Mijn overzicht puur op wat we in beeld zien, zonder meta-redeneringen. Hiermee bedoel ik dat ik niet meeneem dat een persoon juist niet verdacht is als hij te verdacht in beeld komt. Daar heb ik wel een mening over, maar die komt aan het eind.
1.1. Absoluut Ruben verdachter dan Thomas. 1-0.
1.2. Thomas zit op een betere plek dan Ruben en is verdachter. Maakt een belangrijke fout. Ruben doet het goed. 1-1.
1.3. Gelijkwaardig, maar ik vind het opvallend dat Ruben niet wil helpen, terwijl het geld op dat moment al verdiend is. Vind ik heel onmols in aflevering 1. De mol wil eigenlijk altijd een allemansvriend blijven. Ik geef Thomas hierom een half puntje, al komt dit dicht bij een meta-reden. 1-1,5.
2.1. Ik neig ook naar Thomas hier, maar ik probeer m'n eigen molvoorkeur wat te negeren. Van wat we gezien hebben kunnen beiden hebben gemold. Allebei een punt. 2-2,5.
2.2. Neem ik niet mee, te lastig te interpreteren. Ruben lijkt net een anekdote te willen vertellen, dat lijkt wel erg oprecht. Maar goed, geen punten. 2-2,5.
2.3. Gelijkwaardig, wat mij betreft. Ruben oogt misschien iets verdachter, maar doet ook veel goed. 2-2,5.
3.1. Ruben doet het prima als stalmeester. Ook een plek waar je als mol niet wil zitten. Thomas doet niet veel goed hier, maar ook niet veel fout. Toch een half puntje. 2-3.
3.2. Ruben die voorstelt om met de eitjes te kloten. Het is zo absurd dat ik eigenlijk niet kan geloven dat de mol dit doet. Maar goed, hij komt in ieder geval verdachter over dan Thomas. Thomas is wel verdachter in de opdracht zelf. Half puntje dan maar voor Ruben. 2,5-3.
3.3. Lastig te zeggen. Ruben drukt weinig (mols), maar Thomas lijkt iedereen beter te bespelen om hun te laten gaan. 2,5-3.
4.1. Thomas veroorzaakt gelijk chaos door op te staan. Laat Lancelot zijn code lezen, wat handig voor de mol was geweest, blijkt achteraf. Thomas is als eerste door de route heen. Ruben wil dan weer per se zijn code niet geven. Zeker mols, maar ook zo "in your face" dat ik me afvraag of een mol dit doet. Half puntje voor Thomas. 2,5-3,5.
4.2. Hier kunnen we er toch niet omheen dat Thomas veel verdachter is dan Ruben. "These beats" is het hoogtepunt. Punt Thomas. 2,5-4,5.
4.3. Thomas is hier weer een drijvende factor. Gebruikt precies de juiste argumenten om Commy niet te helpen. Half puntje. 2,5-5.
5.1. Hier hebben we veel te weinig van gezien om iets zinnigs over te zeggen. Ruben faalt op het laatst, maar dat komt door z'n partner. 2,5-5.
5.2. De mol wil absoluut bij de drones. Thomas weet hier op slinkse wijze te komen. Doet vervolgens vrijwel alles verkeerd (langzaam met de drone, film beschrijving zonder "Peter"). Ruben doet het niet fantastisch, maar Thomas is absoluut verdachter. 2,5-6.
Als je kijkt naar de molacties, dan zijn die van Ruben telkens wat meer "in your face", terwijl die van Thomas wat subtieler zijn. Ruben speelt het spel soms erg hard, dat doet een mol vrijwel nooit. Thomas past wat dat betreft veel beter in het mol-profiel.
De acties van Ruben komen ook telkens heel exact in beeld. Bij Thomas blijft het allemaal wat onduidelijker. Na aflevering 1 vond bijvoorbeeld iedereen Ruben al verdacht. Daardoor denk ik eigenlijk dat hij het juist niet is.