Auteur Topic: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes  (gelezen 33474 keer)

Offline Bzada

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #140 Gepost op: 20-04-2020, 19:32:02 »
Of dat kandidaat Alina gewoon echt het spoor bijster was en maar wat deed.

Maar dit zou dan betekenen dat Alina Bart verdenkt, want het kan niet zo zijn dat je als kandidaat (helemaal als je het spel niet kan volgen) je mol blindelings vertrouwt. Dus dat zou dan betekenen dat Alina Bart verdenkt, wat ze dan in de uitzendingen er goed verscholen weet te houden.

Ik vind haar acties een stuk makkelijker uit te leggen als ze de mol zou zijn, dat is zeker.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #141 Gepost op: 20-04-2020, 19:41:20 »
Ah ja, misschien onderschat ik dan de moeilijkheidsgraad van de opdracht. Ik had vrij snel door hoe het werkte, maar misschien ben ik wel bijzonder goed in dit soort logica puzzels dan.  ;D ::)

Haha denk nou eens voor jezelf Saskia. Omdat Heinz er n tunneldraai aan geeft hoef je niet persé daaraan toe te geven hoor. Je hebt gewoon gelijk en t was idd al meerdere keren gezegd in dit topic. Alina haar uitleg over de blauwe koffer is idd raar. En ik zat ook flink in de Jolientunnel. Maar je moet objectief blijven.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #142 Gepost op: 20-04-2020, 20:05:05 »
Als Jolien de mol is heeft zij dat perfect gespeeld en is de kans op geld vrijwel nihil. Zij opende als eerste een koffer, uiteraard met een vrijstelling en loog daarover. Zij stapte als laatste uit waardoor zij de volledige controle heeft. Als de kandidaten enkel geldkoffers nemen hoeft zij gewoon de grijze koffer met de vrijstelling te nemen en er komt niets in de pot (wat ook is gebeurd). Als één van de kandidaten denkt dat Jolien gelogen heeft en de grijze koffer met de vrijstelling neemt pakt Jolien natuurlijk een koffer met geld, ook niets in de pot. Ook als één van de kandidaten een andere koffer met de vrijstelling heeft genomen (de witte) maar dat maakt Jolien wel verdachter omdat zij niet voor de vrijstelling gaat. Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat twee kandidaten voor haar een koffer met de vrijstelling hebben genomen maar die kans is miniem.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 20:08:11 door Luc »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #143 Gepost op: 20-04-2020, 20:08:37 »
Ook als één van de kandidaten een andere koffer met de vrijstelling heeft genomen (de witte) maar dat maakt Jolien wel verdachter omdat zij niet voor de vrijstelling gaat. Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat twee kandidaten voor haar een koffer met de vrijstelling hebben genomen maar die kans is zeer klein.

Maar dat is toch n reden om als mol niet als eerste de vrijstellingkoffer te openen??
Ze kan als mol niet meer terug dan. Dan kan ze net zo goed ‘ik ben de mol’ op haar voorhoofd schrijven

Als je als mol als eerste de koffer mag zien dan pak je een geldkoffer. Dan kan je altijd nog wijzigen

Andersom niet. Dit is oa waarom ik haar nu veel minder verdenk

anoniem 30784

  • Gast
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #144 Gepost op: 20-04-2020, 20:08:41 »
Haha denk nou eens voor jezelf Saskia. Omdat Heinz er n tunneldraai aan geeft hoef je niet persé daaraan toe te geven hoor. Je hebt gewoon gelijk en t was idd al meerdere keren gezegd in dit topic. Alina haar uitleg over de blauwe koffer is idd raar. En ik zat ook flink in de Jolientunnel. Maar je moet objectief blijven.

