Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld  (gelezen 29800 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #260 Gepost op: 25-04-2021, 13:58:22 »
Ja, dat schijnt gebruikelijk te zijn. Het maakt het abrupte vertrek van de afvaller na het rode scherm toch wat beter te verteren, dus eigenlijk wel mooi. In het achter de schermen filmpje wordt dat gezegd, en het is ook te zien.
Dat is inderdaad wat ze doen bij elke aflevering als er iemand naar huis moet. Ik betwijfel dat ze hier ook al officieel afscheid hebben genomen. Het is ook geen test en executie met een scherm en zo. Het is eigenlijk de definitieve selectie van de 10 kandidaten, die mee op reis mogen naar Duitsland. Ze hebben net één opdracht uitgevoerd in kleine groepjes. Ze kennen elkaar nog nauwelijks. Zonder die regen was het een kwestie van een paar uurtjes geweest.
« Laatst bewerkt op: 25-04-2021, 14:01:57 door MartinJ »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #261 Gepost op: 29-04-2021, 21:53:18 »
Ik heb even wat forensisch onderzoek gedaan naar de kogels die zijn afgeschoten in linie 3.
Ik download altijd standaard elke aflevering via Telegram en bekijk de aflevering met VLC media player. Het bestand van aflevering 1 heb ik vervolgens geconverteerd naar een MP3 bestand en geladen in Audacity om het geluid te kunnen analyseren.

In Audacity heb ik ingezoomd op het exacte moment waar een schot te horen is en elk schot gemarkeerd met een label. De duur van zo'n schot is slechts 50 milliseconden ongeveer. Uitgezoomd naar ongeveer 15 seconden per scherm heb ik screenshots gemaakt van de plekken waar de schoten zitten en die achter elkaar geplakt (eerste plaatje). Label 1J betekent eerste schot, schutter Jasmien. 5X betekent schot 5, schutter vooralsnog onbekend (maar zie later).

Vervolgens heb ik ingezoomd op elk schot en hiervan een screenshot gemaakt. In het tweede plaatje zie je de eerste 11 schoten. Dit zijn de schoten voordat ze in de greppel zitten en die "hinderlijke" achtergrondmuziek ons beeld nog niet verstoort. De golfvormen waar de schutter bekend is heb ik gekleurd en per schutter onder elkaar gezet. De golfvormen waar de schutter onbekend is heb ik zwart gemaakt en vergeleken met de golfvormen van de bekende schoten. Die heb ik vervolgens verplaatst naar de kolom met de beste match. Zie figuur 2. Bij elke golfvorm zie je het volgnummer van het schot. Je ziet heel duidelijk 3 verschillende golfvormen en hieruit volgt dat Jasmien en Annelotte allebei slechts 3 van deze 11 schoten hebben afgevuurd en Lennart maar liefst 5.

Dit lijkt al te bevestigen dat de kogels niet gelijk verdeeld zijn maar dat Jasmien en Annelotte allebei 10 kogels hebben gekregen en Lennart in zijn eentje 20 omdat hij in zijn eentje één kant voor zijn rekening moet nemen. Bedenk hierbij dat Annelotte na deze 11 schoten zegt dat ze niet veel kogels meer heeft.

Aangemoedigd door dit succes heb ik alle 40 kogels opnieuw in kaart gebracht (zie figuur 3). Door de achtergrondmuziek is het moeilijk om met zekerheid te zeggen wie elk schot heeft afgevuurd. De golfvormen zijn afhankelijk van het niveau van de achtergrondgeluiden op die exacte plek. Wel is duidelijk dat de laatste schoten (niet alleen de laatste 3) veel overeenkomsten vertonen en wel met die van Lennart. Het lijkt er dus aardig op dat Annelotte en Jasmien al eerder geen kogels meer hadden dan de beelden suggereren. Lennart was dus bepalend bij het al of niet afschieten van de laatste aanvallers.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #262 Gepost op: 29-04-2021, 23:00:51 »
Tjonge, ik denk niet dat de mensen bij Woestijnvis ooit hadden kunnen bedenken dat een kijker zo ver zou gaan om een opdracht te analyseren. Dit is wederom een indrukwekkend staaltje recherchewerk.

