Ah, Michèle
, la belle!
Direct na de eerste kennismaking (bij de voorstelling van de kandidaten) zei mijn buikgevoel en mijn mensenkennis: “Dat ‘meisje’ (
ik mag dat zeggen, want ik ben een pak ouder dan Michèle) zou ik de rol van de Mol geven, als ik één van de tien zou mogen kiezen.” Ze was meteen mijn ‘wensmol’.
Zij vinkt vele eigenschappen af die ik belangrijk vind voor een Mol: sympathiek, sociaal, spreekvaardig, slim, superempathisch, smiling, sportief, slank en sexy. Een super-vrouw in feite.
In de loop van het seizoen bleek ze ook sluw en slinks uit de hoek te kunnen komen in de opdrachten. Al is zij slim en intelligent en docent anatomie in het hoger onderwijs, ons Michèle heeft zelf geen enkel goed antwoord gegeven op een (quiz)vraag of een raadsel. Ze gaf enkel foute antwoorden, suggereerde vaak foute keuzes aan de anderen of ging vlotjes mee met foute antwoorden die de anderen gaven! Dat klopt toch niet voor zo’n hoogopgeleide docent met een brede kennis en ontwikkeling, nooit zelf een goed antwoord geven?!
Michèle is zeer sportief, ze blijkt in haar vrijetijd zelfs spinning-instructrice, ze zwom sneller dan haar lief toen ze hem leerde kennen. Op haar 35ste oogt ze biezonder fit, zij is atletisch gebouwd, 1m86 groot en heb je die strakke kuiten al eens bekeken! Maar dan toch niet kiezen voor het ‘actieve’ thaiboksen, neen, ze wil liever de toerist gaan uithangen in een bootje op de floating market. Suspicious! En van zodra er een beetje gelopen moet worden (in de Drakentoren bijvoorbeeld, of bij de bevrijding van Pedro) is Michèle al heel vlug aan het hijgen. Zo weinig uithouding vind ik vreemd voor iemand die veel fietst. Bij het roeien in de drakenboot leek zij ook al heel snel over haar toeren. Daar klopt toch iets niet.
Michèle vertoonde inderdaad heel wat vreemd gedrag dat je kan verklaren als je ervan uitgaat dat ze wel eens de saboteur van dienst kan zijn. Toch is ze er volgens mij niet altijd in geslaagd om op de juiste positie te komen in sommige opdrachten (ze geraakte niet tot bij schatbewaarder Pedro en moest rekenen op de rest om het geld weg te spelen; ook bij de bevrijding van Pedro moest zij rekenen op Nimrod, Pedro en Sarah om het geld links te laten liggen). Als Mol laat Michèle nogal dikwijls de anderen het ‘verkloten’, wat dat betreft is ze een vrij ‘luie mol’. Maar ja, ze speelt het spel niet alleen, er is een groep die zich verweert. Al blijf ik het ook nog steeds bizar vinden dat ze te lang getreuzeld heeft om uit de container te komen, ze wou wellicht zo laat mogelijk als tweede eruit maar ze werd afgetroefd door Hilde, die toch vrij snel de laatste link vond en amper vijf minuten na het openen van de eerste container al in het tweede busje kon springen. Ik blijf dat toch vreemd vinden, een Mol die niet in één van de busjes geraakt.
Maar de grootste ‘stijlbreuk’ van Michèle (indien ze de Mol is, u merkt het, ik begin weer te twijfelen

) met het verleden en zowat alle Mollen sinds de herstart van De Mol in 2016 is dat ik vind dat Michèle behoorlijk slecht kan acteren. Alle Vlaamse Mollen waren sterke ‘acteurs’, ik vind Michèle vaak door de mand vallen. Haar ‘acteerprestaties’ vind ik niet overtuigend, het komt echt ‘gemaakt’ over. Doet ze dat met opzet of is dat gewoon niet haar sterkste punt?
Ik twijfel dus nog steeds of Michèle, mijn ‘wensmol’, ook effectief de Mol is. Ik zou er echt niet van verschieten als het toch Sarah is, die ik ook een goede Mol zou vinden. Sarah scoort op sommige punten (qua juiste positie en wel aanwezig op bepaalde beslissingsmomenten) beter dan Michèle. Maar Sarah geeft soms wel goede antwoorden op vragen en vertoont meer gedrag dat je ‘kandidaats’ zou kunnen noemen, wat soms ook geld oplevert voor de pot.
Het is echt een dilemma. Zou ik bij mijn initiële buikgevoel blijven en rekenen op mijn kunst om mensen in te schatten na een eerste kennismaking en dus voor mijn ‘wensmol’ Michèle kiezen? Misschien is dat toch uiteindelijk de ‘verstandigste’ keuze. Het voelt echt aan als een 50/50 keuze, bijna een ‘gok’, a toss of a coin. En ik ben toch zo’n slechte gokker!
Het wordt zalig spannend, die ontknoping zondagavond. Let’s hope it’s Michèle!