weer niet súperveel punten.
Roemenië
1. Eerste seconden: oké. Het kan wat worden, als de pit erin komt. …het is alternatief, maar wel een mooie gewaagde keuze. Goeie comeback ook. De automatisch gegenereerde Spaanse ondertiteling vertaald naar het Nederlands maken dit nu al het meest vermakelijke nummer van de avond.
2. Sorry dat ik je geen punten geef. Het zit echt goed in elkaar, maar ik kan niet alleen maar zeiknummers op m'n puntenlijstje zetten.
Finland
1. Om met Sinterklaas te spreken: ik vind het nu al leuk! Niet de mooiste stem, wel een van de mooiste talen. Jammer van de clip die er niet is. Ik denk een middenmootlied, want als ik de tekst wél had kunnen verstaan kan ik me goed voorstellen dat dit een wereldlied was geweest.
2. Het sprong er niet tussen uit bij het luisteren. Zoals gezegd: een middenmootliedje. Niet spectaculair slecht, maar het komt ook niet in mijn playlist.
Spanje
1. Oh, ik was een land te vroeg met Sinterklaas. Ik vind Spaanstalige nummers nooit jofel, maar dat moet ik dan ook maar opzij zetten. Het zit muzikaal op z'n minst goed in elkaar.
2. Ach, het zit goed in elkaar, maar mijn corazon gaat het niet winnen. Wel een lekker meezinggehalte a la Despacito.
VK
1. Wat een originele inzending! Goed gebruik van je land ook! Ook het introtekstje is één van de beste van allemaal. Maar laat ik ook eerlijk zijn: muzikaal gezien is het niet briljant, als ik de taal niet sprak was er echt geen donder aan geweest. Originaliteitspunten? Jazeker! Mooi nummer? Niet echt.
2. Het nummer heeft het helaas niet gered. Na de eerste keer is de grap er wel van af.
Wit-Rusland
1. Altijd leuk, een uitdagend land. Vorig jaar was het een topnummer, dus laat maar komen! Het is niet mijn stijl, maar wel een goed nummer. Zeker een kanshebber voor punten. Goed gevonden weer!
2. Een typisch songfestivalnummer. Goed nummer voor Wit-Rusland, maar geen persoonlijke favoriet.
Oekraïne
1. Leuk tekstje. Ik moet eer zeggen dat ik niet helemaal op zat te letten toen ik het nummer afspeelde, maar toen ik opkeek van mijn telefoon werd ik blij verrast door de energie van het nummer. Mooie dans ook! Dit is het eerste nummer waarvan ik denk: dit is wel een kanshebber voor de 12 punten. Hoewel, het is nou ook weer niet een instant RNSF klassieker
2. Jaja, daar stevende dit nummer bijna af op een twaalfpunter. Tot ik zag dat het nummer meer dan 100 miljoen keer bekeken was - toch wel wat veel. Toen het me zelfs bekend voor begon te komen besloot ik te googlen. Wat bleek: het nummer was zelfs het openingsnummer van het ESF in 2017. Conclusie: gewaagd land, makkelijke keuze. (Maar wel punten want goed nummer en toch een ontdekking voor mij.)
Nederland
1. Helaas, dit nummer is te bekend. Ik vond het de eerste keer dat ik het luisterde niet eens zo'n geweldig nummer dus vanuit die emotie zal ik het nu beoordelen.
2. Tsja. Mijn oordeel hierover was al bekend. Wel een leuk autootje.
Frankrijk
1. Ze probeerden nationale bekendheid te vergaderen.' Dat begint al goed! Ik had zelf Frankrijk op mijn lijstje staan, maar ik denk niet dat ik dat had uitgekozen. Het is wel een liedje wat waarschijnlijk beter klinkt als je hem vaker luistert.
2. Het zijn de trompetten die het nummer maken. De zanglijntjes zijn wat mij betreft niet buitengewoon genoeg om gegarandeerde punten te geven. Deze punten zijn dus naar Noord-Macedonië gegaan
Malta
1. De tijd van Red Electric-achtige inzendingen ligt duidelijk achter Malta. Gelukkig is er nog een (klein beetje) uitleg waar het nummer over gaat, anders had ik er geen boodschap aan gegeven. Nu toch nog een voldoende omdat ik de emotie wel kan begrijpen. Gelukkig wordt ze nog wel aangemoedigd door haar fans
2. Nou niet bepaald een indrukwekkend nummer. Beetje eentonig ook. Toch bedankt voor de moeite.
Litouwen
1. Ja, deze heb ik zelf dus al eens ingestuurd. Ik kan hier dus moeilijk punten aan geven, maar ik kan ook moeilijk géén punten geven. Het is namelijk wel een goed nummer. 1 punt.
2. Toch gewoon 4 punten gegeven. Het ís gewoon een goed nummer.
VS
1. Geen originele keuze, deze man staat in de top 2000. Het is wél een goed nummer. Dus misschien toch een krappe 3 punten? Alleen als er echt niets beters komt
2. Het is een verdomde goed nummer. Maar ik neem wel aan dat je een klein beetje onderzoek naar je artiest? Geen originaliteitsprijs, maar nog wel één puntje voor de goede smaak.