Als Lennart inderdaad 20 kogels had, dan was hij er redelijk zeker van dat hij de schaduwmol zou kunnen uitschakelen. En dan is het dus ook bepaald niet toevallig dat hij in zijn eentje die post aan de rechterkant wilde hebben. Er zijn toch geen beelden waarop te zien is hoe de verdeling van de drie posten tot stand kwam?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #263 Gepost op: 29-04-2021, 23:27:11 »
Nee, hoe die verdeling tot stand kwam zien we niet. En het blijft verdacht dat we ook niet mogen zien hoe de indeling van de belangrijkste linie tot stand kwam.

Het ligt voor de hand lijkt me, dat de 2 dames lekker naast elkaar gaan staan. Je ziet ze ook gezellig bezig met het afbakenen van elkaars schootsveld.
Die 20 - 10 - 10 verdeling zou ook verklaren waarom het totaal aantal kogels niet deelbaar is door 3 en ook waarom Lennart het geen probleem vindt om 3 kogels te besteden om een klein stukje helm van een aanvaller te raken. Wat Jens doet uitroepen: géén kogels verspillen Lennart! Wie het breed heeft laat het breed hangen.
« Laatst bewerkt op: 29-04-2021, 23:32:11 door MartinJ »

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #264 Gepost op: 29-04-2021, 23:31:26 »
Ok, hier de kansberekening dan maar. De kans dat 5 opeenvolgende afvallers in auto 1 zitten, uitgaande van volledige willekeur van het auto kiezen en van het verdere verloop van het spel.

1ste afvaller: 5/10
2e afvaller: 4/9
3e afvaller: 3/8
4e afvaller: 2/7
5e afvaller: 1/6
Totaal kans: (5/10).(4/9).(3/8).(2/7).(1/6)= 1 kans op 252 of 0,4% kans

Zéér onwaarschijnlijk dus!

Ik vind vooral interessant dat de 3 uit linie 3 zo lang in het spel bleven, maar misschien zijn die ook niet zonder reden in dezelfde auto gezet? Mogelijk ook gewoon met de meest uitgesproken persoonlijkheden die de productie graag als nepmol in t spel hield?

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #265 Gepost op: 29-04-2021, 23:35:48 »
Het is toeval of het is (net zoals in de editie Zuid-Afrika) een mol die in de eerste autorit meteen een andere kandidaat op het goed spoor brengt.
Ik zou dat laatste niet uitsluiten, het moet ook maar iets klein zijn dat een paar kandidaten oppikken, en de rest kan dan toeval zijn.

Ja en laten we niet vergeten dat die mol de eerste subopdracht met de andere finalist speelde...

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #266 Gepost op: 29-04-2021, 23:40:34 »
Ja en laten we niet vergeten dat die mol de eerste subopdracht met de andere finalist speelde...

Ja, met het legendarische antwoord op de vraag "Waar liggen de Oost-kantons?"   ::rofl::
Die finalist was meteen wakker en heeft de Mol daarna niet meer losgelaten.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #267 Gepost op: 29-04-2021, 23:53:39 »
Ja, met het legendarische antwoord op de vraag "Waar liggen de Oost-kantons?"   ::rofl::
Die finalist was meteen wakker en heeft de Mol daarna niet meer losgelaten.

Doet je toch afvragen hoe erg je mol gewoon afhangt van de eerste waar je mee samen speelt en de tunnel die je vormt   ::)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #268 Gepost op: 30-04-2021, 00:13:14 »
Doet je toch afvragen hoe erg je mol gewoon afhangt van de eerste waar je mee samen speelt en de tunnel die je vormt   ::)

