Poll

Wie had eigenlijk het eerste rode scherm?

Bart
Christian
Jolien

Auteur Topic: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk  (gelezen 26745 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #100 Gepost op: 8-04-2020, 19:05:53 »
Er wordt door velen gezegd dat de mol gelaten zijn pijl wil om laten Duwen. Dat zou het meest logische zijn, maar het past gewoon niet bij een type als Bart of jolien om dat zomaar te laten gebeuren ( karaktermoord). 
Jolien had er ook niet voor kunnen kiezen om zoals jij zegt niet "zomaar te laten gebeuren". Gewoon (acheraf) tegenstribbelen of zoiets. Maar als mol wil je er dan nog steeds ervoor zorgen dat jouw pijl wordt omgeduwd. Nu werd plotseling een heel andere pijl omgeduwd, en dat had zomaar een rode pijl kunnen zijn en dat wil de mol niet.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #101 Gepost op: 8-04-2020, 20:46:12 »
Ligt dat aan jolien of aan iedereen die eens Anders gaat stemmen?  Ik heb al elders geschreven dat ik bang Ben dat er mensen ineens doorkregen welk spel jolien hier speelt en Mede daarom switchen naar Alina.

Het zou een onderschatting van Christian zijn spelinzicht kunnen zijn , door jolien.

Maar punt is dat voor een aantal users het toneelspel van jolien een actie is om juist niet haar pijl om te laten duwen en voor een aantal users is het juist een actie om er voor te zorgen dat haar pijl omgeduwd zal worden.


Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #102 Gepost op: 8-04-2020, 20:58:32 »
Maar Tarbozan,

Jolien haar pijl werd anders zeker omgegooid. Nu doet ze echt een wanhoopspoging.. begrijp me niet verkeerd, ik snap jullie uitleg hoor. Alleen is die uitleg toch gericht op tunneldenken, want zo heel erg logisch klinkt hij niet als je neutraal de situatie bekijkt.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #103 Gepost op: 8-04-2020, 21:20:28 »
Ligt dat aan jolien of aan iedereen die eens Anders gaat stemmen?  Ik heb al elders geschreven dat ik bang Ben dat er mensen ineens doorkregen welk spel jolien hier speelt en Mede daarom switchen naar Alina.

Ik heb ook al ergens geschreven dat de switch van Christian misschien komt omdat hij plotseling bedacht dat Joliens houding mols zou kunnen zijn.

zou een onderschatting van Christian zijn spelinzicht kunnen zijn , door jolien.

Zeker, en het is gevaarlijk spel van Jolien want Christian geeft aan dat Bart en Alina buiten schot blijven. De switch had evengoed kunnen uitpakken richting Bart en de Jolien verdenkers gaan er toch vanuit dat Bart een rood scherm had? Ik kan me niet voorstellen dat de mol zulk hoog spel speelt alleen om te voorkomen dat haar eigen nota bene groene pijl de lucht in gaat of om een toneelstukje op te voeren om kandidaats te lijken. Waarom ???

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #104 Gepost op: 8-04-2020, 21:28:28 »
. Ik heb in elk geval liever dat iemand er nog een eenacter op los laat als dat we met een  mol zitten die zegt na ja duw maar  om, maar Ik heb gezegd dat het groen was  ::rofl::

Ik Ben het Met iedereen eens die zegt dat het logischer was voor  jolien om haar pijl gewoon te laten omduwen maar  vind haar gewoon niet het type om dat zomaar te  doen. 

Gewoon zoals de ene mens het type is om al backpackend  te verdwalen in the outback van Australia en de Andere persoon is meer het type voor een exclusieve cruise richting de Solomon eilanden en de Bahamas.  Beide leuk maar compleet Anders.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #105 Gepost op: 8-04-2020, 22:10:54 »
@Tarbozan. Ik vraag me al een hele tijd af wat de bedoeling is van al die hoofdletters aan het begin van woorden waar die niet thuishoren. Weet jij wie de mol is en moeten we hier iets doen met morse tekens o.i.d. ::rofl::

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #106 Gepost op: 8-04-2020, 22:18:23 »
Jolien haar pijl werd anders zeker omgegooid. Nu doet ze echt een wanhoopspoging.. begrijp me niet verkeerd, ik snap jullie uitleg hoor. Alleen is die uitleg toch gericht op tunneldenken, want zo heel erg logisch klinkt hij niet als je neutraal de situatie bekijkt.

