Leuk vragen van kijkers
(Sorry voor mijn traagheid, iets met werk
)
Hoe heb jij in je eigen seizoen geprobeerd de mol te ontmaskeren?
Ik hield vanalles bij, dus dat was een manier om te kijken wat er gebeurde. Ik noteerde vanalles en noteerde daarbij ook in een overzicht of ik er onmolse of molse dingen in zag. Ik keek daarbij ook naar wat de invloed van de mol zou zijn (ook in relatie tot de andere kandidaten binnen de (deel)opdracht.) Dat overzicht (in excel) samen gaf al een beeld. Daarbij probeerde ik ook nog te kijken naar wat gaat per ongelijk fout/goed of kun je niet nepmollen. Er was bv. een opdracht waar we moesten inschatten wat de mol had gekozen. Hierbij had een kandidaat best wat geld verdiend, wat hij had kunnen voorkomen als mol maar niet als nepmollende kandidaat (omdat je dan de echte antwoorden niet weet.) Daarnaast kon ik me bij sommige mensen door sommige acties gewoon echt niet voorstellen dat ze de mol waren; daar zag ik dan wel nepmolacties is. Uiteraard had ik ook een follow the money overzicht waarmee ik ook een aantal kandidaten kon afstrepen.
Met bondjes wisselde ik het een en ander uit. Of dat nou echt helpt, of het misschien wel tegen werkte, weet ik niet, maar leuk was het sowieso.
Verder probeerde ik ook het een en ander af te leiden uit de testen, maar dat was achteraf gezien een slecht plan.
Na elke test ging ik na hoeveel antwoorden ik op wie had ingevuld om daar zo mogelijk iets uit te halen. Mede hierdoor heb ik de uiteindelijke mol ook wel deels geschrapt. Ik kon me namelijk niet voorstellen dat ik er dan nog in zou zitten. (Achteraf gezien had volgens mij alleen de joker mij gered? Ik weet het niet meer precies maar het was in ieder geval nipt.) Daarbij had de afvaller die specifieke test mij ook verteld dat hij o.a. had gespreid op de mol.. En ik had eigenlijk wel het idee dat hij daarin eerlijk was. (Hij zei na afloop dat hij in ieder geval niet bewust had gelogen daarover.)
Maar de reden waarom ik zo ver ben gekomen is niet omdat ik zo'n ster was in de mol ontmaskeren
Ik zat in de finale nog op de foute mol. Overigens heb ik tijdens de finale nog wel getwijfeld om toch voor HIDM te gaan, mijn alarmbellen gingen rinkelen om verschillende redenen, maar ik dacht ja wie switcht er nou nog in de finale, ik sta hier nu al. Na de test voelde ik wel dat ik verloren had, maar ja toen had ik de test al gemaakt. (Nu denk ik, eigenlijk komt het nog wel eens voor dat mensen pas in de finale op de goede mol zitten in de seizoenen op TV. En er waren ook wat mogelijkheden dat ik de echte mol beter had kunnen uittesten in de finale, of meer iets zeggen tegen 'mijn' mol om de echte mol eruit te spelen. Maar goed dat is achteraf praten en heb ik niet gedaan.)
Heb je één van de afvallers verdacht?
Nou dat is dus het gekke. Ik heb niet
echt verdachten en ook niet echt niet-verdachten. Ik volg de spellen meer dan dat ik bezig ben met de mol ontmaskeren. Gek eigenlijk. Maar daardoor heb ik ook nog niet echt iemand zien vertrekken waarvan ik dacht daar gaat mijn mol.