Nou ja, wat Heinz oppert is natuurlijk ook nog een mogelijkheid, ik bedacht me net dat haar keuze ook vreemd is voor een mol. Waarom pakte ze als mol niet gewoon de zwarte koffer als ze toch wist dat Jolien na haar de vrijstelling zou pakken en dat er dan toch geen geld wordt verdiend omdat Jolien dan als enige een vrijstelling pakt? Dan maakt het niets uit of ze 1000 euro of 500 euro pakt en dan is 1000 euro pakken zelfs beter om goede sier te maken. Dat was minder vreemd geweest dan wat ze nu deed, dus dat ze toch voor de blauwe koffer ging kan een teken zijn dat ze een verwarde kandidaat was. Het blijft dan alleen nog steeds vreemder voor een kandidaat dan voor een mol dat zij niet correct de beste keuze deduceren kon, aangezien er voor een kandidaat meer op het spel staat bij dit spel en je dus zou verwachten dat een kandidaat minder snel een slechte keuze zou maken.

Ik verdacht echter voor deze opdracht al alleen nog maar Alina dus ik houd het er maar gewoon bij dat ze niet heel goed nagedacht heeft over welke keuze ze als mol het beste kon maken.. of misschien was haar plan wel om de verwarde kandidaat te spelen. ;D

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #145 Gepost op: 20-04-2020, 20:10:53 »
Alina dacht in haar mollenbrein om haar verdachtmaking op Bart hard te maken door hem nu niet te geloven?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #146 Gepost op: 20-04-2020, 20:19:47 »

Ik verdacht echter voor deze opdracht al alleen nog maar Alina dus ik houd het er maar gewoon bij dat ze niet heel goed nagedacht heeft over welke keuze ze als mol het beste kon maken.. of misschien was haar plan wel om de verwarde kandidaat te spelen. ;D

Denk wel dat ze erover nagedacht heeft maar Bart maakte n gekke sprong opeens door te wijzigen naar de groep wat r in zn koffer zat

Was de zwarte niet Alina’s beginkoffer? Ben ik ff kwijt.. Dan is t ook logisch als mol dat je dan n andere koffer pakt omdat n kandidaat dat ook zou doen.

Weer voor dezelfde koffer gaan waar geld in zit is opvallend dom om te doen. We zien waar dat Christian gebracht heeft. Een andere geldkoffer pakken als mol is zowel slim omdat t kandidaats lijkt en slim omdat je zorgt dat er geen geld binnenkomt. Jolien pakt echt de finalevrijstelling wel. Das n garantie

Alleen de uitleg achteraf was niet heel logisch van haar. Maar dat vergeef ik haar omdat Bart degene is die opeens zn verhaal omdraait. Dit had ze denk niet ingecalculeerd

Mijn grootste ding tegen Jolien nu is dat ze begint met n vrijstellingskoffer. Ze zet zichzelf hier schaakmat. Je kan hier nooit meer in wijzigen

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #147 Gepost op: 20-04-2020, 20:20:47 »
Ook als één van de kandidaten een andere koffer met de vrijstelling heeft genomen (de witte) maar dat maakt Jolien wel verdachter omdat zij niet voor de vrijstelling gaat.
Maar ook die kans is miniem. De mol weet natuurlijk in welke koffers de vrijstelling zit. Bart is mis en dacht dat de gele koffer een vrijstelling bevat maar het was geld (dat wist de mol natuurlijk ook). Christian ging voor het geld en pakte uiteraard een geldkoffer, hopende dat er twee vrijstellingen genomen worden. Alina nam niet de grijze koffer maar één met geld (vind ik ook een wat vreemde actie maar Alina dacht wellicht dat er 4 geldkoffers genomen worden). Moest Alina de grijze koffer genomen hebben had Jolien (als zij de mol is) een koffer met geld genomen hebben, anders de grijze koffer.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 20:34:01 door Luc »

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #148 Gepost op: 20-04-2020, 20:23:32 »
Alina zegt letterlijk dat ze hoopt dat ze een vrijstelling neemt, omdat ze denkt dat Bart ook 1 heeft genomen en dat ze Bart niet gelooft.

