Ja, akkoord MartinJ, dat jij dat makkelijk kan uitrekenen, is duidelijk. Niet iedereen kan dat.
Ik heb gewoon het spel nagespeeld, tot 10 keer toe. En ik verkreeg praktische spelresultaten waar ook vaak maar 5 procent kans op was.
1.6% zou ik ook "een kleine kans" noemen, maar 9% vind ik toch geen "kleine kans".
Anderzijds, iets anders: zou Commy als Mol het risico van te liegen wel moeten nemen. Want stel dat ze bij de derde of vierde kaart heeft gelogen over het bedrag en dat dat de 1000 of zelfs de 2000 kaart was. Maar stel nu je nu eens voor dat er bij de rest (Ruben, Toos, Lancelot en Thomas) bij de vierde kaart, waar ze 200 beweerd getrokken te hebben, iemand op staat en hard doordrukt: "Ik wil dat we nu stoppen" en de rest gaat mee, dan moet Commy bij de vierde kaart stoppen en als ze zat te liegen, dan komt dat zo hard uit en is ook meteen duidelijk dat zij de mol is. Gaat de mol dat risico lopen?
Ik ben 100% met je akkoord wat betreft je analyse dat een sequentie van kaarten, hoe klein de kans ook, niet per sé wijst op Commy als mol. Toeval bestaat.
Wat ik bij Commy wél raar vind is dat de mol beslist om te stoppen bij -200€. Ik kan dat niet vatten. De kans op een hoger bedrag voor de mol is 42%, op een gelijk bedrag 21% en op een lager bedrag of stopkaart 36%. En wanneer je 100 trekt kan je nog steeds een nieuwe kaart trekken. Puur wiskundig heeft de mol er dus baat bij om hier niet te stoppen.
Tenzij je het spel wil spelen zoals Commy, als zij de mol is. -200 is een uitstekend bedrag om te blijven spelen. Trek je kleine bedragen dan gaat de groep je aanmoedigen om verder te spelen. Als Commy de mol is brengt ze een 2000€-kaart in het spel. Het is een goede incentive om kaarten te blijven omdraaien, want nu zitten er 2 grote bedragen in het dek. En als je hoge kaarten trekt benoem je het als een klein bedrag. En aangezien de mol een laag bedrag heeft liggen is er geen reden om te stoppen bij 100 of 200€. En elke 100 of 200€ die weg is verhoogt ook de kans op een hogere kaart.
Je zegt: wat als de anderen zeggen dat ze moet stoppen bij haar 4de kaart? Mijn vraag is dan: waarom zouden ze dát doen? De 3de en 4de kaart was, naar Commy's zeggen, een 100 en 200€. Dat betekent -100 of 0 voor de groepspot, met een veel hogere kans op een positieve uitkomst als ze blijft verderspelen, en, in het slechtste geval, maar 200€ uit de pot. Het zou hier heel raar zijn dat de hele groep zegt om te stoppen. En zelfs als de groep zegt om te stoppen: Commy is aan het spelen, dus zij mag uiteindelijk beslissen om verder te spelen of niet. Gaat ze hierdoor wat meer opvallen: ja. Even hard als een Ruben die geel roept, wanneer het groen is? Neen.
Mijn grootste probleem dat ik zie met die manier van spelen is: wat als de laatste of voorlaatste kaart pas de stopkaart was?
Dán val je pas echt door de mand, want hoe kan het dat de laatste of voorlaatste kaart een stopkaart is als er nog geen hoge bedragen zijn gevallen?
Zouden de makers die (hoewel relatief kleine) kans nemen? Is er een safety ingebouwd? (Dat kan door bij het schudden de stopkaart onderaan te steken en van daaruit ze meer naar het midden te shuffelen)
I'm on the fence on this one.