Ja, inderdaad. First impressions kunnen kennelijk doorslaggevend zijn. Lennart en Annelotte speelden de eerste opdracht samen. Worden zij beiden finalist? Die kans is aanzienlijk.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #269 Gepost op: 30-04-2021, 10:10:11 »
Je ziet heel duidelijk 3 verschillende golfvormen en hieruit volgt dat Jasmien en Annelotte allebei slechts 3 van deze 11 schoten hebben afgevuurd en Lennart maar liefst 5.
Dit lijkt al te bevestigen dat de kogels niet gelijk verdeeld zijn maar dat Jasmien en Annelotte allebei 10 kogels hebben gekregen en Lennart in zijn eentje 20 omdat hij in zijn eentje één kant voor zijn rekening moet nemen. Bedenk hierbij dat Annelotte na deze 11 schoten zegt dat ze niet veel kogels meer heeft.
Puik speurwerk! ::ok::
Dat Lennart meer kogels kreeg om mee te beginnen, wordt dus weer wat aannemelijker. Logisch ook, hij stond daar in zijn eentje. Maar of dat 20-10-10 is? Bij het vullen houdt hij ze in één hand, en dan is 20 wel veel. Wie heeft de kogels zo verdeeld? Ik vermoed Annelotte, want zij leegt het restant van de koker in haar eigen vulbak. Het lijkt me dat de verdeler eerst de anderen hun kogels geeft (als de kogels allemaal uit dezelfde koker kwamen). Al zegt dat nog niets over hoe die verdeling is afgesproken.
Als Lennart meer kogels kreeg, is het dus niet verdacht dat hij aan het eind nog kogels over had. Ook dat hij er voor de greppel 5 afvuurt tegenover de anderen elk maar 3, en nog eens schiet op een aanvaller die nog in de greppel ligt, is niet bij voorbaat verdacht. Hij zat ruimer in de kogels, dus hoefde niet super zuinig te zijn. Mol Lennart kan natuurlijk wel meer kogels hebben geclaimd, om zich ervan te verzekeren dat een groot deel van de kogels werd verspild. Maar in dat geval hij had ook gewoon een deel van de kogels niet kunnen gebruiken, niemand had het opgemerkt. En dat heeft hij niet gedaan, want er zijn 40 kogels te zien / te horen.
Dat Lennart aan het eind nog kogels over had, vind ik niet verdacht van Lennart. Het kan zelfs een molactie van Annelotte of Jasmien zijn: Lennart meer kogels geven (hij stond immers in zijn eentje), zodat ze er aan hun kant sneller doorheen waren, en Lennart ze niet op kreeg.
Aanvulling hierop: Lennart en Samina zijn het er over eens dat Lennart het gaat proberen, terwijl de aanvallers nog in de greppel liggen. Maar Annelotte is tegen, 'omdat ze maar weinig kogels hebben'. Die opmerking wordt wel wat verdacht, als Lennart de meeste kogels had. Als het de bedoeling was dat Lennart ze niet op kreeg tijdens de aanval, dan moest hij op dat moment inderdaad beter nog maar niet schieten (stel je voor dat hij al raak schoot).
Er blijft in linie 3 toch echt weinig verdachts over, wat mij betreft. Meer kogels voor Lennart en alles wat daaruit voortkwam is goed te begrijpen. Wat wel frappant is, is dat de beelden suggereren dat Lennart juist minder heeft geschoten dan de andere twee. Voor de greppel zie je ze alle drie 2 schoten lossen, terwijl Lennart er blijkbaar toen al een paar meer had afgevuurd. Na de greppel lossen Annelotte en Jasmien elk 4 schoten in beeld, en Lennart maar 2.

