Auteur Topic: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes  (gelezen 33484 keer)

Offline Bzada

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #160 Gepost op: 20-04-2020, 22:03:21 »
Zelfs deze piste durf ik misschien zelfs uit te sluiten door wat er in het begin van de aflevering gebeurt. Daar vraagt Bart aan Alina of zij samen de opdracht zullen doen, waarop zij (zo goed als) weigert. Ik zie hier vooral Bart in die zijn mol zo dicht mogelijk bij hem wil hebben, wat ook logisch is. Als Alina Bart echt zou verdenken, zou ze toch gewoon op dat aanbod ingaan. Alina is dus duidelijk de mol.

Ja idd, voor zowel Bart als Jolien lijkt het niet alsof Alina ze echt verdenkt. DUS HET WAS CHRISTIAN!!! 
Nee maar inderdaad, deze aflevering spreekt wel erg voor Alina als mol.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #161 Gepost op: 20-04-2020, 22:05:31 »
De focus ligt nu vooral op het eind van de opdracht bij het verlaten van de trein. Hier gaat echter veel gelieg en gemanipuleer aan vooraf waardoor de uiteindelijke keuze mede bepaald wordt.

Christian liegt alleen over het geldbedrag. Een beetje onnodig en waarschijnlijk alleen om ook maar te liegen. Bij de tips wil hij persé de som oplossen. Als zijn leugen uitkomt doet hij een win win voorstel voor iedereen: De 2 vrijstellingen pakken, veel geld en pasvragen.

 Alina is zoals gebruikelijk op de achtergrond. Ze liegt niet over de inhoud van haar koffer. Bij de tip wordt ze gemanipuleerd door Jolien die stellig beweert dat de vrijstelling in de gele koffer zit. Nadat Bart zijn leugen toegeeft is er verwarring alom en is Alina niet overtuigd.

Jolien liegt er op los maar dat doet ze vooral voor eigen gewin. Ze liegt over haar vrijstelling en als Bart voorstelt dat iedereen in dezelfde koffer kijkt wil ze dat niet want dan zou haar leugen uitkomen. Jolien kijkt verbaasd als Bart liegt over zijn vrijstelling en vraagt hoe de vrijstelling er uitziet. Jolien weet nu dat Bart liegt. Jolien overtuigt Alina ervan dat er een vrijstelling in de gele koffer zit. Ze wil niet meteen aan de anderen vertellen wat de tip was. Als Bart vertelt wat de tip bij de mannen was  trekt Jolien  de conclusie dat er in de blauwe koffer een vrijstelling zat en in de rode 2000. Als Bart benadrukt (nadat Jolien en Alina hun tip hebben verteld) dat er in de gele koffer sowieso een vrijstelling zit komt Jolien weer om de hoek kijken want zij weet dat het niet kan kloppen anders zouden er 3 vrijstellingen zijn.. ze weet door de tip dat de vrijstelling in de blauwe koffer niet juist  is en spreekt Bart hier op aan. Niemand trekt de inhoud van Joliens koffer in twijfel maar als Bart zijn leugen heeft  toegegeven valt hij Jolien ineens aan. Had jij geld? 


Bart neemt de leiding in het gesprek in de trein en houdt goed in de gaten wie welke kleur neemt. Hij liegt ook maar zet vooral de anderen te kijk en zaait verwarring . Als Jolien gelogen heeft over de inhoud van haar koffer stelt hij voor dat iedereen in dezelfde koffer kijkt. Bart pakt 500 euro. Omdat er 5000 euro over 4 koffers verdeeld is weet Bart dat er gelogen is. Als hij de mol is weet hij dat sowieso maar ook als kandidaat kan hij die conclusie trekken. Hij liegt en zegt dat hij een vrijstelling had. Bart liegt nogmaals over hoe de vrijstelling er uitziet. ( zegt achteraf in de auto dat dit dom was omdat hij al een vrijstelling heeft gehad en weet hoe die er uit ziet) Bij de tips wil Bart de som niet oplossen en maakt aan het eind nog een rekenfout 327 ipv 324. .  Bart weet dankzij hun tip dat Christian gelogen heeft. Eenmaal in de trein neemt hij weer de leiding en vraagt wat er in het doosje bij Jolien en Alina zat.  Zij willen het niet  vertellen maar Bart zegt gewoon wat er op hun kaartje stond waardoor de leugen van Christian uitkomt. Als  Jolien en Alina vertellen wat hun tip was benadrukt Bart dat er in geel sowieso een vrijstelling zit. Als hij door Jolien wordt aangesproken omdat de inhoud van de blauwe koffer niet kan kloppen bekent hij dat hij gelogen heeft en zegt eerlijk dat er 500 in zijn koffer zat. Omdat Alina het miet vertrouwt zegt hij tegen haar; " Je mag de blauwe koffer hebben. pak ze".