Je zou het ook "tunneldenken" kunnen noemen om het scenario dat minder logisch is maar meteen helemaal uit te sluiten als het niet naar jouw Mol leidt. Maar ik vind dat begrip tunneldenken nogal flauw en een tikske denigrerend. Zelfs als je hele opdrachten uitschrijft en van alle kandidaten lijsten met acties bijhoudt en bespreekt wordt het nog tunneldenken genoemd als je toch met een bepaalde argumentering bij je Mol blijft. Schieten we niks mee op.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #107 Gepost op: 8-04-2020, 22:32:55 »
Je zou het ook "tunneldenken" kunnen noemen om het scenario dat minder logisch is maar meteen helemaal uit te sluiten als het niet naar jouw Mol leidt. Maar ik vind dat begrip tunneldenken nogal flauw en een tikske denigrerend. Zelfs als je hele opdrachten uitschrijft en van alle kandidaten lijsten met acties bijhoudt en bespreekt wordt het nog tunneldenken genoemd als je toch met een bepaalde argumentering bij je Mol blijft. Schieten we niks mee op.

Ik bedoel tunneldenken helemaal niet denigrerend.  ;) Ik vind het gewoon vergezocht om nog een logische verklaring aan Jolien haar gedrag te kunnen geven als mol. En ik heb tot 2 afleveringen geleden ook altijd gelooft dat Jolien de mol was hoor en nu heb ik zeker ook last van tunneldenken naar Alina als mol.

Ik geloof absoluut dat Jolien het nog altijd kan zijn, maar wat ik bedoel met tunneldenken is dat ze hier ook gewoon de perfecte kandidate speelt en in deze mindfuck is het gewoon een heel erg groot risico om als mol de perfecte kandidate te spelen. De bom kan in je gezicht ontploffen. Jullie vinden dat Jolien het lef heeft om zo'n hoog spel te spelen.. Tja lef heeft ze zeker, maar we gaan er dus vanuit dat Bart het rode scherm heeft (daar ga ik ook nog altijd van uit, al is dit geen vaststaand feit). Dan gooit ze eigenlijk de hele discussie weer open, want ze gaat eigenlijk niet per se Christian verdenken, ze gaat vooral zichzelf vrij pleiten. Als ze nu de aanval had geopend op een ander persoon, dan vond ik het een mol met lef. Wat ze nu doet is pure zelfverdediging zonder gegronde redenen te geven naar een ander persoon. Althans zo komt het bij mij over.

« Laatst bewerkt op: 8-04-2020, 22:41:47 door Convans »

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #108 Gepost op: 8-04-2020, 22:39:48 »
Ja precies, er zijn diverse scenario's mogelijk, zoals ik ook meerdere malen aangaf. Dat waarbij Jolien toch de Mol is, is er maar eentje van.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwer
« Reactie #109 Gepost op: 8-04-2020, 22:45:06 »
@Tarbozan. Ik vraag me al een hele tijd af wat de bedoeling is van al die hoofdletters aan het begin van woorden waar die niet thuishoren. Weet jij wie de mol is en moeten we hier iets doen met morse tekens o.i.d. ::rofl::
Get a life.   ::jaja::

Ik tik op een iPad met autocorrectie aan en geen zin om steeds weer terug te gaan naar de plek waar er een hoofdletter staat, waar die er niet moet staan.
( dit kleine stukje tekst had dus al vier van dit soort momenten).

Laten we het erop houden dat de manier waarop dit forum is gebouwd niet per se iPad vriendelijk is ( wederom 3 momenten waarop ik terug moest om iets te corrigeren) en dat ik te snel tik en geen zin heb om alles te checken voordat ik het verstuur ( en nogmaals 2 correcties mogen doorvoeren).


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwer
« Reactie #110 Gepost op: 8-04-2020, 23:04:13 »
Get a life.   ::jaja::

Ik tik op een iPad met autocorrectie aan en geen zin om steeds weer terug te gaan naar de plek waar er een hoofdletter staat, waar die er niet moet staan.
( dit kleine stukje tekst had dus al vier van dit soort momenten).