Dus ze denkt absoluut niet dat er 4 geldbedragen gekozen worden

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #149 Gepost op: 20-04-2020, 20:31:53 »
Dat kan ook goed zijn, Alina dacht mogelijk dat Bart een vrijstelling heeft genomen. Christian dacht ook in die richting.
Bart heeft als eerste geen invloed op het verdere verloop van het spel en is dus duidelijk het minst mols. Alina en vooral Jolien zijn hier verdachter.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #150 Gepost op: 20-04-2020, 20:37:12 »


Alina en vooral Jolien zijn hier verdachter.

Als Jolienverdenker zal ik t nog n keer zeggen. Jolien is echt super onmols door als eerste de vrijstellingskoffer te pakken. Schaakmat, rug tegen de muur. Ze kan niet meer terug en heeft hierom dus ook geen invloed.
Eigenlijk heeft Bart nog meer invloed door 1 geldkoffer te verwijderen en hopen op dat er 2 vrijstellingen gepakt worden.

Alina meest mols .. Bart op 2 en helaas voor mij, want zit al vanaf afl 1 op Jolien, is Jolien hier het minst mols

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #151 Gepost op: 20-04-2020, 21:02:43 »
Misschien had de Mol hier helemaal geen voorkennis. Als we dan toch objectief blijven moeten we die optie óók overwegen. :P

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #152 Gepost op: 20-04-2020, 21:06:16 »
Misschien had de Mol hier helemaal geen voorkennis. Als we dan toch objectief blijven moeten we die optie óók overwegen. :P

Zeker. Maar dan doet Alina nog altijd vreemd he. Al de rest kan ik verklaren vanuit kandidatenstandpunt, maar van Alina moet je dan al zeggen: ze is in de war en begrijpt het allemaal niet zo goed. Toch verreweg de zwakste uitleg  ::vergroot::

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #153 Gepost op: 20-04-2020, 21:06:40 »
Misschien had de Mol hier helemaal geen voorkennis. Als we dan toch objectief blijven moeten we die optie óók overwegen. :P

Haha ja. Als dat zo zou zijn ligt alles weer open  ::rofl::

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #154 Gepost op: 20-04-2020, 21:15:07 »
Als Jolienverdenker zal ik t nog n keer zeggen. Jolien is echt super onmols door als eerste de vrijstellingskoffer te pakken. Schaakmat, rug tegen de muur. Ze kan niet meer terug en heeft hierom dus ook geen invloed.

Inderdaad, van zodra iemand de tweede vrijstelling in de eerste ronde neemt en daar met succes over zwijgt zou ze als mol moeten switchen om te vermijden dat er geld verdiend wordt, maar dat zou als mol die kandidaat speelt zeer ongeloofwaardig overkomen en haar ontmaskeren.
Dat lijkt me een erg riskante molstrategie.

Maar ook als dat pas in het uitstappen gebeurt is er een probleem.
Bvb stel dat Alina in het scenario van de aflevering niet de blauwe maar de witte koffer had genomen, dan kan kandidaat Jolien niet met zekerheid weten dat daar een V in zit en zou het heel vreemd zijn dat Jolien haar vrijstelling niet neemt. Het zou haar bvb bij Bart kunnen ontmaskeren die weet dat ze de V in handen had.

« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 21:16:49 door Molekule »

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #155 Gepost op: 20-04-2020, 21:15:26 »
Een mol zonder voorkennis..... dat zou de keuzes in de eerste ronde een pure gok maken (en dus nutteloos voor molspeuren)

De keuze in de tweede ronde na het uitwisselen van de informatie.

- Het is duidelijk dat er een vrijstelling zit in grijs/geel
- Het is duidelijk dat er geld zit in rood
- Het is voor Jolien en Bart (en de mol) duidelijk dat er geld zit in blauw (foutieve beschrijving vrijstelling) of Bart moet aan het liegen zijn, wat dan waarschijnlijk alleen Jolien door heeft.
- Het is voor Alina duidelijk dat er geld zit in zwart
- Het is voor iedereen (behalve Christian als hij het eerste verhaal van Bart gelooft) duidelijk dat er een vrijstelling zit in zwart/wit

 
Wit is ook een kleur!