Vanuit kandidaatsperspectief vind ik de keuze van Alina helemaal niet zo raar. Zowel Jolien als Bart geven aan dat de vrijstelling in de gele koffer zit. Edit: Alina heeft zelf op de aanwijzing gezien dat de vrijstelling in de gele koffer kan zitten. Christian heeft gelogen, dat heeft Bart in de groep gegooid. Als dan ook nog blijkt dat Bart heeft gelogen en hij tegen Alina zegt dat ze gerust de blauwe koffer mag pakken en dat daar 500 inzit kan ik me voorstellen dat je in de war  bent.
Helemaal als Bart er met de gele koffer vandoor is.

 
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 22:38:24 door Moedermol »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #162 Gepost op: 20-04-2020, 22:20:14 »
Kan kandidaat Alina dan ineens Bart verdenken?  En daarom zijn blauwe koffer pakken?  Nog steeds vrij onlogisch. Als ze denkt dat Bart mol is en ze ziet dat hij Blauw niet heeft gepakt, is het toch duidelijk dat daar geen vrijstelling inzit.

Maar dat was toch ook bekend. Bart heeft zijn leugen toegegeven en de waarheid (500 euro) verteld. Dat ze toch de blauwe koffer pakt kan zijn omdat ze Bart inderdaad niet vertrouwde en wilde zien wat er in de koffer zat.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #163 Gepost op: 20-04-2020, 22:23:42 »
Kan het niet zijn dat Bart hier gegokt (en verloren) heeft?

Hij gaat als eerste in de gedachte van:
- ik heb hier nu de waarheid vertelt, Christian ook en kunnen dat bevestigen van elkaar.
- Jolien heeft een vrijstelling vast, dus moet er nog een vrijstelling uit.
- hem (de witte koffer) zelf nemen, komt enorm mols over
- ik neem de gele koffer
- ik ga ervan uit dat Alina of Christian mij geloven dat er in de blauwe 500 EUR zat
- ik ga ervan uit dat Alina of Christian ook een vrijstelling willen
- Christian moet dan een andere koffer nemen dan de rode of blauwe (of zwart als hij Alina gelooft)
- Alina moet dan een andere koffer nemen dan de rode, blauwe of zwarte
- in blauw zit 500 EUR, het minst interessant, dus zijn de andere betere om te nemen
- Ik neem de gele, dan is de kans dat of Alina of Christian voor de witte (vrijstelling) gaat behoorlijk groot.
Grijs is het enige alternatief, en die heeft ook een vrijstelling en zou Jolien sowieso voor een andere moeten laten kiezen. Ze kon vrij zeker zeggen dat Christian 2000 en Bart 500 EUR hadden. En dat de gele, die Bart mee heeft, geen vrijstelling heeft. Dus blijven enkel wit en zwart over. Gelooft ze daar Alina, was ze weg met de witte koffer, met de tweede vrijstelling.

Op zich zou dat dus een goeie redenering zijn, maar de situatie draaide anders uit dan gehoopt.

Zo zegt hij ook nog tegen Alina als ze van de trein stapt 'waarom heb je voor de blauwe gekozen?'
Hij ging ervan uit dat ze hem ging geloven en dus voor een andere koffer ging gaan dan blauw of zwart.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #164 Gepost op: 20-04-2020, 22:31:37 »
Kan het niet zijn dat Bart hier gegokt (en verloren) heeft?