Laten we het erop houden dat de manier waarop dit forum is gebouwd niet per se iPad vriendelijk is ( wederom 3 momenten waarop ik terug moest om iets te corrigeren) en dat ik te snel tik en geen zin heb om alles te checken voordat ik het verstuur ( en nogmaals 2 correcties mogen doorvoeren).
Je hoeft niet boos te worden hoor. En van die autocorrectie heb je niet alleen last bij een iPad. Op mijn Android telefoon heb ik ook regelmatig dat ik een woord perfect invoer en na de spatie is het woord gewijzigd in een compleet ander woord. Ik vind dat je op zijn minst zo'n voorgesteld woord moet aanklikken om dit te accepteren. Maar de makers van dit soort speeltjes slaan volgens mij wat door om het allemaal makkelijker te maken, zodat iedereen nog sneller tekst kan produceren. Waar je vervolgens weer alle moeite moet doen om de ongewenste wijzigingen terug te draaien.

Offline Yobi

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #111 Gepost op: 9-04-2020, 00:35:52 »
Voor degenen die nog twijfelen dat Jolien geen groen scherm had, heb ik 2 stills gemaakt van Jolien. Eén op het moment dat ze haar scherm ziet en een andere op een moment dat je een reflectie van de verlichting in haar bril ziet.

Het eerste wat opvalt is dat het effect duidelijk anders is. Bij het scherm is er een soort van gekleurde waas. Bij de lampen zie je duidelijk lichtpuntjes.

Om de kleur te kunnen beoordelen heb ik de kleurverzadiging opgeschroefd. Vervolgens heb ik aan beide stills een vakje toegevoegd wat gevuld is met de kleur van een gemiddelde pixel van het schijnsel in de bril. Heel duidelijk is het kleurverschil. En wat belangrijker is, de kleur van het schijnsel bij het scherm komt wel akelig dicht in de buurt van het bekende groene scherm (eigenlijk meer blauwgroen).
Ik verwacht eigenlijk dat er helemaal geen kleur op de schermen te zien was; slechts in wit de woorden "groen" of "rood". Ik zou mij echt niet zo vastbijten in welke kleur er bij wie wanneer op een bril of ander attribuut te zien is.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #112 Gepost op: 9-04-2020, 10:15:15 »
Ik verwacht eigenlijk dat er helemaal geen kleur op de schermen te zien was; slechts in wit de woorden "groen" of "rood". Ik zou mij echt niet zo vastbijten in welke kleur er bij wie wanneer op een bril of ander attribuut te zien is.
Ik verwacht dat nu wel. Het zou me zelf sterk verwonderen dat ze geen kleuren gebruikt hebben. Ik verwacht dat het scherm visueel hetzelfde is als anders.

(Vermoedelijk het antwoord hierop in de laatste aflevering)
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #113 Gepost op: 9-04-2020, 13:12:58 »
Laten we het erop houden dat de manier waarop dit forum is gebouwd niet per se iPad vriendelijk is ( wederom 3 momenten waarop ik terug moest om iets te corrigeren)

Wat niet iets is waar websites enige invloed op hebben.
Het invoeren & voorspellen van woorden en tekens komt geheel van de gebruikerskant. In dit geval het besturingssysteem van je iPad en eventueel een afzonderlijk geïnstalleerd toetsenbord (zoals SwiftKey).
Het kan wel, zoals bijvoorbeeld google je probeert te ondersteunen door je zoekopdracht te voorspellen. Maar daar zitten extreem uitgebreide databases achter, en wordt alleen gedaan omdat het een kernonderdeel van hun zoekmachine is. Voor grote online marktplaatsen is het ook relevant. Voor andere websites, zoals dit forum, totaal niet.




Stel mooie en uitgebreide analyses hier in het topic ::ok::

* Geheel mee eens dat Christian met rood nooit (met nog 30s te gaan) chaos zou scheppen wanneer er praktisch een meerderheid voor Jolien is. Christian had geen rood.
* Vind de kleurreflectie in Joliens brillenglazen niet zo overtuigend. Ze hadden dat makkelijk in de editing kunnen zien, en een ander camerabeeld kunnen kiezen.
* Bart leek inderdaad ongewoon passief, maar wel aanvankelijk meermaals sturend naar anderen. Aangezien ik aanneem dat hij of Jolien rood had, ga ik sterk uit van Bart.

Ook uit dat oogpunt is Alina interessant, door (zoals eerder gezegd) naar Salim te sturen in de eerste ronde, net wanneer Bart mogelijk verdacht gemaakt zou kunnen worden.

