Ik zie nog veel meer analogieen tussen de gebeutenissen in WIDM en het levensverhaal van De Soldaat van Oranje/ Erik hazelhoff Roelfzema in WOII. Daarvoor moet je je wel echt even verdiepen in het levensverhaal van de Soldaat van Oranje.
Ik zie -onder andere- deze parallellen:
- De tijdelijke opsluiting van Diederik in het Hotel na zijn ontvoering = het opppakken en opsluiten van Erik HR in het Oranje Hotel.
- De landing met de helicopter, waarbij de kandidaten als "eindbazen" werden benoemd (WIDM instagram). Alaloog aan de terugkeer van Eindbaas Wilhelmina na de oorlog.
- Het gefeut van Sanne in het Studentenhuis (working girls hotel), en Thomas die zich daar zo thuis voelt. = de studententijd aan het Rapenburg van EH
- Het schrijven op de typmachine in de papierfabirek = het schrijven van het Leids manuscript
- Het doorzenden van codes = De rol van EH bij het verzet
- het "oversteken" van de Pendleton roundup zonder gepakt te worden. > EH als engelandvaarder bij de oversteek naar Enegeland
- De hoofwond van Art, die gelukkig niet kaal geschoren hoefde. Analoog aan de verwonding van de Soldaat van Oranje met een Soepterrine in zijn Leidse studententijd. Studenten werden kaalgeschoren in huun groentijd. (Ik geloof echt wel dat die wond echt is, maar zou als een toevalligheid gebruikt kunnen zijn).
en meer...
Allemaal scenes die te zien zijn in de musical Soldaat van Oranje waarin Thomas de hoofrol Erik vertolkte.
Ik ben de theorie nog verder aan het onderbouwen. Maar ben overtuigd dat we hier de rode draad te pakken hebben.
Er is denk ik ook een link tussen de tijd van tweets van @ikbendemol en de chronologie van het oorlogsverhaal. Kom ik later op terug.
Maar voor mij betekent dit nu al.. BAM! Case Closed!
(of je mag me wegdragen naar het gesticht, samen met Geinstein ;-)