Hij gaat als eerste in de gedachte van:
- ik heb hier nu de waarheid vertelt, Christian ook en kunnen dat bevestigen van elkaar.
- Jolien heeft een vrijstelling vast, dus moet er nog een vrijstelling uit.
- hem (de witte koffer) zelf nemen, komt enorm mols over
- ik neem de gele koffer
- ik ga ervan uit dat Alina of Christian mij geloven dat er in de blauwe 500 EUR zat
- ik ga ervan uit dat Alina of Christian ook een vrijstelling willen
- Christian moet dan een andere koffer nemen dan de rode of blauwe (of zwart als hij Alina gelooft)
- Alina moet dan een andere koffer nemen dan de rode, blauwe of zwarte
- in blauw zit 500 EUR, het minst interessant, dus zijn de andere betere om te nemen
- Ik neem de gele, dan is de kans dat of Alina of Christian voor de witte (vrijstelling) gaat behoorlijk groot.
Grijs is het enige alternatief, en die heeft ook een vrijstelling en zou Jolien sowieso voor een andere moeten laten kiezen. Ze kon vrij zeker zeggen dat Christian 2000 en Bart 500 EUR hadden. En dat de gele, die Bart mee heeft, geen vrijstelling heeft. Dus blijven enkel wit en zwart over. Gelooft ze daar Alina, was ze weg met de witte koffer, met de tweede vrijstelling.

Op zich zou dat dus een goeie redenering zijn, maar de situatie draaide anders uit dan gehoopt.

Zo zegt hij ook nog tegen Alina als ze van de trein stapt 'waarom heb je voor de blauwe gekozen?'
Hij ging ervan uit dat ze hem ging geloven en dus voor een andere koffer ging gaan dan blauw of zwart.

Dus volgens deze redenatie speelden zowel Bart als Christian voor twee pasvragen en geld in de pot?
Wit is ook een kleur!

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #165 Gepost op: 20-04-2020, 23:01:17 »
Als mol ga je niet als eerste een koffer pakken, je hebt geen invloed op het verdere verloop. De mol weet in welke koffers wat zit maar niet wat de anderen zullen nemen.
Als laatste of misschien als voorlaatste een koffer pakken is de beste molpositie.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #166 Gepost op: 20-04-2020, 23:09:44 »
Waarom schrijven we 9 pagina's vol over mogelijke strategieën die gevolgd zouden kunnen worden om te achterhalen wie de Mol is, als je dit veel makkelijker kan zien op het moment dat Gilles de koffers open laat maken. Zoom dan even in op het moment dat Jolien (met enige schaamte) haar koffer onthult met de vrijstelling. Alina en Christian reageren (terecht) geschokt. Maar onze Bart, die nota bene het meest genaaid is (want in de gele koffer die hij pakte, zou de vrijstelling moeten zitten), die lacht tevreden. En terecht, want €0 in de pot en wederom subliem gespeeld door de Mol.

En dat Bart wel als eerste wou? Dacht je nu echt dat iemand hem als laatste of één na laatste zou willen laten gaan? Jolien en Alina absoluut niet. Ze laten Bart niet weer de belangrijkste positie innemen.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2020, 23:16:14 door MartinJ »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #167 Gepost op: 21-04-2020, 00:05:43 »
Waarom schrijven we 9 pagina's vol over mogelijke strategieën die gevolgd zouden kunnen worden [...]

...omdat velen tunnels aan het verdedigen zijn en niet alles meer zien  ? ;)


Rail Away meets Mastermind - ik vond het een leuke opdracht, en het enige dat ik wil zeggen is heel goed gespeeld van Jolien en heel goed gespeeld door de Mol  :)

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #168 Gepost op: 21-04-2020, 00:20:52 »
Voor mij is 't pakken van de blauwe koffer door Alina ook nog prima te verklaren als kandidatenactie.