EDIT: In het achter de schermen filmpje laat een aanvaller zien waar hij is geraakt. Dat is van de kant van Lennart. Tenzij Lennart zeker wist dat dit de reservemol was, vind ik het onmols dat hij hier een aanvaller afschiet (of het moet de laatste zijn geweest, toen Noah al was doorgebroken).
« Laatst bewerkt op: 30-04-2021, 16:47:50 door Molest »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #270 Gepost op: 30-04-2021, 22:29:41 »
Omdat ik toch al alle exacte momenten van de kogels had, heb ik nog even ingezoomd op de golfvormen en deze met elkaar vergeleken zoals ik dit ook al voor de eerste 11 had gedaan.
Van de meeste kogels was of de schutter bekend, of paste de golfvorm uitstekend bij die van één van de 3 schutters! Dat leverde bij benadering een 20 - 10 - 10 verdeling op. Op grond hiervan heb ik de een of twee onzekere schoten toegekend aan schutters om precies de 20 - 10 - 10 verdeling te krijgen.
Voor de eerste 11 kogels hadden we: Jasmien en Annelotte allebei 3 kogels en Lennart 5.
De overige 29 kogels zie je in onderstaande plaatjes.
Belangrijkste conclusie: de laatste 8 schoten waren allemaal van Lennart. Dit is vanaf het moment dat de derde aanvaller was uitgeschakeld.
Kogels 20, 23, 32 en 37 zijn het interessantst want hiermee werd een aanvaller uitgeschakeld. Volgens mijn analyse zijn deze afgeschoten door Annelotte, Jasmien, Annelotte en Lennart respectievelijk.
Merk op hoe precies sommige golfvormen waar de schutter onbekend was (zwart) matchen met golfvormen van schoten waarbij de schutter wel bekend is (gekleurd).
Merk ook op dat de laatste kogel van Jasmien schot nummer 27 was. Schot 32 was met de laatste kogel van Annelotte. Jasmien zien we ook als eerste melden dat ze geen kogels meer had, dus dat is hiermee in overeenstemming.
« Laatst bewerkt op: 30-04-2021, 22:44:23 door MartinJ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #271 Gepost op: 1-05-2021, 14:22:49 »
Het was niet ver naar dat poortje, daar was je binnen 10 seconden zodra je de greppel uit kwam en het op een lopen zette. Er bleven er wel nog een paar even zitten, maar langer dan 20 seconden zal het allemaal echt niet hebben geduurd. Omdat de beelden vertraagd zijn en gemonteerd vanaf een heleboel camera's en drone-beelden, zien we ruim een minuut. Het geluid moest dus mee gemonteerd worden, en er kan van alles door elkaar zijn gelopen of toegevoegd of weggelaten, of gecopy-paste van hetzelfde schot.
Kogels 20, 23, 32 en 37 zijn het interessantst want hiermee werd een aanvaller uitgeschakeld. Volgens mijn analyse zijn deze afgeschoten door Annelotte, Jasmien, Annelotte en Lennart respectievelijk.
- Over welke analyse gaat dit, en waar kan ik die vinden? Ik heb even teruggezocht, maar je beweerde eerst (plaatje op pagina 9) dat de volgorde was: Jasmien - Annelotte - Lennart - Annelotte. Waarom is deze volgorde nu opeens veranderd?
- Hoe weet je dat met kogel 20, 23, 32 en 37 een aanvaller is uitgeschakeld? Dat kun je niet horen of zien aan de golfjes, neem ik aan. Destijds ging je uit van de montage-volgorde. a. Annelotte in beeld, b. Een aanvaller is uitgeschakeld, c. Conclusie: dat heeft Annelotte gedaan. Zo'n simpel abc-tje kan het natuurlijk niet zijn. Dan wisten we vanaf de eerste aflevering dat Annelotte de mol niet is, want de mol zal niet meteen twee aanvallers uitschakelen. Zelfs niet als daar de reservemol bij zit.

Je hebt best een punt dat Lennart misschien verdacht is met mogelijk meer kogels, maar dit is al onzeker. En zolang we niet weten hoeveel aanvallers ieder heeft uitgeschakeld, kunnen we al helemaal geen sterke conclusies trekken. Het kan ook zijn dat Lennart er meer dan één heeft afgeschoten, maar we dat niet mochten zien in de montage.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #272 Gepost op: 1-05-2021, 17:52:18 »
Die analyse had je kunnen vinden in de voorafgaande post met alle golfvormen (bedankt voor de complimenten). Nieuwe analyses met meer informatie kunnen tot andere conclusies leiden.

Die 20-10-10 verdeling is misschien nog niet de allersterkste aanwijzing dat Lennart de mol is. Het feit dat de montage dit niet laat zien is nog veel sterker. We zien elke kandidaat namelijk precies 5 keer schieten. Dat suggereert dus een gelijke verdeling.
Maar trek gerust alles in twijfel. Je ziet het pas als je het door hebt.
« Laatst bewerkt op: 1-05-2021, 18:03:08 door MartinJ »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #273 Gepost op: 1-05-2021, 18:18:58 »
Seizoen is bijna afgelopen. Ik ga dit topic nog eens doorlopen, om te zien of de theorieën vanaf het begin nog kloppen.

Wat ik bedoel, er zijn er verschillenden afgevallen, waarvan in het begin toch gedacht werd dat zij de mol waren. Ik ben benieuwd of die theorieën nog steeds standhouden.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #274 Gepost op: 1-05-2021, 18:31:02 »
Die analyse had je kunnen vinden in de voorafgaande post met alle golfvormen (bedankt voor de complimenten). Nieuwe analyses met meer informatie kunnen tot andere conclusies leiden.

