De genuanceerde mensen komen blijkbaar wat later op gang
Ik kon niet live kijken, dus ben wat later. Qua amusementswaarde zit het heel goed. Tijdens het kijken denk ik niet meteen te veel door, dus dan heb ik ook niet meteen problemen als het verder gewoon spannend en grappig is. Er was veel behoorlijk goed. Dan als het uiteindelijk bezinkt komen meer de twijfels.
Weet niet zo heel goed wat ik met deze aflevering aan moet. In het normale leven kan ik slecht tegen oneerlijkheid, maar in zo'n programma heb ik er een stuk minder problemen mee aangezien liegen en bedriegen een integraal onderdeel is van de show. Het is duidelijk dat er verdeeldheid is over hoe het concept van WidM precies wordt ingevuld en waar de nadruk op moet liggen. Zo zijn er ook al veel die er niet tegen kunnen dat kandidaten gaan nepmollen, maar dat is nu eenmaal een tactiek. Geld is allang niet meer leidend, al leek dat wel weer even terug te zijn dit seizoen. In eerste instantie is het toch weer winnen en de medekandidaten verslaan. Dat we nu zo ongeveer het seizoen weer opnieuw beginnen, ben ik het niet mee eens. Zoveel vertrouwen heb ik wel in het programma dat de Mol heeft geprobeerd te mollen in de meeste opdrachten - anders is namelijk alles totaal willekeurig. En een zogenaamde correctie om de Mol een gunst te bewijzen lijkt me ook niet heel waarschijnlijk.
Dan in tweede instantie vind ik de uitvoering hier in de aflevering iets te extreem. Zoals wij als molloten hier laten zien had dit met een paar kleine aanpassingen al anders gekund, zonder dat het af zou doen aan de spanning. (De opzet waarbij niet alle schermen worden getoond en de verliezers alsnog allemaal door konden had ik zelf al voorspeld.) Of is dan de inschatting dat het voor de gemiddelde kijker anders te moeilijk te volgen wordt?
Al met al ben ik er het meest ontevreden over dat er nu weer drie opdrachten waren waarbij het echte puzzelen voor ons behoorlijk beperkt is, net als de vorige aflevering. Nu dan niet door de kandidaten zelf (die mollen moeilijk maakten), maar met name door de opzet van de opdrachten.
Wat ik zag van de volgende aflevering beviel me alvast wel weer.