Stel:
  • Alina verdenkt Jolien als mol.
  • Ze is er van overtuigd dat Bart liegt.
Dan zijn er voor haar 2 mogelijkheden:
  • Jolien liegt en Bart heeft dus de vrijstelling gepakt, dan denkt zij ook een vrijstelling te pakken en heeft vervolgens 1 medekandidaat (en een mol) met 2 pasvragen en geld in de pot, altijd nog beter dan 1 medekandidaat met een vrijstelling
  • Jolien liegt niet, en zij denkt een vrijstelling te pakken. Jolien zal dan niet de vrijstelling pakken om (als mol) 't geld uit de pot te houden en zij heeft dan zelf een vrijstelling.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #169 Gepost op: 21-04-2020, 00:29:54 »
Je vergeet wel iets zeer belangrijks he. Bart heeft er als kandidaat (waar jij dus vanuit gaat, want Alina zit echt wel goed als ze niet de mol is) alld belang bij om zijn eigen vrijstelling te pakken. Als er in blauw een vrijstelling zat zoals Alina hier dacht, dan had Bart deze altijd genomen als kandidaat.

Dus nee, het valt niet te verklaren indien Jolien de mol is.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2020, 00:31:26 door Convans »

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #170 Gepost op: 21-04-2020, 08:09:42 »
Ja hoor, als Alina ervan overtuigd is dat Bart gelooft dat de vrijstelling in de gele koffer zit zou ze prima kunnen denken dat dit een slimme kandidatenactie van Bart is om te zorgen dat alleen hij een vrijstelling krijgt, waarom zou hij anders de vrijstelling in z'n "eigen" koffer laten liggen?

Ik geef toe niet 't meest eenvoudige, en daardoor misschien ook niet meest geloofwaardige, scenario.
Maar het pakken van het blauwe koffertje hoeft in mijn ogen dus geen "niet zo slimme" (mol-)actie te zijn maar zou ook een "weldoordachte" kandidatenactie kunnen zijn.

Ik had dit er gelijk even bij moeten zetten  :-[
« Laatst bewerkt op: 21-04-2020, 08:20:16 door WillempieW »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #171 Gepost op: 21-04-2020, 09:09:08 »
Je vergeet wel iets zeer belangrijks he. Bart heeft er als kandidaat (waar jij dus vanuit gaat, want Alina zit echt wel goed als ze niet de mol is) alld belang bij om zijn eigen vrijstelling te pakken. Als er in blauw een vrijstelling zat zoals Alina hier dacht, dan had Bart deze altijd genomen als kandidaat.

Dus nee, het valt niet te verklaren indien Jolien de mol is.

Je gaat er steeds vanuit  dat Alina als ze kandidaat is denkt dat de vrijstelling in de blauwe koffer zit. Dat is echter ook maar een aanname.

De feiten zijn dat Alina en Jolien de tip hadden dat er in de gele of grijze koffer een vrijstelling zit. Jolien (die gelogen heeft over haar grijze koffer) manipuleert hier Alina door op de terugweg naar de trein steeds te bevestigen en dat de vrijstelling in geel zit. Eenmaal in de trein blijkt dat Christian en Bart gelogen hebben en dat er 500 in de blauwe koffer zit. Bart benadrukt dat er in de gele koffer sowieso een vrijstelling zit. Tegen Alina zegt hij dat ze gerust de blauwe mag pakken. Er volgt een discussie wie wanneer de trein uitgaat met een koffer. Bart switcht, wil ineens als eerste en pakt de gele.

Alina is zelf eerlijk geweest, hoort al het gelieg en vertrouwt het niet meer.

Een ander scenario (maar dat is ook.een aanname) is dat ze Bart verdenkt en ze ziet haar mol mogelijk de vrijstelling pakken. Ze gaat hem dwarsbomen dan heeft ze wellicht geen vrijstelling maar wel geld in de pot.

Dus haar actie is heel goed vanuit Alina als kandidaat te verklaren.
Daarbij vermoed  ik dat ze Bart verdenkt en Jolien vertrouwt.
Dus ja, het valt wel te verklaren als Bart de mol is ;D


Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #172 Gepost op: 21-04-2020, 10:04:47 »
Als Alina kandidaat is, ga ik er idd van uit dat ze tegen de camera gewoon de waarheid zegt? Waarom zou ze liegen als er niemand anders haar hoort? Als we daar al rekening mee moeten houden dat een kandidaat zegt dat ze denkt een vrijstelling te nemen, maar eigenlijk totaal iets anders denkt.. tja dan kan Els ook nog de mol zijn bij wijze van spreken.