Die 20-10-10 verdeling is misschien nog niet de allersterkste aanwijzing dat Lennart de mol is.
Maar jouw aanname is dat we het geluid horen zoals het werkelijk geklonken heeft. En dat is niet zo. Ook het geluid is gemonteerd. In het gunstigste geval (voor jouw methode, die ik best mooi vind hoor!) staan de schoten nog wel in dezelfde volgorde, en is het verloop ervan opgerekt van 20 seconden naar meer dan 1 minuut, door overal seconden tussen te lassen. Maar waarom zou de regie zoveel moeite doen om de volgorde van 40 schoten waarheidsgetrouw in de geluidsmontage te laten? En voor wie? We horen met het blote oor toch geen verschil.
Ook ontgaat me echt hoe je zo zeker kunt weten wie welke aanvaller afschoot en met welke kogel. 'Je ziet het pas als je het door hebt' is flauw. Je presenteert je bevindingen steeds heel stellig, en ik lees ze met belangstelling, dus ja dan wil ik ook graag weten hoe je daarbij komt. Ik heb in de post hierboven mijn bedenkingen daarover neergezet.
Neemt niet weg dat Lennart prima de mol kan zijn natuurlijk! :) Maar hier sluit het net zich echt niet, er zitten wat mij betreft teveel gaten en aannamen in het verhaal.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #275 Gepost op: 1-05-2021, 18:40:40 »
Even voor de zekerheid. In de golfvormen die ik heb gepost in de vorige plaatjes staat bij elke golfvorm het nummer van het schot. De eerste 11 schoten stonden in een eerdere post van mij.
En voor degenen die het allemaal willen controleren, hier alle schoten met tijdstip en bijzonderheden.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #276 Gepost op: 1-05-2021, 18:50:45 »
Maar waarom zou de regie zoveel moeite doen om de volgorde van 40 schoten waarheidsgetrouw in de geluidsmontage te laten?
Daar hoeven ze volgens mij weinig moeite voor te doen. Het kost meer moeite om alles door elkaar te gooien en het is ook handig als je een kandidaat ziet schieten, hier ook geluid bij hoort. Ik snap het probleem dat je hiermee hebt niet. En precies wat je zegt, een gemiddelde kijker hoort het verschil niet en dan is het ook niet nodig om ons op het verkeerde been te zetten door de geluiden door elkaar te monteren.

Edit Daar komt nog bij dat er logica in zit. Ik zie bijvoorbeeld 5 schoten achter elkaar die allemaal van Jasmien zijn,  waarvan er ook 2 na elkaar in beeld zijn.
« Laatst bewerkt op: 1-05-2021, 18:57:19 door MartinJ »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #277 Gepost op: 1-05-2021, 19:01:50 »
Ik denk inderdaad niet dat de “gemiddelde “ kijker Zover gaat om elk geluidsfragment te analyseren of hrt klopt met wat we zien.  verder ben ik het Martin eens dat een zichtba4 schot zonder geluid die gemiddelde kijker weer wel op zou vallen, dus wat zou de toegevoegde waarde zijn om een geluid van zeg een schot van jasmien te editten onder een zichtbaar schot van Lennart.


Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #278 Gepost op: 1-05-2021, 19:35:54 »
Nee, het gaat om de schoten die wel hoorbaar zijn, maar niet zichtbaar waar ze vandaan komen. Met zoveel ge-edit in de beelden, zou het me verbazen als dan bij het geluid opeens alles wel netjes op volgorde is gebleven.
Overigens vind ik het best aannemelijk dat Lennart meer schoten heeft gekregen, ik had het al eerder geopperd. Toen nog omdat Lennart verdacht werd omdat hij nog schoten over had, en dus wel weinig geschoten zou hebben. Nu lijkt het erop dat Lennart inderdaad meer schoten had, en wordt hij daarom weer verdacht. Dus ja, zo blijven we aan de gang. ;D

De grootste moeite met de hele theorie heb ik met het toeschrijven van twee rake schoten aan Annelotte, en Lennart en Jasmien elk een. Want dat is volgens mij puur gebeurd op grond van de suggestie in de montage. En die is niet betrouwbaar.
« Laatst bewerkt op: 1-05-2021, 19:59:46 door Molest »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #279 Gepost op: 1-05-2021, 22:05:13 »
Ik weet niet of dit hier al is gedeeld.
Als ze alle drie tot de laatste 3 kogels van Lennard nog kogels hadden, dan zou die uitspraak van Jasmien en Annelotte dat ze geen kogels meer hebben raar zijn toch. Het valt je toch pas op dat jij geen kogels meer hebt als je nog schoten van anderen hoort?