Moet toegeven dat ik ook bij deze opdracht toch weer stevige vraagtekens bij Jolien heb geplaatst als mol. Begin toch wel te neigen naar Alina, waarvoor deze opdracht zeker zeer nuttig was.
Eigenlijk interessant, aangezien er met 2000 relatief weinig te verdienen was, dus waarbij er formeel voor de mol weinig op het spel stond.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #114 Gepost op: 9-04-2020, 20:29:56 »
Als Christian een rood scherm had dan werkt chaos, lees vertraging, in zijn voordeel. Als die laatste pijl niet op tijd wordt omgegooid, en daar heeft het alle schijn van, dan is er voor hem niets aan de hand. Het is dan namelijk niet zo dat hij naar huis moet omdat hij rood had.
Bovendien was dit allemaal niet op initiatief van Christian. Het was Jolien die haar pijlen (letterlijk) op Christian richtte. Dat was logisch omdat hij als eerste op haar stemde en (volgens mij) inderdaad het meest zenuwachtig was.

Dat Christian hier aan het vertragen is blijkt ook uit zijn vraag of Bart en Alina niet meer ter sprake komen. Hij wil opnieuw de onderhandelingen openen. Waarop Bart inhaakt met "Dan kan je nog eens een rondje doen". Bart wil hier volgens mij ook vertragen (mols). Waarom zegt hij niet dat ze aan het stemmen waren over Jolien, die al de meerderheid had met Dorien erbij en zeker als hij nu zijn stem op Jolien had uitgebracht. Gewoon dikke neus naar Jolien, jammer maar helaas.

En dan moeten we even kijken naar de laatste seconden, waar Bart op eigen initiatief nog snel de pijl van Alina opgooit. Laten we er even van uit gaan dat Bart het rode scherm had. Waarom zou hij nu per se de pijl van Alina om willen gooien? Om zijn eigen vel te redden is dit niet nodig. Want hij hoeft alleen naar huis als zijn eigen pijl zou worden omgegooid. Ook komt er geen geld in de pot want die pijl zal zeker groen zijn (de kandidaat met een rood scherm kan sowieso die €2000 nooit verdienen!).

Het omgooien van de pijl van Alina werkt nu om 2 redenen in zijn nadeel:
- De andere kandidaten hebben meer informatie, want er zijn nog maar 3 i.p.v. 4 andere kandidaten die mogelijk het rode scherm hadden en dus zeker kandidaat zijn.
- Hij had als kandidaat molpunten kunnen verzamelen zonder dat dit de pot geld kost. Immers, niemand weet wie het rode scherm had en als Alina het rode scherm had dan is er €2000 verloren gegaan. Het mooie is dat hij de anderen hiervan de schuld kan geven want die moesten zo nodig weer de discussie openbreken op het moment dat al min of meer beslist was dat Joliens pijl zou worden omgegooid.
« Laatst bewerkt op: 9-04-2020, 20:33:54 door MartinJ »

Online WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #115 Gepost op: 9-04-2020, 21:01:39 »
Ronde 3
...
Salim: Ik kies ook Jolien.
...
Waarom zegt Salim hier "ook", er heeft toch nog niemand voor hem Jolien gekozen (in de 3e ronde)?
Of klopt de volgorde hier niet?

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #116 Gepost op: 9-04-2020, 21:38:19 »
Dorien had een ronde eerder al Jolien gekozen. Maar lang niet alles is getoond natuurlijk dus waarschijnlijk reageerde Salim op iemand, bijvoorbeeld Dorien.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #117 Gepost op: 9-04-2020, 21:58:54 »
Als Christian het rode scherm had, waarom wilde hij ineens de pijl van Alina afschieten terwijl de rest akkoord ging om Joliens pijl af te schieten (en hoefde enkel te volgen). Dat kan een logische verklaring hebben: Christian had groen en dacht ineens dat Jolien ook groen had omdat ze zich zo hardnekkig verdedigde. Christian wil geen derde groene pijl laten afschieten omdat de test dan verder gaat en nog een kans is dat hij eruit ligt (wat hijzelf ook zegt).

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #118 Gepost op: 9-04-2020, 22:16:15 »
Ja dat, of hij voerde een toneelstukje op alsof hij kandidaat was op zoek naar rood. Levert spannende tv op en heel veel molloten op het verkeerde been.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [aflevering 5] Opdracht 3 - Vuurwerk
« Reactie #119 Gepost op: 9-04-2020, 22:39:07 »
Maar het is allang duidelijk dat Christian niet de mol is.