Alina is kandidaat en is in de war en denkt dus dat er in blauw daadwerkelijk een vrijstelling zit of Alina is de mol.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #173 Gepost op: 21-04-2020, 10:47:35 »
Je hebt gelijk maar ze zegt dus dat ze denkt dat in blauw en geel een vrijstelling zit dus dan is het scenario dat ze haar mol Bart wil dwarsbomen plausibel.

Zoals MartinJ al aangaf spreekt de lichaamstaal van iedereen bij het openen van de koffers boekdelen ......

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #174 Gepost op: 21-04-2020, 10:50:39 »
Je hebt gelijk maar ze zegt dus dat ze denkt dat in blauw en geel een vrijstelling zit dus dan is het scenario dat ze haar mol Bart wil dwarsbomen plausibel.

Zoals MartinJ al aangaf spreekt de lichaamstaal van iedereen bij het openen van de koffers boekdelen ......

Maar dat is toch niet logisch?
1. Bart een vrijstelling is ideaal, dan krijgen de anderen geen en zijn het gelijke kansen. Indien iemand anders dan nog een vrijstelling zou nemen, is het nog beter, want dan krijg jij 2 pasvragen.

2. Zelf een vrijstelling nemen als je weet dat jouw mol 1 genomen heeft, betekent rood scherm. De anderen krijgen 2 pasvragen. Je gaat in dit stadium niet met zo’n achterstand aan een test willen beginnen?

Dit valt toch echt niet te verklaren in de ‘Alina verdenkt Bart’ theorie?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #175 Gepost op: 21-04-2020, 11:01:14 »
Alina's Mol lijkt dan ook Jolien te zijn. Bart zou dan een concurrent van haar zijn. Mogelijk wil ze liever dat haar andere concurrent Christian twee pasvragen krijgt dan dat Bart een vrijstelling krijgt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #176 Gepost op: 21-04-2020, 11:10:50 »
Als er in blauw een vrijstelling zat zoals Alina hier dacht, dan had Bart deze altijd genomen als kandidaat.
Het leuke van deze opdracht is dat een vrijstelling in een groot nadeel verandert als de tweede vrijstelling wordt gepakt. De vrijstelling in de grijze dan wel gele koffer is gemarkeerd en die zal iemand zeker pakken zolang niet 100% zeker is dat de andere vrijstelling is gepakt. Die zekerheid is er niet. Zeker nu iedereen wel een keertje gelogen heeft over zijn koffer. Dus wordt die tweede vrijstelling zeker en vast gepakt. Degene die deze tweede pakt heeft samen met Bart een groot nadeel. Namelijk de vrijstelling vervalt en de andere 2 krijgen 2 pasvragen. Niet handig als Bart kandidaat zou zijn.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #177 Gepost op: 21-04-2020, 11:18:33 »
Maar dan is het absoluut ook niet handig om de gele koffer te pakken als Bart kandidaat is he.

En zoals al meermaals aangegeven als mol neemt hij ook gewoon een risico omdat hij als eerste komt en Alina en Christian met wat logisch uitzoekwerk eventueel wel bij de andere vrijstelling kunnen komen.


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #178 Gepost op: 21-04-2020, 12:14:10 »
Maar dan is het absoluut ook niet handig om de gele koffer te pakken als Bart kandidaat is he.

En zoals al meermaals aangegeven als mol neemt hij ook gewoon een risico omdat hij als eerste komt en Alina en Christian met wat logisch uitzoekwerk eventueel wel bij de andere vrijstelling kunnen komen.
Misschien is het een idee om steeds dat woordje "hè" weg te laten, dan klinkt het wat neutraler.
Deze opdracht draagt sowieso een risico met zich mee, ook voor de mol. Alina en Christian kunnen uitzoeken tot ze een ons wegen maar die tweede vrijstelling blijft onbekend totdat iemand hem toevallig pakt.
Dat Bart dit spel briljant speelde blijkt ook wel uit het resultaat.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 7] Opdracht 3 - Koffertjes
« Reactie #179 Gepost op: 21-04-2020, 12:23:06 »
Pfff man toch  ::rofl::

Ik weet niet wat er fout is met he, maargoed. Succes volgende week om dit allemaal te boven te komen, wordt een bittere pil.