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #156 Gepost op: 20-04-2020, 21:38:13 »
Misschien had de Mol hier helemaal geen voorkennis. Als we dan toch objectief blijven moeten we die optie óók overwegen. :P
Niet slecht bedoeld, maar dit is duidelijk weer een reactie om jezelf ervan te blijven overtuigen dat Alina toch niet de mol is. Daar draait het hele programma net om. Ik zie niet in waarom de mol hier niet gewoon gebrieft zou zijn zoals in de andere opdrachten, want dan heeft het niet veel nut dat er een mol mee is he.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #157 Gepost op: 20-04-2020, 21:39:48 »
Maar dit zou dan betekenen dat Alina Bart verdenkt, want het kan niet zo zijn dat je als kandidaat (helemaal als je het spel niet kan volgen) je mol blindelings vertrouwt. Dus dat zou dan betekenen dat Alina Bart verdenkt, wat ze dan in de uitzendingen er goed verscholen weet te houden.

Ik vind haar acties een stuk makkelijker uit te leggen als ze de mol zou zijn, dat is zeker.
Zelfs deze piste durf ik misschien zelfs uit te sluiten door wat er in het begin van de aflevering gebeurt. Daar vraagt Bart aan Alina of zij samen de opdracht zullen doen, waarop zij (zo goed als) weigert. Ik zie hier vooral Bart in die zijn mol zo dicht mogelijk bij hem wil hebben, wat ook logisch is. Als Alina Bart echt zou verdenken, zou ze toch gewoon op dat aanbod ingaan. Alina is dus duidelijk de mol.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #158 Gepost op: 20-04-2020, 21:50:00 »
Niet slecht bedoeld, maar dit is duidelijk weer een reactie om jezelf ervan te blijven overtuigen dat Alina toch niet de mol is. Daar draait het hele programma net om. Ik zie niet in waarom de mol hier niet gewoon gebrieft zou zijn zoals in de andere opdrachten, want dan heeft het niet veel nut dat er een mol mee is he.

Denk dat Heinz dat gewoon sarcastisch naar mij bedoelde hoor  ;D

Dat snapt hij ook wel dat de mol voorkennis had

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #159 Gepost op: 20-04-2020, 22:02:59 »
En de aap is uit de mouw. Eindelijk wordt er geopperd dat de mol in dit spel misschien geen voorkennis had.
 ::bravo::

Ze hebben dit al vaker gedaan om een natuurlijker spelverloop te creeren bij vier. En het zou bepaalde zaken in een ander licht kunnen zetten.

Kan kandidaat Alina dan ineens Bart verdenken?  En daarom zijn blauwe koffer pakken?  Nog steeds vrij onlogisch. Als ze denkt dat Bart mol is en ze ziet dat hij Blauw niet heeft gepakt, is het toch duidelijk dat daar geen vrijstelling inzit.

Het is voor mij of Alina hier als mol, of 3 kandidaten die weten dat jolien de mol is en niemand die de ander 2 pasvragen gunt.

Een mol Zonder voorkennis maakt het spel wel leuker. Met Alina als mol kan Alina gewoon iets pakken want geel is al weg en als jolien de waarheid sprak is dat een vrijstelling en als jolien gelogen heeft , pakt jolien de vrijstelling. Missie Geslaagd.

Jolien als mol zonder voorkennis is lastiger, als iemand grijs weg pakt , wat voor optie heeft ze dan nog. Een 50/50 kans op de 2 e vrijstelling waarbij er geld en pasvragen in het spel komen. Ze kan logigrams gewijs bepalen dat het of zwart of wit moet  zijn.
Of Boeit het de mol niet en pakt ze van de bekende kleuren geel, Blauw of rood  dat wat nog niet gepakt is. Zeker weten dat het geld is dat niet in de pot komt.

Verder denk ik dat de mol gewoon wist Waar de vrijstellingen zaten.